Ik heb hier een mini staan waar een andere motor in is gekomen. Oude blok was kapot gelopen.
Alles is aangesloten en het blok draait rond maar start niet.
Ik krijg geen vonk op de bougies.
Wat ik gecontroleerd heb:
12 volt bobine.
12 volt op de + van de bobine
Draad van - bobine naar contactpunten door gemeten, is goed.
Contactpunten zijn goed verdelerkap is goed rotor is goed.
Zelfs als ik een bougie in de kabel direct op de bobine aansluit en dan aan de massa geeft deze met starten geen vonk.
Heb reeds 3 bobines geprobeerd maar helaas zonder resultaat.
Wie kan mij helpen met dit geval. Oude blok heeft tot de laaste minuut gelopen.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Contactpunten staan wel goed , openen en sluiten , rotor draaid ?
Jack ;demonteer die ontsteking en maak een proefopstelling .
Leg het onstekinghuis op een metalen plaat voor de massa en verbind alles zoals het in de wagen zit met de bobine er bij .
Die ontsteking kan maar op EEN manier in het blok .......... Knijpklem aan het huis laten zitten eventueel de stand aftekenen (sleufgat)
Kijk verder goed hoe je de draadjes aan de punten hebt gemonteerd dit gaat makkelijk fout zodat de puntjes geen functie meer hebben. !!!!
Succes.
Contactpuntjes staan goed afgesteld op 0,40. De rotor draait rond netjes links om. Je ziet de contactpuntjes ook open en dicht gaan.
Het vreemde is dat als ik een bougie direct aan de bobine hang dan vonkt de bougie ook niet. Terwijl de bobine nieuw is.
Heb ondertussen ook vernomen dat als de condensator stuk is het hele spel ook niet werkt.
De nieuwe motor heeft een aantal jaren stilgestaan maar draaide met en sleutel nog netjes rond.
11 jaar
Je hebt veel gedaan maar ook wat gemeten ? Of je probeer maar wat? Krijg je een spanning op de plus van de bobine, zo ja krijg je ook bij geopende punten spanning op de contactpunten, maar dat Zal wel niet anders vonkt hij wel , leg anders een plus dierecht aan de bobine (wel met zekering er tussen) wat gebeurt er dan, zal wel een verbinding zijn tussen bobine en slot
Dat is waar , is heel simpel te controleren , of de contacten überhaupt een vonk kunnen creeren , zet de auto op contact en zorg dat de contactpunten gesloten zijn , als je nu de contactpunten opend , moet er een vonkje ontstaan tijdens deze actie , zoniet , zit het probleem in de contactpunten , vet bv , of de condensator , mits er natuurlijk voeding op de contactpunten komt , alle isolerende ringetjes endergelijke wel goed gemonteerd ?
Condensator is er trouwens voor om inbranden/vonkvorming tegen te gaan .
Als je de oude ontsteking van de andere motor nu er in zet , wat gebeurd er dan ?
Voeding van contact hoort op 15 van bobine te zitten , draad naar ontsteking op 1, uitgaande punt.
Ik weet wat en hoe ik moet meten. Ik heb 2x 12volt op de bobine 1 is de standaard stekker uit de kabelboom 2is een extra 12volt dievanaf de zekeringkast waar spanning op komt als de auto op contact staat.
De draad die vanaf de bobine naar de contactpunten loopt heb ik met de multimeter door gemeten en deze geeft door.
11 jaar
Neem in deze aan dat de +op de bobine de plus vanaf de accu krijgt.
11 jaar
Ja.... en dan verder ?! De draad vanaf de bobine wordt door de contactpunten naar massa verbonden en weer onderbroken .
Als de contactpunten gesloten zijn meet je geen spanning meer aan die aansluiting .
Als je daar een spanningzoeker bij houdt brandt het lampje wel als de punten open staan en brandt het niet als de punten gesloten zijn .
Volgens mij gaat het daar fout. Verkeerd verbonden of de plaat waar de punten op gemonteerd zijn maakt geen massa .
Aan jou om dat uit te zoeken. Er moet bij met de hand openen van de punten een klein vonkje zichtbaar zijn en je hoort een tikje .
Condensator ook goed? Vernieuwen bij twijfel .
Succes.
De - kant van de bobine heeft 12volt als de stekker eraf is.
Ga de contactpunten eens testen. Laat weten wat de uitkomst is. Condensator zal ik zeker nog even vervangen.
11 jaar
dan zal het vanaf de bobine naar de massa via de punten ergens fout gaan, er blijft toch wel 12 volt op de bobine staan tijdens starten? meten meten
12 volt blijft aanwezig tijdens het starten.
11 jaar
Dus de oorzaak zit bij de punten!,
Jack ;ik denk dat dit goed gaat komen .!? Heb je gemeten dat de puntjes max. 0,4 mm openen ?
Zelfs de WW. kijkt met je mee.
Succes.
Gokken of de contactpuhten goed staan lukt niet echt met deze maten.
11 jaar
Daarom raadde ik je aan om dat ontstekinghuis uit de motor te halen om b.v. op de keukentafel dat ding te bekijken en af te stellen .
Proefopstelling maken.!!!
In de auto zelf moet je bijna op de kop staan en je ziet nog niets .
We/ je bent er bijna!
Groet.
gaat bij dit type het draadje nog door het huis van de ontsteking zoja dan zal daar waarschijnlijk de fout zitten [draadje aan massa}
11 jaar
Las ook nog dat de bobine nieuw is !!!. Als je een ohm-meter hebt, meet even de weerstand over de laagspanningkant .
Deze moet rond de 4 ohm zijn . Bij lagere weerstand verbranden de contactpunten alleen al als je het contact aan zet.
