Goedemiddag,
Ik heb hier een mini 1000 HLE uit 1982.
Afgelopen week mee naar de APK gereden,liep niet echt lekker,maar auto had een 1,5 jaar stilgestaan.(tank was ook leeggereden door vorige eigenaar)
Na de keuring sloeg hij af,startte met moeite,bij wegrijden weer afslaan en dat enkele malen.
Daarna niets meer,blijkt dat er totaal geen vonk meer was.
Heb de bougies vervangen,andere condensator,verdelerkap,rotor en bobine.
Ik heb er een gebruikte bobine opgezet welke ik eerst getest heb terwijl hij nog niet gemonteerd was.
Resultaat,de kontaktpunten vonkten naar behoren.
Nadat ik de bobine dus gemonteerd had en weer ging checken,was het weer afgelopen met de vonk.
De bougiekabels zijn nog als nieuw en ook de kontaktpunten.
De "nieuwe"bobine ook geprobeerd te checken dmv massa maken met blok om te zien of deze goed vonkt,maar het blijft bij een klein vonkje.
Al met al alles zo'n beetje vervangen maar geen vonk.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
heb je de contact hooek af gesteld.
zijn de contactpunten nog goed en niet in gebrandt.
groetjes jan.
Puntjes zijn gesteld en niet ingebrand.
Zojuist nog even weer opnieuw gedaan voor de zekerheid.
Nog geen vonk.
Bedankt voor de tip Jan.
Groeten,
Albert.
13 jaar
Albert ;maakt de beweegbare grondplaat goed massa? Haal een sleutelvijlte tussen de puntjes . Ook kan je een test doen de motor starten zonder de verdeelkap en de bobinekabel een stukje van massa af . Spetteren de puntjes flink dan is de condensator defect. 15 mm vonk in de open lucht moet kunnen !!!!! Heb je wel een bobine met 4 ohm weerstand ? Met minder moet je werken met een voorschakelweerstand. Ontsteking van een mini was altijd zijn sterkste kant !!! Succes.
Punt,
De grondplaat maakt goed massa.
Test met bobinekabel,geen vonk.
Wanneer ik het voltage op de bobine meet is dit 6,10 V
De bobine is 4 ohm
13 jaar
je hebt toch een 12 v installatie waar blijft de rest.
groetjes jan.
Dat klopt,maar ik heb altijd begrepen dat er een soort weerstand? hoorde te zijn waardoor er minder op staat.
Althans dat is wat men mij vroeger verteld heeft.
13 jaar
Even goed kijken naar de stekkerverbindingen op de zekeringenkast. als het goed is de 2e zekering van boven.
die willen nog wel eens slecht contact hebben.
ook even de draad vanaf de zekeringkast naar de bobine controleren op weerstand. gebeurt wel eens dat die draad te warm geweest is door het contact aan te laten staan zonder dat de motor draait.
13 jaar
Dankjewel Mausx
Heb de vraag ook uitgezet op de amerikaanseautopagina waar ik ook lid van ben.
Zojuist had een medeforumlid (die ook mini's heeft) mij de tip van de zekeringkast op schutbord ook al gegeven.
Kan het kloppen dat er 9V op de bobine moet staan?
Meet er nl. maar 6.10V
Groeten,
Albert.
13 jaar
met voorschakelweerstand is het 9v, zonder gewoon 12 volt.
13 jaar
Ik heb de zekering en houder schoongemaakt.
Er staat idd 9V op,maar nog geen vonk.
Ik vond de andere bobine die gemonteerd is,wel heel warm worden.
Gemeten wat deze aan voltage kreeg,was goed totdat we erachter kwamen dat op de - pool van de bobine ook 0,12V stond.
Denk dat de andere bobine dus ook kapot is en is het een idee om even een schema na te lopen om te kijken of de bedrading wel in orde is?
Heeft er iemand hier toevallig nog een schema?
13 jaar
Albert trek rechtstreeks naar de bobine een 12v .spanningdraad ..
vanaf daar naar de punten met paralel daaraan de condensator . Eenvoudiger kan het toch niet.
Als de contacten open staan meet je overal langs het cirquit 12 v. voorschakelweerstand wel of niet maakt niet uit. Maak anders een proef opstelling dan hoef je niet steeds de motor te starten. Trek de ontsteking uit het blok (past er maar op een manier in ) Probeer wat, vooral als je alleen bent werkt makkelijker. Succes.
Punt,ik ga het proberen zoals je adviseert.
Maar nu is mijn vraag,is het normaal dat de bobine zo heet wordt dat je hem eigenlijk niet eens aan kan raken?
Heb dit nl. nog nooit meegemaakt dat ze zo heet werden.
En dat er op de - pool van de bobine wat spanning staat?
13 jaar
Als de bobine z'n stroom niet afvoerd dan word ie heet. daarom moet je nooit het contact lang aan laten staan zonder dat de motor loopt.
dan brand de bobine door.
13 jaar
Albert ; ter uwer informatie . Bij gesloten contactpunten gaat er 4 *12 =48 watt vermogen door die spoel. Om die twee in gesloten spoelen zit olie voor de warmte afvoer. Verder sluit ik aan bij de vorige schrijver . Er loopt dus wel een spanning .....nu nog het onderbreken . Maak er studie van . Welk type puntjes heb je . Bij de rode kan het bijna niet fout maar bij het oudere soort kan je de fout in gaan bij de aansluiting aan de veer ,met het busje verkeert te monteren. Groeten.
Het advies van Punt heb ik opgevolgd,resultaat andere waarden,maar nog geen vonk.
Nog even voor het beeld,
Op de zekeringkast (waar de draad richting bobine loopt) staat 11,85V,heb deze draad overbrugt en op bobine staat iets minder nl.11.05V.
De - draad van bobine naar punten heb ik ook overbrugt en op de kontaktpunten staat 11,46
(Dit alles met de auto gewoon op kontakt) bij starten geen vonk.
Resume:
-Andere bobine eerst los getest,gaf vonk en dus gemonteerd.Na montage geen vonk meer.
-Nieuwe condensator
-nieuwe rotor
-kontaktpunten als nieuw,maar wel even opgeschuurd.
-kontaktpunten gesteld (al 3X)
-Bougiekabels goed (heb inmiddels ook andere geprobeerd met zelfde resultaat)
-Massakabel los gehad,geschuurd bij bevestigingspunt schutbord en motorblok,en met kopervet teruggemonteerd.
13 jaar
Even kleine update.
Heb weer vonk op kontaktpunten.
Bobinekabel vonkt ook,naar mijn idee vlamt ie mooi als de kleur van de vonk oranje hoort te zijn.
Bougies vonken (nog niet),zijn hagelnieuw dus op dit moment ben ik de draden nog even aan het controleren.
13 jaar
is je rotor en verdeelkap wel goed.
groetjes jan.
De rotor is nieuw en de verdeelkap ook,maar hij doet het weer.
Ik heb alle draden overbrugt gehad,ook de draad bobine condensator,waarschijnlijk iets niet goed gedaan want het probleem bleek wel in die draad te zitten.
Klein draadbreukje denk ik.
Heb het vervangen en hersteld en hij loopt weer.
Iedereen echt harstikke bedankt voor het meedenken.
Groeten,
Albert.
13 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mini 1000 of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar