Mercedes-Benz E-Klasse 1991: stationair draaien is niet goed

Bouwjaar: 1991, Brandstof: Diesel

Als de motor stationair draait trilt en rammelt hij(alsof ie op 4 van de 5 cilinders draait) is er iets mis met de mazoutpomp? De alternator, waterpomp, servopomp zijn goed, de auto doet het ook als de multiVriem niet op de poulies ligt. De ene keer doet hij het bijna niet, de andere keer heel erg(afwisselend) Kan iemand zeggen wat het probleem is? De kleppenstoters en injecteurs zijn recent vernieuwd, op deellast en vollast draait de motor perfect.

motorspirit

Geplaatst door motorspirit (0) , lid sinds 20 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Mercedes-Benz 124? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

13 Reacties

izzi (0) PRO, 20 jaar geleden

en welk toerental draait de motor ongeveer ? het kan zijn dat de toerental te laag is zodat de motor trilt en schud,er zit ergens een vacuumcontact rechts in het motorblok geschroevd,onder de inlaatcollecteur .mss is het dat.
veel succes

motorspirit (0), 20 jaar geleden

bedoeld u de regeling achteraan op de pomp? Het stationair toerental was inderdaad laag(600-650tr) Ik heb voorlopig het toerental bovenaan de motor met de hand wat bijgedraaid, de verschijnselen zijn minder maar blijven zich voordoen, het meeste wanneer de motor goed op temperatuur is. Ik ga inderdaad eens nakijken of de regeling voor stationair draaien niet stuk is. Alvast bedankt voor de tip.

arnold690 (0) PRO, 20 jaar geleden

Brandstofpomp is voor specialist eenvoudig wat bij te stellen,helpt soms goed.Stationair afstellen met de kabel is niks waard,los je de oorzaak en t probleem niet mee op

motorspirit (0), 20 jaar geleden

Het klopt dat door met de hand bij te draaien het probleem niet weg is, maar ik kan voorlopig rijden. Bij de specialist kunnen ze niet dadelijk een mogelijke oorzaak geven en praten ze direct van pomp demonteren, op testbank plaatsen en (dure) revisie. Indien het inderdaad gaat om het systeem achteraan de pomp(uitsluitend voor stationair) dan is dit inderdaad makkelijk vervangbaar en indien dit de oorzaak is, stukken goedkoper dan de misschien nutteloze revisie van de pomp. Tenslotte was het toerental te laag, bij wat gasgeven was het probleem weg. De auto draait en rijd perfect, verbruikt weinig, enkel het stationair draaien is het probleem. Alvast bedankt voor julie reacties.

arnold690 (0) PRO, 20 jaar geleden

OK, begrijp wat je bedoelt maar ik bedoel de pomp op tijd te zetten..Elke ervaren [diesel]monteur kan dit met minimale kosten.pomp hoeft r niet af,alleen verdraaien...

motorspirit (0), 20 jaar geleden

ja inderdaad de pomp iets vroeger zetten zal ook wel een stuk beter zijn. Dit zal ik proberen na het controleren van de menbraam voor stationair draaien

aupers (0) PRO, 20 jaar geleden

Hoeveel kms zit de distributieketting erop?

Door rek van de ketting is de pomp en nokkenastiming niet goed meer. Dit merk je oa door schudden bij stationair draaien.

Dus even de krukas op het juiste merkteken zetten en kijken of de nokkenas goed staat.

Succes,

Paul

motorspirit (0), 20 jaar geleden

De auto heeft 355.000 km. Ik ben 1e eigenaar maar de auto heeft al goed moeten aanhangers trekken. Het rare is dat ie de ene keer goed draait en de andere keer niet goed. Indien het van de distributie kwam zou ie toch altijd slecht moeten draaien.

chiel1628 (0), 20 jaar geleden

bij mijn auto een alarm ingebouwd en na inbouw bleek stat. toerental ineens geen 700 maar 500 te zijn geworden wat te laag is ( 300d 6 cil )
blauwe draad was los deze gaf na aansluiting weer 200 extra toeren en nu loopt ie weer braaf 700 rpm
idee ?

benzboy (0), 20 jaar geleden

Hallo er zit een gasveer vooraan bij je motor blok ,deze wil wel eens een rammelend geluid geven bovenaan bij het rubber.
Door er met je hand op te drukken kun je al horen of het minder wordt.
Ik heb er zelf ook al naar gezocht en het scheeld een hele stuk. Succes

motorspirit (0), 20 jaar geleden

De gasveer of schokdemper op de spanrol van de multiVriem werd recent vervangen, dus hiervan is het dus niet. Heeft iemand ervaring met vacuumpompen(controle, problemen of geluid hiervan?) de stationaire regeling achteraan de pomp werkt ook, het temperatuurscontact voor de vacuumregeling onder de inlaatcollector werd overbrugd en dit heeft versnelde stationaire loop tot gevolg zoals het hoort bij een koude start. Ik heb het stationair toerental bijgeregeld achteraan de pomp maar denk dat de intussen minder voorkomende maar nog steeds aanwezige bijgeluiden ofwel inderdaad van verkeerde timing zijn, ofwel van een slechte servo of vacuumpomp.

arnold690 (0) PRO, 20 jaar geleden

Servo kun je uitsluiten als je multiriem eraf haalt en inderdaad met 3.5ton kan er wel een vacuumpomp stuk zijn maar dat heeft m.i
niet veel met stat toerental te maken.Hoewel....zal zo eens kijken bij eenzelfde auto.....

Black Angel (0), 20 jaar geleden

De motor steunt op een soort rubberblokken om de schoken van de motor op te vangen. Als deze versleten zijn trilt hij erg bij stationair draaien. Als je de motor uitzet zou je dit ook moeten merken. Misschien is het dit. Succes

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz 124 of stel zelf een nieuwe vraag.