Hoi
weet er iemand of er in de vito een Relais zit sie de airco zou / kan aansturen ?
en waar moet die dan zitten ?
airco compressor krijgt geen spanning...
heb interieur temp sensor vandaag vervangen want DAS gaf een dat die defect was en was ook wel degelijk het geval
maar nu nog geen airco
waar kan die fout zitten dat hij geen stroom krijgt
heb ook al die airco bedieningsmodule vervangen, dacht dat het daar aan lag maar ook niet blijkbaar
alvast bedankt
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Volgens mij is er geen apart relais voor de compressor. Is er nog verder gekeken met de STAR of alleen uitgelezen op foutcodes? Vullingsgraad in orde?
heb met Star uitgelezen op foutcodes
vullingsgraad moet ok zijn, star had als opgeslagen fout vullingsgraad staan maar niet als huidige fout
heb je nog tips ivm Star, wat kan ik nog meer dan dan alleen uitlezen ?
12 jaar
Hoe heb je kunnen constateren dat de compressor geen spanning krijgt ?
Compressor krijgt zijn spanning via een PWM signaal, dus zul je de compressor moeten (laten) testen.
Dit soort airco systemen zijn niet beveiligd op een te lage vulgraad, kunnen eenvoudig weg niet uitgeschakeld worden, omdat de compressor altijd meedraait zodra de motor loopt.
Met een beetje pech, is de compressor naar de vaantjes.
@Theo
de compressor is net vervangen, zelfs 2x omdat de garaga dacht dat de nieuwe compressor ook kapot was
de airco deed het op de moment dat ik de auto ging halen maar 2 dagen later toen ik airco nodig had deed ie het niet meer, dat was ook na vervangen 1st keer compressor, Star diagnose vertelde me dat er een aircovulling te kort was in het verleden maar niet op dit moment
heb de stroomtoevoer getest aan de compressor en daar komt niets toe, ik zag dat de garage dat ook deed en de 1st keer zat daar ook geen stroom, hij heeft toen een extra schakelaar geplaatst op mn dashboard, en die heeft hij de 2de keer weer afgekoppeld omdat de originele het dan weer wel deed.
ik denk dat ik in de zekeringkast eens moet kijken bij F34, ik vermoed dat daar ergens de fout moet zitten, of denk ik verkeerd ?
graag uw mening
thx
12 jaar
@Theo
van waar krijgt hij dat PWM signaal ? dat vermoed ik dat het daar zit...
thx
12 jaar
De compessor zit rechtstreeks op de regeleenheid en die zit in de bedienunit.
Volgens mij slaat bij een te lage vullingsgraad de compressor echt niet in bij een W639. Het enige wat afgezekerd wordt zijn de aanjager en de koelventilator als ik mij niet vergis.
Met de STAR kan je alles aansturen en kijken wat er aangestuurd, temperaturen en drukken zien.
ga er vanavond mee aan de slag
weet je zo direct waar in Das ik dat kan aansturen?
thx
12 jaar
[quote]Volgens mij slaat bij een te lage vullingsgraad de compressor echt niet in bij een W639.[/quote]
Dan zit ik uit mijn nek te l*llen.
Het is een continu variabele compressor, die altijd mee draait, ook al is de VULGRAAD te LAAG, die zijn niet beveiligd op te lage druk.
Heb vandaag een Skoda Octavia (2005) aan een airco diagnose onderworpen, klant klaagde over te weinig koeling van het systeem, drukmeting resulteerde in 1,5 bar van de lage druk! dus zou het ac systeem over te weinig koudemiddel beschikken, maar de compressor werd niet uitgeschakeld !
Relaas, de condensor bleek een lek te vertonen aan de cartridge, maar toch draaide vrolijk de compressor mee in vol ornaat. .
af wachten dan maar.
[quote=vlimmershof]@Theo
van waar krijgt hij dat PWM signaal ? dat vermoed ik dat het daar zit...
thx[/quote]
Jarno kan je daar zeker antwoord op geven
De aansturing moet in het KLA gebeuren, maar als je een korte test maakt zie je dat vanzelf staan.
@TheoStek:
Als foutcode kan "koudemiddeldruk te laag" worden weergegeven, daarom ging ik er vanuit dat het systeem automatisch uischakelt bij een te lage druk.
Kan je niet gewoon normaal reageren en niet meteen zo op je tenen getrapt als iemand iets anders zegt?
[quote=TheoStek]Jarno kan je daar zeker antwoord op geven[/quote]
Dat antwoord staat er al, zie hieronder.
[quote=Jarno5187]De compessor zit rechtstreeks op de regeleenheid en die zit in de bedienunit.[/quote]
Rustig jongens....niemand is perfect.
zo ben een paar uurtjes bezig geweest met demonteren en testen
zie hieronder de fotos met de fouten
ik denk dat de conclusie is dat weer de compressor kapot is ? of analyseer ik het verkeerd ?
punt is ook wel dat ik geen spanning zie toekomen aan de compressor, dus misschien die draad volgen en checken op breuk ?
cooling level is OK geeft xentry
of is het de druksensor ? hoe is dat te testen ?
12 jaar
@John heb je ook de drukschakelaar van de hogedruk zijde gecontroleerd ?
Als die kapot is, krijgt het elektronisch regelventiel geen signaal.
Op beide afbeeldingen staat bij B12 0,0 bar
De druksensor kan getest worden door deze af te persen.
waar vind ik die drukschakelaar percies ? die druksensor afpersen ? daar hek ik speciaal materiaal voor nodig ?
thx
12 jaar
De druk wordt idd als o,obar weergegeven. Waar de sensor precies zit, dat kan ik zo uit mn hoofd niet zeggen. Misschien weet Theo dat?
