Mercedes-Benz Vito: veel olie in de uitlaat

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Diesel, Motorcode: 110TD

Kan iemand mij vertellen of de diagnose die ik gesteld heb voor mijn Vito Juist is.

binnen 1000KM heeft de vito 3l olie verbruikt. de auto start goed, direct op vier cylinders. en er zit geen vervuiling in de olie of koelvloeistof. wel vond ik dat in het verleden het vermogen schommelde, met een grote aanhanger varieerde de trekkracht van dag tot dag.

Wel loopt er veel onverbrande olie uit de uitlaat. ik heb danook het vermoeden dat de turbo defect is.

voor dat ik een nieuwe turbo ga aanschaffen zou ik graag weten of deze aanname juist is. tevens zou ik graag weten hoe ik de turbo kan verwijderen omdat er eigelijk geen ruimte is om te werken aan te turbo

circuit

Geplaatst door circuit (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Mercedes-Benz Vito? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

12 Reacties

jan T (20) PRO, 17 jaar geleden

leon ik denk dat je de goede diagnose gesteld hebt want hij gebruikt zeker teveel olie en ik neem aan dat je geen andere lekkage hebt.
je kunt dit controleren door de slang van de turbo eraf tehalen en kijken of daar veel olie in zitten als daar zoveel olie langs komt moet je het in de slangen zien.

groetjes jan.

VINK (0) PRO, 17 jaar geleden

Denk Ook Dat Het De Turbo Is
Gr Luis

Thijsvv (0) PRO, 17 jaar geleden

Als hij ook rookt en minder vermogen levert dan normaal zal dit idd de turbo zijn..
Kan je er gewoon van onderaf af halen!

circuit (0), 17 jaar geleden

Heren,

Inmiddels mogen constateren dat het niet de Turbo is, deze is helemaal in orde. De olie komt uit het uitlaatspruitstuk. Vooral op cylinder 1, op cylinder 2 en 3 ook maar beduidend minder. ook zijn er sporen van aluminium gevonden in het uitlaatkanaal van cylinder 1.

Het vreemde is dat de auto niet slecht loopt. hij klinkt niet vreemd, tikt niet, en loopt gelijk op 4 cylinders. overigens bleek de wastegate niet meer goed vast te zitten, (moeren losgelopen) waardoor het onregelmatige vermogen te verklaren is.

Wie kan me verder helpen.

Mvg
Leon

paulmichiel (0) PRO, 17 jaar geleden

99% zeker koppakking lek. Oliekanaal slaat door naar verbrandingsruimte waardoor de olie verbrand wordt.

Bekend euvel bij de 601 motor.

circuit (0), 17 jaar geleden

[quote=paulmichiel]99% zeker koppakking lek. Oliekanaal slaat door naar verbrandingsruimte waardoor de olie verbrand wordt.

Bekend euvel bij de 601 motor.[/quote]
Dat zou inderdaad het geval zijn als de olie verbrand zou worden. maar de olie komt onverbrand uit het uitlaatspruitstuk. dus op de een of andere manier verlaat de olie het blok direct via de kop.

hier werd iets geroepen als het ezelsbruggetje?

paulmichiel (0) PRO, 17 jaar geleden

Sorry niet helemaal goed gelezen. Vreemd geval, ik ben benieuwd naar de oplossing.

circuit (0), 17 jaar geleden

Inmiddels is de kop van het blok gehaald en hebben we moeten constateren dat het gekgenoeg toch de koppakking is die bij cylinder 1 is door geslagen.

We gaan natuurlijk de koppakking vervangen.

Wel zit ik met de volgende vraag,
moeten we verder nog iets vervangen, nu de kop er toch af is? en moeten we nog ergens rekening mee houden zoals aantrek momenten en evt. andere zaken?

bvb dank voor de evt reacties.

hellbat (0) PRO, 17 jaar geleden

laat de kleprubbers controleren bij het revisiebedrijf, dit in verband met wat je zegt de onverbrande olie in het uitlaatspruitystuk, er zouden sporen van olie langs de klepsteel te zien moeten zijn( Uitlaatkant.) Verder afpersen aan te bevelen, en zeker laten controleren op vlakheid( eventueel ook afvlakken dus), die paar tientjes extra zou ik er in elk geval wel aan besteden.

Verder de distribnutieriem mee vervangen, nu alles toch los ligt en eventueel spanrollen. even nagaan wanneer dat het laatst is gebeurd. Anders uit voorzorg toch meedoen.

Als laatste natuurlijk controleren of je nieuwe bouten nodig hebt, en deze op het juiste moment aantrekken, en in de juiste volgorde, je revisiebedrijf zal hier zeker informatie over hebben.

Succes Marcel

circuit (0), 17 jaar geleden

[quote=hellbat]laat de kleprubbers controleren bij het revisiebedrijf, dit in verband met wat je zegt de onverbrande olie in het uitlaatspruitystuk, er zouden sporen van olie langs de klepsteel te zien moeten zijn( Uitlaatkant.) Verder afpersen aan te bevelen, en zeker laten controleren op vlakheid( eventueel ook afvlakken dus), die paar tientjes extra zou ik er in elk geval wel aan besteden.

Verder de distribnutieriem mee vervangen, nu alles toch los ligt en eventueel spanrollen. even nagaan wanneer dat het laatst is gebeurd. Anders uit voorzorg toch meedoen.

Als laatste natuurlijk controleren of je nieuwe bouten nodig hebt, en deze op het juiste moment aantrekken, en in de juiste volgorde, je revisiebedrijf zal hier zeker informatie over hebben.

Succes Marcel[/quote]
Marcel,

De distributieriem zal een probleem gaan worden, volgens mij zit er namelijk een ketting is.


Gr,

leon

hellbat (0) PRO, 17 jaar geleden

TJU, heeft mijn update niet gepakt, ik had namelijk zelf achteraf al gezien dat het om een Merc gaat, en deze dus waarschijnlijk een ketting had, en daarom mijn bericht aangepast. Dit is om een of andere reden dus niet gelukt.

Maar bij deze moet ik dus mijn voorganger wel gelijk geven.

Succes Marcel

Wat heeft de wagen gelopen, serviceinterval van de ketting en spanner lag volgens mij op 250.000 Km, anders gewoon laten zitten.

circuit (0), 17 jaar geleden

De wagen heeft 220.000 KM gelopen, de kettingspanner staat samen met alle pakkingen en een set kopbouten in bestelling.


Gr,

Leon

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz Vito of stel zelf een nieuwe vraag.