Mercedes-Benz 190: Startte koud al slecht en is er helemaal mee gestopt

Bouwjaar: 1984, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.0 E

Hallo. Sinds de aankoop van een, overigens prachtige, 190 E 2.0 heb ik al problemen met het starten. Bij het omdraaien van de contactsleutel pruttelt de motor meteen en daarna moet ik lang doorstarten, wil ik de motor aan de praat houden. Vervolgens heel voorzichtig gas opbouwen tot de motor toeren wil maken. Daarna loopt ie voortreffelijk. Naarmate het weer warmer wordt, wordt dit probleem kleiner.

Vanaf aankoop van de auto stonk deze naar benzine als de tank goed gevuld was. Ik had al ontdekt dat de benzine er uit werd gegooid bij de vuldop als de motor liep. Een paar weken geleden reed ik in Duitsland op de Autobahn en de wagen reed als een nieuwe totdat ze er plotseling me stopte. Was geen leven meer in te krijgen en bij onderzoek bleek de motor geen benzine te krijgen. Ik bracht een en ander met elkaar in verband en dacht dat het brandstoffilter dat na de pomp komt verstopt zat en de pomp er daardoor geen benzine door kon krijgen en de druk naar de tank perste die een uitweg vond bij de vuldop.
Filter vernieuwd en gekeken of er benzine bij de spinnekop kwam en dat kwam er. Gestart en hij liep weer fantastisch. ook werd er geen benzine meer uit gegooid bij de tankdop.

Echter, nu het de laatste tijd wat kouder is, gaat het koud starten weer wat moeizamer en vanmorgen, toen ik naar mijn werk moest, Pruttelde de auto meteen even zoals gewoonlijk, meteen bij het omdraaien van de sleutel en daarna niets meer. Er zit geen leven meer in. Ik heb nog geen tijd gehad om er mee bezig te gaan maar ik vermoed sterk dat hij loopt op start pilote en dus geen benzine krijgt.

Zijn er mensen die een idee hebben wat hier aan de hand is en of er verband is tussen het startgedrag en het plotseling uitvallen?

bintang 4

Geplaatst door bintang 4 (0) , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Mercedes-Benz 190? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

10 Reacties

bintang 4 (0), 15 jaar geleden

Geen reactie dus. Ik weet niet of dit komt doordat het probleem te complex is of omdat ik het niet duidelijk uitleg.
Wel heb ik nieuwe input.
Ik ben er vandaag mee bezig geweest en heb pomprelais en overspanningsbeveiliging gewisseld. Geen resultaat.
Stekkers op spinnekop en koudstartinjector gecontroleerd. Everything O.K.
Vervolgens vacuumslangen langsgelopen, hier en daar wat aangedrukt en geen ongeregeldheden gevonden. Starten; geen resultaat.
Tankdop opengedraaid om te kijken of er daar druk werd opgebouwd en daar was druk.
Toen gekeken of er brandstofdruk was bij inlaat spinnekop. Er was (veel) druk.
Gekeken of er brandstofdruk was op de terugvoerslang op de spinnekop. Er was (veel) druk.
Toen gekeken of er brandstofdruk was op de leidingen naar de injectoren. Op de spinnekop eentje losgedraaid en die was kurkdroog.
Weer vastgedraaid en nog eentje losgedraaid. Ook die was kurkdroog.
Open laten staan en ik heb gekeken of, wanneer ik ging starten, er benzine uit het openstaande gat in de spinnekop zou komen.
Bij het omdraaien van de sleutel liep de auto vrijwel meteen op 3 poten en al snel kwam de benzine uit het openstaande gat in de spinnekop.
Nu loopt ze weer als een zonnetje maar iets zegt me dat ze me dit kunstje weer gaat flikken. Er iets aan de hand waardoor er soms alleen brandstofdruk is tot de spinnekop en terug, maar niet op de leidingen naar de injectoren.
Dit probleem wordt dan kennelijk opgeheven door wat brandstofleidingen rondom de spinnekop even los te draaien (druk laten ontsnappen? Is er iets met de druk? En wat regelt dan de druk?).
Let wel; het gaat hier om het eerste 190 E model. Dus niet de KE-Jetronic maar de K-Jetronic.

astra rijder (0), 15 jaar geleden

De Mercedes 190E is vanaf het begin met het KE-Jetronic systeem geleverd.
Als jij dus echt een K-Jetronic systeem in je auto hebt liggen dan komt je motorblok uit een W123 model.
De W123 is namelijk met beide systemen geleverd ( K-Jetronic en KE-Jetronic)

Het verschil tussen de 2 systemen zijn:

K-Jetronic heeft geen Computer achter de accu zitten en KE-Jetronic wel
K-Jetronic heeft geen zwarte blok achter op de spinnenkop zitten en KE-Jetronic wel.

Type model nummer / Motornummer:

190:

201.022 / 102.921 , 102.938 --> Carburateur
201.023 / 102.924 ---> Carburateur

190E 2.0:

201.024 / 102.961, 102.962 --> KE-Jetronic


Groetjes
Quint

bintang 4 (0), 15 jaar geleden

[quote=astra rijder]De Mercedes 190E is vanaf het begin met het KE-Jetronic systeem geleverd.
Als jij dus echt een K-Jetronic systeem in je auto hebt liggen dan komt je motorblok uit een W123 model.
De W123 is namelijk met beide systemen geleverd ( K-Jetronic en KE-Jetronic)

Het verschil tussen de 2 systemen zijn:

K-Jetronic heeft geen Computer achter de accu zitten en KE-Jetronic wel
K-Jetronic heeft geen zwarte blok achter op de spinnenkop zitten en KE-Jetronic wel.

Type model nummer / Motornummer:

190:

201.022 / 102.921 , 102.938 --> Carburateur
201.023 / 102.924 ---> Carburateur

190E 2.0:

201.024 / 102.961, 102.962 --> KE-Jetronic


Groetjes
Quint[/quote]
Bedankt Quint.
In dat geval is het een KE-Jetronic. Het betreft hier motornummer 102.961 met computer. Met het zwarte blok bedoel je misschien de electro hydraulic actuator? Die is er ook.
Iemand vertelde mij dat mogelijk de warmloopregelaar af en toe verkeerde info zou kunnen geven en dat hierdoor op bepaalde momenten er een verkeerde brandstofdruk is waardoor de motor er mee stopt.
Waar zit dan die warmloopregelaar?

anoniem-1573996169 (0), 15 jaar geleden

ik weet wel dat bij die 8 cilinders onder op de spinnekop als je die verwijderd zit een stiftje een benzine afsluiter of verrijker die gaan vaak vast zitten en heb je ook deze symptonen alleen weet ik niet zeker of jou model dit ook heeft,een paar keer dat stiftje op en neer duwen doet wonderen

bintang 4 (0), 15 jaar geleden

[quote=robby10030]ik weet wel dat bij die 8 cilinders onder op de spinnekop als je die verwijderd zit een stiftje een benzine afsluiter of verrijker die gaan vaak vast zitten en heb je ook deze symptonen alleen weet ik niet zeker of jou model dit ook heeft,een paar keer dat stiftje op en neer duwen doet wonderen[/quote]
Bedankt Robby 10030.
Ik lees dit nu pas omdat ik geem e-mail heb ontvangen dat mij attendeert als er een reactie is op dit probleem.
Zodra ik tijd heb, ga ik op onderzoek naar dit stiftje.

werkhoven (0), 15 jaar geleden

heb je wel eens de injectoren laten testen of ze niet lekken .
ik heb het probleem jaren gehad en telkens een oplossing ge zocht .
het stekertje van de koudstartventiel eraf halen is de goedkoopste mannier .
dan start ie beter maar is het niet helemaal.
de injectoren kosten in de america ongeveer 23 dollar per stuk is van 2.3 motor maar dat is niet erg want de 2.0 1.8 2.6 2.5 hebben alemaal de zelfde injector .
ik heb ze in nedrland besteld daar kosten ze 43 euro per stuk plus btw .
en niet bij de dealer want daar zijn ze nog duurder.
ik hoor het wel gr marcelw

vraagje (0), 15 jaar geleden

mischien benz relais probleem

bintang 4 (0), 15 jaar geleden

[quote=werkhoven]heb je wel eens de injectoren laten testen of ze niet lekken .
ik heb het probleem jaren gehad en telkens een oplossing ge zocht .
het stekertje van de koudstartventiel eraf halen is de goedkoopste mannier .
dan start ie beter maar is het niet helemaal.
de injectoren kosten in de america ongeveer 23 dollar per stuk is van 2.3 motor maar dat is niet erg want de 2.0 1.8 2.6 2.5 hebben alemaal de zelfde injector .
ik heb ze in nedrland besteld daar kosten ze 43 euro per stuk plus btw .
en niet bij de dealer want daar zijn ze nog duurder.
ik hoor het wel gr marcelw[/quote]
Dank je Marcel.
Maar hoe verklaar je dan dat de motor meteen liep nadat ik de (hoge) druk op de aanvoer- en terugvoer brandstofleiding liet weglopen? De leidingen naar de injectoren waren kurkdroog (?).

bintang 4 (0), 15 jaar geleden

[quote=vraagje]mischien benz relais probleem[/quote]
Je bedoelt dan het brandsofpomprelais?
Die had ik al verwisseld, maar dat hielp niet.

werkhoven (0), 15 jaar geleden

nee dat was het eerste wat ik las benziene lucht tijdens de koude start.
je start de auto loopt beroerd op 2of 3 cilinders en ruik naar benziene .
dat zijn injector,s .
maar ik neem aan dat de benziene pomp en de accumulator oke zijn ?
en de benziene druk verdeler is die ook nog goed?
dus niet de spinnekop .
als die niet werkt heb je ook een probleem.
ik hoor het wel gr marcel

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz 190 of stel zelf een nieuwe vraag.