Ik zou toch eens kijken of er uberhaupt wel vulling in het systeem zit, want de condensor van een W639 gaat vaak lek achter de bumperbalk. Maar als het systeem gevuld is na het vervangen van de compressor dan moet het de garage zijn opgevallen bij het afpersen na de reparatie dat er nog iets lekt.
toch straf dat dit 2x na mekaar gebeurd is dan, ik dacht dat ze dit met kleuring vullen om lekken makkelijk op te sporen
dan hadden ze dit toch moeten zien ?
12 jaar
Waar die drukschakelaar precies zit, weet ik niet, je zou dus de HD leiding moeten afspeuren ofwel de condensor.
Er valt mij net iets in, de SAM Module (Signal Acquisition Module), als ik even er vanuit ga dat de drukschakelaar een analoog signaal geeft, dan moet het signaal omgezet worden.
Ik zeg maar wat, want ik neem aan dat bijna alles via de canbus verloopt.
De druksensor zit volgens mij ook rechtstreeks op de aircoregelmodule aangesloten.
[quote=vlimmershof]toch straf dat dit 2x na mekaar gebeurd is dan, ik dacht dat ze dit met kleuring vullen om lekken makkelijk op te sporen
dan hadden ze dit toch moeten zien ?[/quote]
Ik weet niet hoe goed er gekeken is. Misschien snel wat gedaan zonder grondig diagnose stellen. Ik ben er niet bij geweest, maar je wilt niet weten wat er soms allemaal gerommeld wordt. Als de condensor op die bewuste positie gaat lekken zie je het van buitenaf niet, je moet echt de condensor demonteren om het te zien. Ik zou nu dus de vulling laten controleren(blijf er zelf bij of ga naar een airco-station), is die goed dan kan je dat uitsluiten.
@vlimmershof,
om te antwoorden kan je gewoon je bericht plaatsen in het witte vak hier onder "Antwoord direct".
citeren is niet nodig als het bericht er vlak boven staat.
mvg.
Hans
@jarno
ik vrees dat je gelijk hebt !
heb alle testen gedaan die xentry mij oplegde en allen waren OK
tenslotte even vulnippel losgeschroefd en ventiel ingedrukt....
totaal geen weerstand en of gas dat ontsnapt
dus ga morgen langs airco center om die condensor te laten vervangen
ik hou jullie op de hoogte
thx so far
12 jaar
De druksensor zit op de condensor en de condensor zelf gaat meestal stuk achter de ventilatoren. Van de 639 is bij ons nog nooit een compressor vervangen. wel al veel condensoren en leidingen.
Bij te hoge druk valt het systeem uit of als de druk weg is ook dus als er teveel gas of te weinig gas stopt het systeem met de compressor aan te sturen.
12 jaar
Ik wacht je bericht morgen af.
@Kenny,
Bij een te hoge/lagedruk valt het systeem NIET uit, de compressor blijft altijd mee draaien, ook als de airco uit staat.
Deze nieuwe generatie compressoren kunnen minimaal 2 tot maximaal 100% van het totale slagvolume zelf regelen, de 2% is genoeg om de compressor te smeren als de airco niet aan staat of in de winter niet gebruikt kan worden.
Zodra de auto wordt gestart, draait de compressor mee.
Kan ik eventueel zelf de condesor en droger vervangen en daarna laten afvullen ? of is dat niet aan te raden ?
automechaniek ken ik zonder probleem doe zelfs distributieriemen etc..., alleen airco niet...
thx
12 jaar
De droger zit in de condensor geintregeerd, dus bij een nieuwe condensor moet de droger erin zitten.
Na monteren direct systeem breken met stikstof, vacumeren, terug afvullen.
ja dus breken met stikstof en vacumeren kan ik dan zelf niet, of wel ? mss beter laten doen, kost me dan wel min 200 euro meer voor die werkuren he
12 jaar
Als ik het met goed herriner moet de condensor er samen met de radiateur uit, dus het is best wel ff sleutelen. Ik weet niet hoe handig je zelf bent, anders gewoon proberen. Als je een werkbeschrijving wilt, kan ik je die wel toesturen vanavond. Dan kan je altijd nog beslissen of je het zelf doet of gaat uitbesteden. Afpersen, vacumeren en vullen kan je idd niet zonder de benodige apparatuur.
dinsdag moet ik de auto binnenbrengen, dan gaan ze de condensor vervangen
ik hou jullie op de hoogte
12 jaar
[quote=TheoStek]@Kenny,
Bij een te hoge/lagedruk valt het systeem NIET uit, de compressor blijft altijd mee draaien, ook als de airco uit staat.
Deze nieuwe generatie compressoren kunnen minimaal 2 tot maximaal 100% van het totale slagvolume zelf regelen, de 2% is genoeg om de compressor te smeren als de airco niet aan staat of in de winter niet gebruikt kan worden.
Zodra de auto wordt gestart, draait de compressor mee.[/quote]
Ik weet dit wel ik bedoelde gewoon dat bij deze wagens een variabele compressor zit en als er te hoge of te lage druk in het systeem zit de aansturing gereduceert wordt tot het minimum om inderdaad de compressor te smeren/sparen.
En een condensor vervangen doen wij zonder de radiator uit te bouwen en we doen er ongeveer 2 a 3 uur over met leegmaken en vullen van systeem + test
12 jaar
zo auto opgehaald met werkende airco, condensor is vervangen...
thx voor alle hulp
12 jaar
Bedankt voor de feedback.
Mooi zo!
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz Vito of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar