Bij hoeveel graden schakelt de viscokoppling van de koelventilator helemaal in? (dus bijna geen slip meer)
Temperatuur van een 300D aut met airco wordt bij lang stationair draaien tegen de 100 graden bij warm weer. Is dit normaal bij dit type? Viscokoppeling zit er nieuw op. Elektrische vin tegen de airco werkt als de airco aanstaat.
Alvast bedankt!
Groeten,
Paul
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Weinig loos zo te zien maar als het erger wordt kun je beter een grotere radiateur en het liefst een koperen monteren,dat scheelt veel!!
Bij even rijden loopt de temp gelijk terug naar 90 graden en met de airco uit komt hij ook niet over de 90. Ik kijk het nog wel even aan, een nieuwe radiator kan altijd nog.
Bedankt voor je reactie.
Groeten,
Paul
Wij hebben ook al een paar keer bij een 300 D dit probleem gehad.
Bij allemaal een nieuwe radiateur erin en het was opgelost.
Deze zal dan wat dicht gaan zitten.
Maar dan moet hij bij hoge snelheden toch ook warmer worden? Op de snelweg is de temp 85 graden.
Groeten,
Paul
Die tempratuur van 85 graden heeft onze 190E 2.3 ook tijdens het rijden op de snelweg.Bij ons gaat de visco koppeling aan als de tempratuurmeter op de 100 graden staat. En je hoort vanzelf wanneer hij aan gaat omdat er meer geluid uit de motor ruimte komt.
Groetjes
Astra rijder
20 jaar
Bij mijn weten heeft de 190 2.3 een electrische vinkoppeling dus geen visco.......
Mijn 300D ( 1988) met airco heeft dit gehad vanaf nieuw tot twee jaar geleden toen ik hem wegdeed bij 400.000 km . In de bergen liep de temperatuur zelfs op tot 110°C met de airco aan. Als je in het instruktieboekje leest ( dat er nieuw bijgeleverd wordt ) staat er zelfs geschreven dat de temperatuur bij ingeschakelde airco mag oplopen tot 117°C , zonder dat dit kwaad kan voor de motor ( vind dit zelf ook wel enorm hoog )
Succes, Eric
Bedankt voor de reacties, ik ben er inmiddels achter dat de viscokoppeling pas bij 100 graden de koppeling geheel blokkeert. Dus onder de 100 graden is er nog veel slip en dus minder koeling. Hij komt in ieder geval niet boven de 100 graden.
Groeten,
Paul
Ik ga toch de radiator vervangen omdat de oude wat koude stukken in het midden heeft. Dat verklaart denk ik ook het ietwat laat volledig meedraaien van de viscokoppeling.
Even wat ervaringvraagjes (is de eerste keer dat ik er 1 met automaat doe):
-Hoeveel ATF zit er in de oliekoeler (dus moet ik bijvullen na reparatie)
-Moet ik nog speciale ringetjes hebben voor de afdichting van de automaat oliekoelerslangen?
-Arnold had het over een grotere radiator. Heb je misschien een MB nummer daarvan ? (auto heeft automaat en airco, een grotere/dikkere past er volgens mij niet tussen)
Wat is eigenlijk de hoeveelheid tussen min en max van de peilstok van de automaat?
Alvast bedankt voor de hulp!
Groeten,
Paul
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz 300 of stel zelf een nieuwe vraag.
20 jaar