auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Mini Cooper 2002: Motorfilters

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: W10B16A, Motorinhoud (cc): 1600, Vermogen (kw): 85

Hallo!
Wij hebben een gele MINI Cooper uit 2002, staat nu in de schuur en wordt momenteel niet gebruikt. Van de zomer willen we er wel weer van gaan genieten! Nu is er een probleem: hij zuipt olie.

Eerder is dit al door een monteur nagekeken en hij had het erover dat de filters, die ervoor zorgen dat de olie op de motor ligt, zijn vergaan en de motor daarom de olie meteen verbrandt. Voor mij - iemand die niet veel verstand heeft van auto’s onder de motorkap - lijkt het logisch dat je de filters vervangt en alles dan weer goed functioneert! Maar ik heb gehoord dat dat veel gedoe is. Verder is er niks mis met de motor.

Ook hangt de hemel naar beneden. Omdat er voor een periode (nu nog steeds een beetje) schimmel in de auto heeft gezeten, is de hemel ook gaan schimmelen. Dat ding moet er uit. Nu vraag ik me af: als je nou het doek en ook het schuim erachter helemaal verwijdert, en je dus alleen de harde binnenkant van je dak overhoudt, is dat een probleem? Of kan je dan gewoon prima rijden? Geen idee hoor, misschien is het dan wel oorverdovend of zorgt het voor andere problemen…🤣

Ik hoor graag of jullie wat ideetjes hebben voor zowel het motor- als hemelprobleem!😃
Alvast bedankt!

Geplaatst door

De Gele Kanarie (0)

al 2 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Die blokjes staan erom bekend (veel) olie te gebruiken. Dat ga je met filters niet oplossen ben ik bang.
Hemeltje kan er gewoon uit. Of een nieuw doekje erop. Zoek maar eens op youtube naar de aflevering van WheelerDealers, hebben ze ook het hemeltje vernieuwd van een mini

Master_ 170

2 jaar

Hoi Master! Bedankt voor het snelle antwoord.
De motor verbruikt nu echt heel veel olie, dat was voorheen niet zo. Die “blokjes” zijn dus vergaan, dus dan zijn er 2 opties: blokjes (ik noemde ze filters) vervangen of de hele motor vervangen. Omdat de motor verder dus nog goed functioneert, vroeg ik me af wat het handigst is van die 2 opties.

Het schuimspul achter het doek van de hemel is ook niet meer goed. Dus een nieuwe doek daarop gaat niet werken. Bedoel het doek en de schuimlaag eruit?
En weet je toevallig of doek en schuimlaag weg ook kan of dat er echt iets nieuws overheen moet?

Ik zal even kijken naar WheelerDealers.
Vriendelijke groet, De Gele Kanarie

Met blokje wordt in deze context de hele motor bedoeld. Is een afkorting voor cylinderblok.

"filters, die ervoor zorgen dat de olie op de motor ligt" ken ik niet. Er is maar 1 oliefilter dat ervoor zorgt dat vuil uit de olie wordt verwijderd.
Ik denk dat hier de zuigerveren worden bedoeld. Die moeten de olie juist weg houden van de verbrandingsruimte. Maar als die versleten zijn dan blijft er olie achter op de cylinderwanden en dan wordt die verbrandt. Om die zuigerveren te vervangen moet de motor geheel uit elkaar.

oldford 0
badge

2 jaar

Hoi oldford!
Bedankt voor je reactie.
Oohhhhh hij bedoelde de motor! Ik dacht dat hij refereerde naar de “filters” waar ik het over had… Weer wat geleerd! ;)

Aha, zuigerveren dus. Hoe je het beschrijft klinkt als de functie dus zo zullen die onderdelen heten. En de motor moet dus helemaal uit elkaar, dat verklaart waarom het zo’n klus is.
Lijkt mij evengoed de moeite waard om te vervangen als de rest nog intact is. Een nieuwe motor kost al gauw ruim 2.000 euro en ik kan me niet voorstellen dat de arbeidskosten van zo’n klus zo duur zijn… ;)

Kent iemand van jullie toevallig iemand die gespecialiseerd is in motors? Of een bedrijf? Iemand die er ervaring mee heeft? Kan me namelijk voorstellen dat niet iedere monteur aan motors sleutelen beheerst.

Fijn dat jullie willen helpen!!!

Je kunt proberen met carburateurcleaner , dit lost ook koolaanslag op de zuigerveren los te krijgen , als hij niet gebruikt wordt is dit mooi om te doen .
Bougies er uit en een flinke hoeveelheid carburateurcleaner in elk gat spuiten , dit regelmatig herhalen , bougies er uit laten , doekje er overheen om te voorkomen dat er wat in de gaten valt , cleaner in laten werken , soms heb je geluk.

Hoi kaleido, bedankt voor je idee!
Sla ik zeker op in mijn achterhoofd. Ik wacht nog even andere antwoorden af maar het klinkt als het proberen waard! :)

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mini Cooper of stel zelf een nieuwe vraag.