Ik heb een zeer vervelend probleem. Ik heb een Eclipse GS-T versnellingsbak en assen onder mijn Mitsubishi Colt GTi met 1.8 Turbo motor. Alles loopt goed, maar als ik op hoge snelheden rijdt dan vliegen aan beide zijden de aandrijfassen uit de versnellingsbak.
Ik heb al de borgringen vervangen door nieuwe, maar ze blijven het doen. De assen hebben de juiste lengte, en zijn gebalanceerd. Het gebeurt als ik gewoon recht rijdt op de snelweg bij hoge snelheden. Als het gebeurt voel ik het want dan lijkt het net alsof je over een wegmarkering rijdt. Ik voel bepaalde trillingen dus.
Vervolgens kan ik langs de weg de assen er weer in klikken, ik hoor de borgring dan gewoon vastklikken en kan ik na bijvullen van de bakolie weer verder rijden. Bij de Mitsubishi dealer hebben ze dus onlangs die ring vervangen.
Ik snap er geen ene mallemoer meer van, en word er radeloos van. Waar zou dit aan kunnen liggen? En wat zou ik er aan kunnen doen? Ik zat te denken aan een dikkere borgring, maar ik weet niet of dat past???
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
dat het aan beide zijden gebeurd wil toch zeggen dat er iets meer aan de hand is.
misschien dat de combinatie colt-eclipse niet werkt?
De assen en bak horen bij elkaar dus dat is uitgesloten.
Of de borgringen zijn toch niet dik genoeg, of er zit een onbalans in de assen. Ze zijn namelijk ingekort dmv een las.
17 jaar
zijn je motor en bak rubbers wel goed niet dat deze te slap zijn
17 jaar
dat de assen bij de bak horen geloof ik wel,maar klopt de combinatie die je hebt zo wel?
als bijv. de montagepunten voor deze assen bij deze bak iets afwijken tov. de originele bak kun je rare dingen krijgen.
ik neem aan dat je dit probleem pas hebt gekregen ná montage van deze bak?
[quote=max71]zijn je motor en bak rubbers wel goed niet dat deze te slap zijn[/quote]
Je bedoelt de steunen waar deze inhangen? Als dat het probleem zou zijn zou het bij stevig acceleren moeten gebeuren. De aandrijfassen schieten enkel los bij zeer hoge snelheden.
[quote=fastbreakrijder]dat de assen bij de bak horen geloof ik wel,maar klopt de combinatie die je hebt zo wel?
als bijv. de montagepunten voor deze assen bij deze bak iets afwijken tov. de originele bak kun je rare dingen krijgen.
ik neem aan dat je dit probleem pas hebt gekregen ná montage van deze bak?[/quote]
De assen sluiten verder prima aan op de wielnaaf, en ook de lengte van assen is correct. Het hart van het differentieel e.d. lijnt ook exact hetzelfde uit.
17 jaar
wat gebeurt er als je de auto in het midden opkrikt blijven de assen dan wel zitten ?
die borg veer is er allen voor om de as op zijn plek te houden op deze veer staat normaal nooit zo veel trek spanning het lijkt er op dat de assen onder bepaalde omstandig heden te kort zijn (inveren uitveren) .is de baksteun het zelfde als aan de vorige bak als deze kwa dikte anders is klopt er van de rest ook geen biet meer
17 jaar
bij hard optrekken kan het zijn dat door het kantelen van de motor de lengte word gecompenseert en dat daarom de as wel blijft zitten
17 jaar
[quote=max71]wat gebeurt er als je de auto in het midden opkrikt blijven de assen dan wel zitten ?
die borg veer is er allen voor om de as op zijn plek te houden op deze veer staat normaal nooit zo veel trek spanning het lijkt er op dat de assen onder bepaalde omstandig heden te kort zijn (inveren uitveren) .is de baksteun het zelfde als aan de vorige bak als deze kwa dikte anders is klopt er van de rest ook geen biet meer[/quote]
Als het aan de bak / motorsteunen zou liggen dan zouden de assen er juist bij hard acceleren uit moeten komen. Maar het gebeurt enkel boven de 200 km/h.. Ook als ik bv constant 180 rij is er niks aan de hand. Het gebeurt echt pas bij zeer hoge kruisnelheden. Maar dan ook echt gewoon op een rechte weg.
Als je de auto opkrikt dan blijven de assen wel goed zitten. En als ik er enigsinds aan trek dan wordt hij ook tegengehouden door de borgring. Ik heb niet geprobeerd er heel hard aan te trekken.
Wat mij wel opvalt is dat als ik de as terug wil douwen die eruit gelopen is hij zonder ook maar enige weerstand weer terug te duwen is. Ik zou meer weerstand verwachten.
17 jaar
[quote=max71]bij hard optrekken kan het zijn dat door het kantelen van de motor de lengte word gecompenseert en dat daarom de as wel blijft zitten[/quote]
Ja maar hij kan maar naar 1 kant kantelen he, dan zouden alsnog niet beide assen eruit mogen vallen.
17 jaar
hoe is de wiel ophanging (draag arm rubbers )zit daar nergens speling op
17 jaar
Tja, dit doet me denken aan die eigenaar van een Lambo Diablo die klaagde over een piepgeluidje wanneer hij sneller reed dan 220 km. per uur......
Sorry dat ik het zeg, maar waar HEBBEN we het eigenlijk over.....???
Feit is dat het dus een gevaarlijke situatie is.
Betreft toch zeker niet zo'n pimp-bakje, he.....??
17 jaar
[quote=max71]hoe is de wiel ophanging (draag arm rubbers )zit daar nergens speling op[/quote]
De ophangdelen zijn allemaal nagelopen en de rubbers zijn niet verweerd en verkeren in ogenschijnlijk goede staat.
17 jaar
[quote=Santa]Tja, dit doet me denken aan die eigenaar van een Lambo Diablo die klaagde over een piepgeluidje wanneer hij sneller reed dan 220 km. per uur......
Sorry dat ik het zeg, maar waar HEBBEN we het eigenlijk over.....???
Feit is dat het dus een gevaarlijke situatie is.
Betreft toch zeker niet zo'n pimp-bakje, he.....??[/quote]
Tjah ik voel me eigenlijk niet geroepen om hier op te reageren maargoed.. de auto is gemaakt om 210 te kunnen rijden en ook al zou je 280 rijden dan nog moeten de aandrijfassen er niet uit komen.
En nee het uiterlijk is nog helemaal standaard alleen onder de motorkap niet.
Dat is hetzelfde als bij een honda met vtec en een probleem met het vtec zeggen: Tjah waar hebben we het nu eigenlijk over, je moet ook niet boven de 5000 toeren komen!!
17 jaar
Volgens mij komen de maten gewoon NIET overeen met de standaard bak en assen.
En is een Eclipse bak niet een bak die onder een Eclips hoort....??
Of is dit slechts een benaming van de standaard bak...???
17 jaar
[quote=Santa]Volgens mij komen de maten gewoon NIET overeen met de standaard bak en assen.
En is een Eclipse bak niet een bak die onder een Eclips hoort....??
Of is dit slechts een benaming van de standaard bak...???[/quote]
Welke maten doel je dan op? De bak en assen zijn van hetzelfde type..
17 jaar
Ik benader het gewoon zo rationeel mogelijk.
Ik neem aan dat je de standaard bak met assen hebt vervangen door de huidige.
Indien er bij de voormalige bak GEEN problemen waren en NU wel, is er dus WEL verschil......
Veren bijvoorbeeld, kunnen er ogenschijnlijk GELIJK uitzien, maar een totaal verschillende veerkarakteristiek hebben!
17 jaar
[quote=Santa]Ik benader het gewoon zo rationeel mogelijk.
Ik neem aan dat je de standaard bak met assen hebt vervangen door de huidige.
Indien er bij de voormalige bak GEEN problemen waren en NU wel, is er dus WEL verschil......
