close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Mercedes-Benz 200: tips - ervaringen verwijderen EGR-klep

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Diesel, Motorcode: C 200 CDI

Geachte kenners,

In vervolg op zwarte rookpluimen bij accelereren wil ik de EGR klep reinigen en/of verwijderen.

Heeft iemand voor mij, als boekhouder met hobby handjes, bruikbare tips om deze klep te verwijderen en waar zit deze klep bij een CDI.

Bij voorbaat dank voor uw welwillende medewerking,

Overigens doet het mij goed, als er mensen op deze aardkloot aanwezig zijn die andere mensen zo kunnen helpen.

Met vriendelijke groet,

Ad.

Geplaatst door

Ad van Seeters (0)

al 18 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Ik wil zeker niet negatief doen maar als je de functie van zo een klep begrijpt moet je ze ook dadelijk kunnen vinden.
Als je de aftakking op de uitlaat volgt naar boven toe richting inlaat kom je er zeker bij uit. Er zit een vacuumdoosje op. Als je ze wil uitbouwen om te reinigen kan je misschien op voorhand al de nodige dichtingen gaan halen om hem dadelijk terug te monteren, al dan niet met een plaatje er tussen.
Ben je zeker dat het roken aan de EGR klep ligt?

Groeten,

Hendrik ( ook een hobbyklusser)

Hendrik4290 0
badge

18 jaar

hoi,ik denk dat bij cdi motoren afsluiten van egr een storing veroorzaakt,kan bij normale diesels,maar niet bij cdi
groetjes

rus 0

18 jaar

Heb vele cdis gezien met een afgedopte egr hoor

Harry4233 0
badge

18 jaar

Het EGR traject bij een cdi (althans bij een 320) loopt door de cilinderkop, vervolgens door een liebigkoeler, en vervolgens pas naar de egr-klep. Heb er ook al aan gedacht om de egr af te dichten, maar hier bereik je als je logisch nadenkt niets mee. De egr werkt ENKEL bij DEELLAST, dus als je plankgas optrekt, is de klep (normaal gezien) per definitie gesloten. Wat je beter kan doen (heb ik gedaan), is de WERKING controleren (de klep durft soms vast te koeken), en ook het inlaatspruitstuk uitkuisen. Dwz, demonteren van het inlaatspruitstuk, en volledig reinigen met benzine. Als je wagen al wat kms heeft, zal je verstelt staan van de hoeveelheid opgekoekte smurrie er in zit. Dit heeft een groter effect dan de egr simpelweg afsluiten.

Ook ik heb al gehoord dat een cdi motor zonder verdere aanpassingen 'flipt' op een afgesloten egr. Kan dit echter nie onderbouwen...


groeten,

matteus

matteus 0

18 jaar

matteus

heb jij wel eens de gevolgen gezien van een slecht functionerende EGR-KLEP behalve een vervuilt inlaatspruitstuk..
[url=http://imageshack.us][img]http://img384.imageshack.us/img384/1521/...[/img][/url]

[url=http://imageshack.us][img]http://img384.imageshack.us/img384/8494/...[/img][/url]

een slecht of een niet werkende EGR-KLEP wordt ook nog eens een turbokiller... dit plaatje hierboven is zo'n voorbeeld...

indien mogelijk... EGR-KLEP meteen dichten dmv een plaatje, beter voorkomen dan maar blijven schoonmaken.

paul,

P. Kelder 0
badge

18 jaar

[quote=paulkelder]matteus

heb jij wel eens de gevolgen gezien van een slecht functionerende EGR-KLEP behalve een vervuilt inlaatspruitstuk..
[url=http://imageshack.us][url]http://img384.imageshack.us/img384/1521/...[/url][/url]

[url=http://imageshack.us][url]http://img384.imageshack.us/img384/8494/...[/url][/url]

een slecht of een niet werkende EGR-KLEP wordt ook nog eens een turbokiller... dit plaatje hierboven is zo'n voorbeeld...

indien mogelijk... EGR-KLEP meteen dichten dmv een plaatje, beter voorkomen dan maar blijven schoonmaken.

paul,[/quote]
Ja deze heb ik al gezien. Idd geen mooi zicht hé... kan je je inbeelden hoe het inlaatspruitstuk van een 320cdi eruit ziet, hehe.
Tot nu toe heb ik al een aantal auto's 'voorzien' van een schoon inlaatspruitstuk. Onder andere VAG TDI's. Het verschil in optrekken, soepelheid, en reactiesnelheid van de turbo is aanzienlijk na het schoonmaken. Bij de TDI's (ahu's) heb ik ook de EGR's afgesloten, omdat ik weet dat dit geen kwaad kan. Maar er zijn ook tdi's, die een milieu-melding geven op het dashboard als je de egr afsluit. Dit wil toch zeggen dat de motor dit op de een of andere manier kan 'waarnemen', en dus deze informatie al dan niet gebruikt in de ECU.
Bij cdi motoren (onderling zullen er uiteraard ook verschillende reacties optreden) heb ik nog steeds geen duidelijke kennis kunnen vinden over het afdichten van de EGR.

en mja... 'beter voorkomen dan maar blijven schoonmaken' ((uiteraard moet je tegelijk het spruitstuk schoonmaken als je de egr afdopt, anders blijf je rijden met een vervuild inlaattraject, en dat is ook geen avance)) .... das waar, zeker bij de TDI's, waar het inlaattraject al na 80.000 km aanzienlijk kan aangekoekt zijn aan de wanden, maar bij cdi's heb ik gemerkt dat de roetafzetting toch in wat mindere mate geschied dan bij TDI's,... En tot wanneer er duidelijkheid omtrent dit onderwerp is bij cdi's, zal ik maar lekker om de 150-170.000 km m'n inlaatspruitstukje eens schoonmaken.


Uiteraard is een SLECHT FUNCTIONERENDE EGR-klep nog een andere zaak... deze moet idd zo snel mogelijk weer z'n juiste werking verkrijgen, of afgedicht worden, anders komen er zeker vodden van.


groeten,

matteus

matteus 0

18 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz 200 of stel zelf een nieuwe vraag.