Mini Mini 1988: Afstelgegevens carburateur SU HS4

Bouwjaar: 1988, Brandstof: Benzine, Motorcode: 998 cc

Wie o wie kan mij helpen aan de afstelgegevens voor een SU HS4 carurateur.
Er komt erg veel onverbrande benzine langs de uitlaat naar buiten, en ik vertrouw de vlotter/vlotternaald niet, dus deze ga ik zeker controleren.
Maar daarna wil ik de carb. goed aftellen, maar ik heb de gegevens niet...

Alvast bedankt voor antwoord.

Rick9740

Geplaatst door Rick9740 (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Mini Mini? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

1 Reactie

TheoStek (0) PRO, 16 jaar geleden

Veel gegevens zijn er niet en is vrij éénvoudig.

De SU is een constant vacuum carburateur, voordat je begint te regelen moet je een aantal zaken kontroleren die overtollig benzine verbruik teweeg brengen.

1. kijk of de choke op de carb niet blijft hangen, of de kabel (komt veel voor)
2. vlotter niet blijft hangen.
3. olie in dashpot.
4. juiste naald.

Op de carburateur (dashpot) zie je een zwarte dop zitten (steekt uit het midden van de filter behuizing) de dashpot zelf zit met drie boutjes vast, om deze te demonteren moet je de luchtfilter verwijderen. Draai de dop ervan af en je ziet aan de dop een staafje hangen met onderaan een soort zuigertje. kontroleer het oliepijl wat hier in zit, deze moet je vullen tot 1cm onder de opening, Bij het terug monteren zul je weerstand voelen en duw langzaam naar beneden zodat je de zwarte dop weer vast kunt draaien.

Afstellen: Achteraan de carb (bijna tegen schutbord) zie je een moer zitten met een veer tussen, dit is de afstelmoer voor de benzine. Draai niet te fel aan deze moer maar telkens met een vlakje naar omhoog of beneden.
Naar boven draaien is armer naar beneden is rijker.

Voordat je dit gaat doen zorg je dat de motor op temperatuur is, stationair 900 t/min en draai je telkens met 1 vlakje de moer omhoog totdat het toerental begint toe te nemen. Hier moet je dus goed opletten op het gehoor en toerental. Als de afstelling langer duurt dan drie minuten, laat je de motor gedurende 20 sec draaien op 2000 t/min om de overtollige benzine te verbranden, en ga je verder met afstellen.
Als de motor hoger begint te draaien in toeren stop je met draaien, en draai je de moer met een vlakje naar beneden tot het toerental juist begint af te nemen en stop je met draaien.
Kijk naar het toerental of dit plusminus 900 t/min is, indien nodig draai je met de stationair schroef het toerental hoger of lager tot 900 t/min, de stationair regel schroef bevind zich aan de linkervoorzijde op de carb, je moet hiervoor de luchtfilter verwijderen.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mini Mini of stel zelf een nieuwe vraag.