Veren bijvoorbeeld, kunnen er ogenschijnlijk GELIJK uitzien, maar een totaal verschillende veerkarakteristiek hebben![/quote]
Ik heb tijdens het probleem de auto ook nog verlaagd, maar dat veranderde niks aan het probleem. En als het probleem gerelateerd is aan het inveren dan zou het betekenen dat ik juist problemen zou moeten hebben bij hobbels en bochten etc.. het tegendeel is waar.. de auto veert niet anders in bij 200 dan bij 180..
Bij de vorige bak waren er idd nog geen problemen, maar als deze assen bv dikkere borgringen nodig hebben dan zou dat ook kunnen betekenen dat ze bij enige zijkrachten er uit floepen. Dat borgringen niet zijn ontwerpen om veel krachten op te vangen ben ik mee eens maar ze zitten er natuurlijk niet voor niks in. Anders zouden je assen bij enige zij-torsie er direct uitvliegen. (het differentieel e.d. is natuurlijk wel anders bij deze versnellingsbak)
Dat het probleem ergens tussen de assen en de versnellingsbak ligt lijkt me vrij duidelijk ;) Daarom denk ik dat of de borg-ring simpelweg te dun is of er misschien bij het inkorten van de assen iets fout is gegaan. De metaalbewerker die dat heeft gedaan heeft de assen wel uitgebalanceerd maar misschien toch niet goed?
17 jaar
ga de lengte van de assen eens vergelijken als je deze in de oude versnelling bak drukt dus de totale lengte met de versnelling bak er tussen misschien geen uitwendig verschil maar er binnen in zodat je lengte te kort komt
17 jaar
[quote=max71]ga de lengte van de assen eens vergelijken als je deze in de oude versnelling bak drukt dus de totale lengte met de versnelling bak er tussen misschien geen uitwendig verschil maar er binnen in zodat je lengte te kort komt[/quote]
De oude assen passen niet in deze versnellingsbak ;) De spiesvertanding is dikker..
Maar het spieseinde is exact gelijk evenals de lengte.. ook zit er niet teveel speling op de as als je die los haalt. Ik verwacht toch dat als de as echt te kort is dat bij diep inveren problemen moet geven en niet op een kaarsrechte weg rijden.. ??
Vaag probleem dit, ik ben blij als het opgelost is :o
17 jaar
[quote=1299]Bij de vorige bak waren er idd nog geen problemen, maar als deze assen bv dikkere borgringen nodig hebben dan zou dat ook kunnen betekenen dat ze bij enige zijkrachten er uit floepen.
Dat het probleem ergens tussen de assen en de versnellingsbak ligt lijkt me vrij duidelijk ;) Daarom denk ik dat of de borg-ring simpelweg te dun is of er misschien bij het inkorten van de assen iets fout is gegaan.[/quote]
Ik denk dat je ZELF al het antwoord op het probleem hebt gevonden....??
17 jaar
//dubbelpost
17 jaar
Je wilt niet weten wat voor krachten er vrijkomen op dit soort onderdelen.
Zomaar wat gaan knutselen werkt dan meestal ook niet.
"Eet wat gaar is en koop wat klaar is" is zo'n gezegde wat duidelijk genoeg is.
Misschien zit er dan INWENDIG in de bakken dan toch verschil???
Ze zijn dus toch NIET gelijk, zoals ik al veronderstelde..........
17 jaar
En vraag je eens af waarom de ene SPIEbaan dikker is dan de andere......??????????
Waarom heeft een 2CV voldoende aan 3 wielbouten en een Ferrari juist NIET?
17 jaar
[quote=Santa]Je wilt niet weten wat voor krachten er vrijkomen op dit soort onderdelen.
Zomaar wat gaan knutselen werkt dan meestal ook niet.
"Eet wat gaar is en koop wat klaar is" is zo'n gezegde wat duidelijk genoeg is.
Misschien zit er dan INWENDIG in de bakken dan toch verschil???
