Mini Cooper: Mini Cooper JCW GP Motorproblemen

Bouwjaar: 2008, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6

Goedemiddag!

Ik heb een probleem. Vorige week was ik op pad met mijn Mini JCW GP en toen ik hem startte klonk hij niet zo fraai. Probleem; geen druppel olie in de motor, helemaal niets. Nu staat deze auto bij de garage en moet het blok er uit + helemaal uit elkaar.. Lagers kapot en mogelijk nog meer.

Het bizarre is, ik heb de auto half februari gekocht. Ik heb er nog geen 3 duizend kilometer mee gereden en er heeft nooit een lampje gebrand of iets dat kon duiden op een probleem met de olie. Het lijkt mij dat 3 duizend kilometer met een auto die nog geen 2 maanden geleden is afgeleverd, toch niet zomaar compleet zonder olie kan staan?? Hiervoor reed ik een Mercedes B200 Turbo, op 60 duizend kilometer nooit naar de olie omgekeken, alleen bij de onderhoudsbeurten is hier door de garage naar gekeken..

Nu ben ik eens gaan bellen en het blijkt dat ik toch een behoorlijk probleem heb want waarschijnlijk moet ik hier flink voor betalen :(. De Bovag-garantie dekt dit niet ("Onjuist gebruik"), mijn rechtsbijstand doet niet aan auto's ("Polisvoorwaarden"), mijn autoverzekering dekt het niet ("Alleen aanrijdingen").

Op het gebied van aansprakelijkheid kan ik me mogelijk beroepen op non-conformiteit, ik heb blijkbaar een auto gekocht die véél meer olie gebruikt dan normaal zou mogen en dat duidt op een gebrek dat aanwezig was toen ik de auto kocht. Als dit binnen 6 maanden leidt tot dit soort dingen, dan is de garage toch aansprakelijk?

Is er iemand die ervaring heeft met deze problematiek?

Alle hulp is welkom!

Robbert

Robbert0103

Geplaatst door Robbert0103 (0) , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Mini Cooper? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

3 Reacties

jan T (5) PRO, 12 jaar geleden

nou blijft staan dat de bestuurder regelmatig het olie peil moet controleren en niet pas na 3000 km.
dan had dit voorkomen kunnen worden en had je met de klacht olie verbruik terug kunnen gaan.
nu zal het je wel het een en ander gaan kosten.

groetjes jan.

Hendrik4290 (0) PRO, 12 jaar geleden

Dit zijn opgefokte motoren en die worden dus zwaar belast. Zeker bij een auto die je pas hebt moet je om de week de olie controleren tot je zicht hebt op het olieverbruik.Niet voortgaan op lampjes en dergelijke, daar kan iets mee mis zijn, gewoon zelf peilen.
Afhankelijk van het gebruik van de auto, de gebruikte oliekwalteit en de de rijstijl van de vorige bestuurder kan zo een motor toch wel wat olie verbruiken, zonder daarom een slechte motor te zijn.
De verkoper, zeker als het een garage is, had je moeten wijzen op het belang van oliepeilcontrole.
Is het oliepeil gecontroleerd toen je de auto in ontvangst hebt genomen?

Nicolas10 (0), 12 jaar geleden

Robbert

Ik ben benieuwd hoe dit afgelopen is.

Ik ben nl tegen een ander euvel aangelopen maar dan met een gewone Clubman welke na 2-jaars servicing (olie verversen, rem en koelvloeistof etc, vlak voor het aflopen van de fabrieksgarantie) 7 maanden later en met 5000 km meer tot 14000km nu, het begeven heeft. Een ratelend geluid en knal, zonder dat er uberhaupt waarschuwingslampjes gebrand hebben, hebben tot de eerste "op de brug"conclusie geleid (onderzoek is nog bezig) dat er een gat in de motor is geslagen. Geen idee nog wat het is want het klinkt erg onwaarschijnlijk : kapotte distributie ketting, drijfstang ? Situatie was erg gevaarlijk op de A1 door snel verliezen van snelheid op drukke weg op regenachtige avond. Ik heb wel eens eerder van problemen gehoord bij de BMW M3 motoren van 2001/2002 maar niet echt bij de Mini. Gezien de leeftijd, kilometrage en periodieke controle zou dit niet mogen voorkomen. Zijn er mensen die dit herkennen en/of meegemaakt hebben ? Alvast dank voor jullie reactie.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mini Cooper of stel zelf een nieuwe vraag.