Mercedes-Benz 190: Stotende koppeling (190d)

Bouwjaar: 1990

Bij het wegrijden grijpt de koppeling ongelijkmatig aan. Dit is eigenlijk al zolang ik deze auto heb (1,5 jaar). Het is echter de laatste dagen erger geworden. Normaal wegrijden is alleen nog mogelijk als je de motor wat meer toeren laat maken. Bij acheruit rijden gebeurd precies hetzelfde. De hardy schijven van de cardanas zijn vervangen en de ophangrubbers van de motor ook.
Weet iemand wat dit kan zijn? Het effect is te vergelijken met een kromgetrokken remschijf, alleen dan bij het op laten komen van de koppeling.

Pieter9072

Geplaatst door Pieter9072 (0) , lid sinds 20 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Mercedes-Benz 190? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

4 Reacties

Alex218 (0) PRO, 18 jaar geleden

klinkt als een 'file koppeling' (iemand die langdurig op de koppeling blijft rijden in bijvoorbeeld de file.

Eerste poging het op te lossen kan zijn je koppelingsbediening te laten ontluchten (hulpcylinder kán daarbij stukgaan) en lost dat niet sop; dan zal tóch de koppeling eruit moeten.

Er is iets niet meer recht, vlak of sterk genoeg om gedoseerd de kracht over te brengen in het systeem. Het vervangen van een koppeling is bij een eenvoudige achterwielaandrijver niet zo'n zware klus voor een handige sleutelaar.

Wél belangrijk is het om de nieuwe koppeling GOED gecentreerd op het vliegwiel te plaatsen!! Dus niet ongeveer, maar gewoon goed!

goudviz (0), 18 jaar geleden

Dingen die je inmiddels vervangen hebt hadden inderdaad een oorzaak kunnen zijn.
Nu blijft er volgens mij alleen nog maar de koppelingsplaat/drukgroep zelf over.
Het kan zijn dat hij oververhit is geraakt en op een aantal punten daardoor verhard is, wat het schokkerige effect veroorzaakt.

Ook kan het nog zijn dat je een lekke keering of cylinder hebt waardoor er iets olie op de koppelingsplaat is terechtgekomen.

In beide gevallen is een nieuwe plaat de meestal enige optie. Naast natuurlijk de oorzaak wegnemen.

Pieter9072 (0), 18 jaar geleden

Bedankt voor de reacties. Eerst maar eens de koppelingsbediening ontluchten. Kan er iets stukgaan bij het losdraaien van een leiding of zo?? De motor lekt wel iets olie. Het is niet goed te zien waar het vandaan komt, maar het zou tussen de verbinding van het motorblok en de versnellingsbak vandaan kunnen komen. De koppelingsplaten kunnen dan onder de olie zitten. Blijkbaar kan dat het schokkende effect veroorzaken. Volgens Olvink moet de auto op de brug voor het demonteren van de versnellingsbak dus dat zal ik wel door de garage moeten laten doen. Zodra ik meer weet meld ik me weer. Nogmaals bedankt.

Alex218 (0) PRO, 18 jaar geleden

Wat het verhaal is; zodra de remmen worden ontlucht moet dit ook meteen worden gedaan. In de tijd dat de auto bij de dealer kwam gebeurde dat al niet regelmatig (ervaring bij MB) en dat zal later al helemaal weinig gebeurd zijn.

Probleem is dan dat het rubber van het cupje sterk gesleten is of zelfs al deels verteerd, en dat bemerk je meestal (als het een tijd niet is ververst) tijdens of na het ontluchten en verversen. Geen punt, cylinder vervangen is niet moeilijk en kost volgens mij ook niet de wereld.

En de rest (koppeling vervangen, lekkage van krukaskeerring of priseas keerring) wijst zich vanzelf.

Succes en laat maar horen wat het uiteindelijk was!!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz 190 of stel zelf een nieuwe vraag.