Ze zijn dus toch NIET gelijk, zoals ik al veronderstelde..........[/quote]
Ja maar dat doet toch niks af aan het probleem? Ik gebruik toch ook nieuwe assen gemaakt voor die nieuwe versnellingsbak??
Even de situatie uitleggen:
Auto:
Mitsubishi Colt GTi
4G93 1.8 Motor met 140PK
naar
Mitsubishi Colt GTi
4G93T 1.8 Motor met 205PK
Versnellingsbak:
F5M22
naar
F5M33 (stuk sterker, zit standaard in een Eclipse GS-T die standaard 210PK heeft)
Ik heb dus zowel een nieuwe versnellingsbak als daarbijhorende assen aangeschaft. Het is dus niet zo dat ik mijn oude GTi assen in die nieuwe bak probeer te wroeten en het daarna gek vind dat ze er uit vallen ofzo. De assen zijn gloednieuw en horen bij de versnellingsbak die er nu in zit!
17 jaar
[quote=Santa]En vraag je eens af waarom de ene SPIEbaan dikker is dan de andere......??????????
Waarom heeft een 2CV voldoende aan 3 wielbouten en een Ferrari juist NIET?[/quote]
Een ferrari enzo heeft maar 1 wielbout ;) Maar lees even mijn bovenstaand bericht..
17 jaar
als de 210 pk een andere wielophanging heeft kan daar ook nog enig verschil inzitten controleer dit eens lijkt me sterk als dit gelijk is uitgevoert en niet bv een dikker wiel lager heeft
17 jaar
[quote=max71]als de 210 pk een andere wielophanging heeft kan daar ook nog enig verschil inzitten controleer dit eens lijkt me sterk als dit gelijk is uitgevoert en niet bv een dikker wiel lager heeft[/quote]
Hmm.. dat zou idd nog kunnen ja, maar de algehele spoorbreedte van een eclipse is sowieso anders. Maar dan zou het dus praktisch betekenen dat de aandrijfas te kort is. En dan vind ik het nog steeds vreemd dat hij er niet uitfloept bij drempels e.d.. ?
Deze swap is trouwens al vaker gedaan waarbij deze problemen zich niet voordeden. Het is natuurlijk altijd enigsinds experimenteel, maar niet helemaal wereldvreemd.
Ik vond trouwens op deze website ook nog een ander topic met een probleem wat er wel iets van wegheeft:
http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?p...
Daar wordt bij 1 van de problemen ook een dikkere borgring als oplossing aan gedragen. Ik kan dat iig proberen :)
17 jaar
[quote=Santa]Volgens mij komen de maten gewoon NIET overeen met de standaard bak en assen.
En is een Eclipse bak niet een bak die onder een Eclips hoort....??[/quote]
Kennelijk had ik de hele situatie al snel ingeschat..???
17 jaar
Wat MIJ betreft trekken ze je binnenkort met auto en al van de openbare weg af.......
Werkelijk waar TE GEK VOOR WOORDEN zoals "tuners" wat af pikvogelen!!
Levensgevaarlijk en dan bedoel ik vooral voor de OVERIGE weggebruikers!
17 jaar
[quote=Santa][quote=Santa]Volgens mij komen de maten gewoon NIET overeen met de standaard bak en assen.
En is een Eclipse bak niet een bak die onder een Eclips hoort....??[/quote]
Kennelijk had ik de hele situatie al snel ingeschat..???[/quote]
Dat betekend niet dat versnellingsbakken niet uitwisselbaar kunnen zijn ;) Er rijden 10 tallen coltjes rond met evo motoren en versnellingsbakken.. ;)
17 jaar
Ja ja, dat geknutsel kenne we allemaal wel.....
Ennuh, hoeveel van deze Flintstone-mobiles zijn ook door de RDW gekeurd en technisch OK bevonden....???
17 jaar
[quote=Santa]Wat MIJ betreft trekken ze je binnenkort met auto en al van de openbare weg af.......
Werkelijk waar TE GEK VOOR WOORDEN zoals "tuners" wat af pikvogelen!!