Het zou wel kunnen als je er een voorschakel- weerstand voor de bobine zet . Volgens mij duizelt het al bij je maar er zijn schema's op het internet te zien hoe het een en ander werkt .
Enige basiskennis moet er wel zijn .
Bobines zijn allemaal 12 volt. Daar is geen voorschakel weerstand bij nodig.
Het duiselt mij niet zo snel. Ik blijf alleen te vaak vast hangen op 1 punt waardoor ik niet verder kom.
Basis kennis heb ik zat. Heb zelf al een coopertje sinds ik mijn rijbewijs heb. En sindsdien sleutel ik ook al aan auto's.
Ik ga vanavond hiermee aan de slag.
Aan de werkhoogte van een mini ben ik ondertussen wel gewend.
11 jaar
op je knieën ervoor en grill eruit en sleutelen, je weet waar je zoeken moet tussen bobine en punten, kijk goed of het draadje geen massa maakt door vergeten isolatie ringetjes of er moet in dat draadje een breuk zitten
succes
Jack dan loop je lang genoeg mee om te weten dat er bobines zijn met 4 ohm maar ook van 1,5 . die laatste zijn bedoeld voor electronische ontstekingen . Ze zien er hetzelde uit maar met 12 volt er door gaat er 8 Amp door .
Zelfs de ww heeft het met je te doen. Zorg je wel voor kniebescherming. !!
Vr. Groet
Isolatie ringetje zit goed.
De bobines die ik hier heb meten allemaal rond de 1,5 ohm incl een sportbobine die ik op mijn eigen cooper he en alles zonder electronische ontsteking. Mijne loopt perfect.
Heb heel toepasselijk een oude achterbank zit voor onder mijn knieen.
Ga er zo verder mee.
11 jaar
Ze loopt
11 jaar
wat!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! en waar gaat ze heen , Maar wat was de oorzaak???????
Ben ook wel benieuwd...
[quote=Hans4040]Ben ook wel benieuwd...[/quote]
denk dat hij nu aan het proefrijden is
oke Jan...dan wachten we ff
Ik doe mee , doe bijna in de broek van nieuwschierigheid ha ha.
Proefrit was van korte duur. Stond na pakweg 1km alweer stil.
Maar nu de ontknoping van het hele raadsel: na meten meten en nog eens meten zonder duidelijk resultaat dwz overal waar moest, was spanning. De contactpuntjes eruit gehaald en nagekeken conclusie kopje van het vaste punt weg. Gebruikt reserve set erop, afstellen en condensator vervangen. Sleutel omdraaien, beetje choke en ja hoor lopen.
Een uurtje de motor stationair laten lopen, voorzichtig stukje voor en achteruit. ( blok heeft 9 jaar stilgestaan)
De eigen bobine gemonteerd en weet stationair laten draaien.
Stukje rijden en na 1km afgeslagen en niet meer aan te krijgen. Wat volgens mij zijn oorsprong vindt in de gebruikte onderdelen. Hoezo denk ik dat.? Bij het starten hoor ik back fire in de uitlaat slaat wel aan maar pruttelt wat om vervolgens weer af te slaan.
Morgen alle delen nieuw bestellen en dan kijken wat ze doet.
Ik wil iedereen bedanken die heeft meegedacht en mij weer op het juiste spoor hebben gezet.
Hou jullie allen op de hoogte van de vorderingen
11 jaar
onsteking juist afstellen!! nou dat was dus het probleem, we waren al ongerust dat je zo lang wegbleef had al collega's op geroepen om naar je uit te kijken
we horen er nog van
Vandaar al die gele busjes ineens hier in het dorp hahaha
11 jaar
Jack ; je hebt het lek boven water !!!
Koop nu maar een 4 ohm bobine ook om de contactpunten een langer leven te gunnen . Dat wolfram plaatje zit met een koperlegering gesoldeerd !
Die is door de ontwikkelde warmte los gekomen . Heb het zelf ook gezien bij een reliant robin .
Daar had een techneut een 6 volt bobine op gezet . Heeft ook een lage weerstand ............met als gevolg het plastic deel van de onderbreker was in elkaar gezakt . Punten gingen niet meer open.
Het hele team kan weer in de ruststand.
Groeten.
Ik had me vergist. Het zijn 4 ohms bobines.
Blij toe dat ik het gevonden heb met jullie hulp.
11 jaar
Och we doen niet anders dan mensen helpen
Vanavond alle delen van de ontsteking vervangen en ze loopt als een zonnetje. Dik een half uur een test rit gemaakt zonder problemen.
11 jaar
Mooi zo...ook weer opgelost.
Bedankt voor de feedback.
Volgende vraag over deze mini. Loopt goed maar moet constant met een klein beetje choke rijden. Wat kan hier de oorzaak vsn zijn.
11 jaar
aar gaan we weer
carburateur afstellen? sproeier verstopt, vacuüm lekkage? ontsteking op tijd
Jack de enige sproeier die deze motor heeft is die op en neer te bewegen buis in combinatie met de naald aan de vacuumzuiger .
Als het luchtfilter compleet is !!! kan je met de moer met een veer geborgd onder aan de carb. een gunstige stand zoeken zo dat de motor zonder choke knap loopt .
Op het internet staat de procedure hoe je met dat pennetje om de zuiger iets op te lichten kan bepalen of het mengsel goed is .
Ik zou testen met een co meter en dan zien hoe het mengsel is stationair en bij 3000t/min.
Heb je wel wat dunne olie in de zuiger demper gedaan?? Verder natuurlijk zoeken naar valse lucht maar je bent bekend met het merk 'toch?!
Groet.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mini 1000 of stel zelf een nieuwe vraag.
11 jaar