Mercedes-Benz 190d: verlies koelvloeistof door overdrukdop/tikkende motor

Bouwjaar: 1990

Toen ik deze auto kocht (ca 2 maanden geleden) zat er aan de afvoerslang van de overdrukdop (koelvloeistofvuldop) een tankje gemonteerd. Na verloop van tijd ging het koelvloeistoflampje branden en er bovond zich koelvloeistof in het tankje. Ik veronderstelde dat de dop kon lekken en heb bij de mercedes garage een andere dop gehaald. De volgende dag was mijn radiateur lek. Toeval??? De doppen hebben niet hetzelfde nummer.
De oorspronkelijke dop 1235010015 en op het "oor" staat 120.
De nieuwe dop heeft het nummer 1245000206 en op het "oor" staat 140.
Heb ondertussen een andere radiateur gemonteerd maar ik durf de nieuwe dop niet meer te gebruiken. Er lekt dus weer koelvloeistof weg via de dop. Als de motor warm is hoor je de kleppen tikken als de motor wat meer toeren maakt (boven de 60 in de 3e versnelling,het is een vierbak).
Ik vermoed dat de koppakking lekt, maar hoe weet je dit zeker?

Pieter9072

Geplaatst door Pieter9072 (0) , lid sinds 20 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Mercedes-Benz 190? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

4 Reacties

frans1524 (0) PRO, 20 jaar geleden

Vrijwel zeker de koppakking!! Rookt ie ook wit???

aupers (0) PRO, 20 jaar geleden

Inderdaad de koppakking. Je radiator is kapot gegaan door de continue te hoge druk in het koelsysteem. Deze perst het water via de makkelijkste weg naar buiten. Door het gebruik van de nieuwe dop (die pas bij hogere druk open gaat dan de oude) is het zwakste punt de ogenschijnlijk gammele radiator de zwakste schakel.

Het tikken is het gemis van oliedruk in de kop zodat de stoters gaan tikken. Waarschijnlijk lekt de pakking tussen de eerste cilinder en het distributiehuis.

Laat maar snel maken, hij slaat binnenkort echt door en dan sta je stil.

Groeten,

Paul


Pieter9072 (0), 20 jaar geleden

Bedankt zover. Ik zal er werk van maken. (Heb overigens geen witte rook.)

Pieter9072 (0), 20 jaar geleden

Kopppakking vervangen, deze was inderdaad lek. Het getik is nu over en zo het nu lijkt is er ook geen koelvloeistofverlies meer. Ben er wel 4 avonden me bezig geweest (onder toezicht van een "echte" monteur). Het enige echte probleem dat ik ben tegengekomen was het verwijderen van de pennen waarmee de kettinggeleiding vastzit.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz 190 of stel zelf een nieuwe vraag.