Levensgevaarlijk en dan bedoel ik vooral voor de OVERIGE weggebruikers![/quote]
Leuke stemmingmakerij.. hou je domme gebrabbel liever voor je. De auto geniet gewoon RDW goedkeuring en alles is volkomen legaal. Als je niks zinnigs kan uitbrengen zou ik je graag willen verzoeken je iq-loze gebrabbel voor je te houden.
17 jaar
Uitwisselbaar is iets TOTAAL anders dan uit een andere auto slopen en met kunst en vliegerwerk aanpassen vervolgens elders inbouwen......
Het LIJKT allemaal zo makkelijk, maar IS het niet.
17 jaar
[quote=Santa]Uitwisselbaar is iets TOTAAL anders dan uit een andere auto slopen en met kunst en vliegerwerk aanpassen vervolgens elders inbouwen......
Het LIJKT allemaal zo makkelijk, maar IS het niet.[/quote]
was jij er bij dan? Deze swap is zeer zorgvuldig uitgevoerd en heeft niks met kunst en vliegwerk te maken. Ik heb persoonlijk contact gehad met de technische dienst van de RDW. Ik heb zwart op wit dat het niet tegen de regelmenten ingaat aangezien de motorcode identiek is gebleven.
De officieele merkdealer had trouwens verder op de swap niks aan te merken. Het ziet er allemaal prima en veilig uit!
17 jaar
Aha, meneer is een KENNER, merk ik...
Leg me eens uit WAT voor RDW goedkeuring jij op dit gebakje hebt?
Want het blijkt dat je nogal eens wat verzwijgt. Zie de tekst hierboven maar eens...
17 jaar
waarom de assen er bij hoge snelheid er uitgaan is wel te verklaren de rondslingeren de krachten zijn zoveel hoger dat die borgveer dit niet meer aankan en de aandrijf as er zo uitgaat normaal heb je niet zoveel spelling dat de as er uit kan zeker niet in een recht uitstand de as zit dan als het ware klem tussen motor en bak heeft wel wat spelling maar nooit zo heelveel een sterkere borgveer is denk ik een nood oplossing het probleem is daar niet mee weg je moet het volgens mij in de wiel ophanging zoeken daar zit denk ik toch ergens een verschil die dit probleem veroorzaakt
17 jaar
Als je at allemaal zo graag wilt weten wil ik je graag verzoeken persoonlijk contact me mij op te nemen, dan kan dit topic verder een zinvolle functie genieten. Stuur me maar een email op g . tiele @ gmail . com
Wanneer er in een gekentekend voertuig een motor wordt aangebracht met een andere motorcode dan moet het voertuig bij een van de keuringsstations van de RDW worden gekeurd om het kenteken en het kentekenregister aan te laten passen.
Daar houd het al op.. de motorcode is exact identiek.. beide zijn 4G93.. die 4G93T die ik omschreef is hoe de motor door mitsubishi kenners genoemd wordt. Maar de code op het motorblok en chassis nummer van de donorauto is gewoon 4G93.
Of ben jij iemand die ook mensen veroordeeld omdat ze andere velgen monteren. Dan valt de auto namelijk ook niet meer onder de RDW goedkeuring die afgegeven is voor die betreffende auto.
17 jaar
[quote=max71]waarom de assen er bij hoge snelheid er uitgaan is wel te verklaren de rondslingeren de krachten zijn zoveel hoger dat die borgveer dit niet meer aankan en de aandrijf as er zo uitgaat normaal heb je niet zoveel spelling dat de as er uit kan zeker niet in een recht uitstand de as zit dan als het ware klem tussen motor en bak heeft wel wat spelling maar nooit zo heelveel een sterkere borgveer is denk ik een nood oplossing het probleem is daar niet mee weg je moet het volgens mij in de wiel ophanging zoeken daar zit denk ik toch ergens een verschil die dit probleem veroorzaakt[/quote]
Bedankt voor je reactie! Maar dan zou ik het dus in de veerweg of de hoek waarin de aandrijfas staat moeten zoeken? Zou dat een onbalans kunnen veroorzaken? Zou dit trouwens niet voelbaar moeten zijn door trilling in de aandrijflijn?
Dus de kans is groot dat een dikke borgring enkel symptoombestrijding is en het een kwestie van tijd is tot het differentieel van de versnellingsbak beschadigd raakt?
17 jaar
Natuurlijk is het motorvermogen OOK gelijk gebleven, TOCH?
Een merkdealer die zijn goedkeuring verleent aan zo'n "swap"..
Tja, het ZIET er allemaal wel mooi en veilig uit, maar IS het dus niet.......
Het probleem zit hem ook niet in de motorcode maar juist in dat "bak-werk" eromheen!!
Ik weet wel dat ik de vinger op een zere plek leg en dat mensen zoals jij daar slecht mee om kunnen gaan, maar voor mij rijd jij in een levensgevaarlijk barrel en overtreed jij continue artikel 5 van de Wegenverkeerswet.
Indien jij en de "jouwen" er zoveel verstand van hadeen gehad, had jij nu hier niet jouw "probleem" gepost!
En nee, ik houd de discussie liever op de site zodat ook ANDEREN kunnen leren van dit soort praktijken.
Zeg eens eerlijk, hebben ze bij de RDW keuring ook zo hard gereden totdat de aandrijfassen eruitvlogen....???
Man man man.............
17 jaar
De zooi KLOPT gewoon niet en draait je te barsten!
17 jaar
En ga nou niet interessant lopen doen over de RDW die jouw prutswerk zo bewondert, want er is wetgeving genoeg te vinden waarmee men jouw auto zo van de weg kunnen halen.
Het feit dat jouw assen eruit vliegen zegt al genoeg............
Leg je probleem eens voor bij de RDW TIJDENS een herkeuring............
Kijken of ze dan NOG zo lovend over jouw bakwerk zijn....
17 jaar
[quote=Santa]Natuurlijk is het motorvermogen OOK gelijk gebleven, TOCH?
Een merkdealer die zijn goedkeuring verleent aan zo'n "swap"..
Tja, het ZIET er allemaal wel mooi en veilig uit, maar IS het dus niet.......
Het probleem zit hem ook niet in de motorcode maar juist in dat "bak-werk" eromheen!!
Ik weet wel dat ik de vinger op een zere plek leg en dat mensen zoals jij daar slecht mee om kunnen gaan, maar voor mij rijd jij in een levensgevaarlijk barrel en overtreed jij continue artikel 5 van de Wegenverkeerswet.
Indien jij en de "jouwen" er zoveel verstand van hadeen gehad, had jij nu hier niet jouw "probleem" gepost!
En nee, ik houd de discussie liever op de site zodat ook ANDEREN kunnen leren van dit soort praktijken.
Zeg eens eerlijk, hebben ze bij de RDW keuring ook zo hard gereden totdat de aandrijfassen eruitvlogen....???
Man man man.............[/quote]
He mafketel, ten eerste moet je leren lezen en ten tweede moet je je eerst eens inlezen in de betreffende materie. Ten eerste heeft de merkdealer geen toestemming of wat dan ook verleend.
Bakwerk blah blah blah.. de motorsteunene e.d. zijn exact hetzelfde dus dat is geen valide argument. De motor komt uit een Libero GT, die heeft overigens exact hetzelfde onderstel als een Colt GTi. Exact dezelfde dimater schijfremmen. Alles is uitwisselbaar.
Ik heb geen RDW keuring hoeven ondergaan omdat de motorcode GELIJK is gebleven. Dus volgens jouw manier van denken heeft deze website geen bestaansrecht. Posten hier immers geen monteurs die problemen aan elkaar voorleggen. Volgens jou zou dat niet hoeven want een echte monteur weet alles zelf.
Kom op zeg het morraalridderschap straalt af van jouw zwakzinnige stemmingmakerij. Je weet zelf niet eens waar je over praat want je weet duidelijk niks van de regelgeving in deze kwestie.
17 jaar
ik bedoel eigenlijk dat de 210 pk een andere /zwaardere wiellager reminrichting en wielophanging heeft en dat je lengte verschil daar ergens inzit als het wielager bv dikker zijn schuift de aandrijf as zoveel naar binnen toe dat dit net genoeg is
17 jaar
Dat gaf ik toch al aan.............
Onze "kenner" is alleen wat traag van begrip.
17 jaar
[quote=fastbreakrijder]dat het aan beide zijden gebeurd wil toch zeggen dat er iets meer aan de hand is.
misschien dat de combinatie colt-eclipse niet werkt?[/quote]
HIER!
De 2e reactie heeft het al bij het rechte eind......
17 jaar
[quote=max71]ik bedoel eigenlijk dat de 210 pk een andere /zwaardere wiellager reminrichting en wielophanging heeft en dat je lengte verschil daar ergens inzit als het wielager bv dikker zijn schuift de aandrijf as zoveel naar binnen toe dat dit net genoeg is[/quote]
Ja zoals ik al zei: dan zou de effectieve lengte dus te kort zijn. Waardoor de as dus teveel speling heeft, maar de speling is niet meer dan deze standaard is. Dat zou dus moeten betekenen dat bij maximaal inveren de as altijd door de borging heen getrokken zou moeten worden of niet?
17 jaar
[quote=1299]Kom op zeg het morraalridderschap straalt af van jouw zwakzinnige stemmingmakerij. Je weet zelf niet eens waar je over praat want je weet duidelijk niks van de regelgeving in deze kwestie.[/quote]
Ik denk dat je met dat laatste nog wel eens heel raar van de bok zou kunnen gaan dromen..........
17 jaar
[quote=Santa][quote=1299]Kom op zeg het morraalridderschap straalt af van jouw zwakzinnige stemmingmakerij. Je weet zelf niet eens waar je over praat want je weet duidelijk niks van de regelgeving in deze kwestie.[/quote]
Ik denk dat je met dat laatste nog wel eens heel raar van de bok zou kunnen gaan dromen..........[/quote]
Ik denk eerder dat idiootjes met wrakken met halfbaken remmen en 0 profiel op de banden problemen hebben dan ik. Mijn auto is volledig legaal en kan op geen enkele wijze daarop afgekeurd worden. Alles is binnen de gelende regelementen.
Het feit dat je niet inhoudelijk kan reageren is enkel een bevestiging dat jij nooit notie hebt genomen van geldende regelgeving omtrend het modificeren van auto's.
17 jaar
bij de huidige situatie heb je de aandrijf as als het ware iets op spanning getrokken
17 jaar
Nee joh, je hebt helemaal gelijk!
IK ging er altijd van uit dat een auto ten allen tijde gewoon zou moeten blijven functioneren volgens de geldende regels.
Was ik toch helemaal vergeten dat uit de bak vliegende aandrijfassen BIJ HOGE ILLEGALE SNELHEDEN helemaal niet erg, laat staan gevaarlijk zijn...........
17 jaar
[quote=1299][quote=Santa]Natuurlijk is het motorvermogen OOK gelijk gebleven, TOCH?
Een merkdealer die zijn goedkeuring verleent aan zo'n "swap"..
Tja, het ZIET er allemaal wel mooi en veilig uit, maar IS het dus niet.......
Het probleem zit hem ook niet in de motorcode maar juist in dat "bak-werk" eromheen!!
Ik weet wel dat ik de vinger op een zere plek leg en dat mensen zoals jij daar slecht mee om kunnen gaan, maar voor mij rijd jij in een levensgevaarlijk barrel en overtreed jij continue artikel 5 van de Wegenverkeerswet.
Indien jij en de "jouwen" er zoveel verstand van hadeen gehad, had jij nu hier niet jouw "probleem" gepost!
En nee, ik houd de discussie liever op de site zodat ook ANDEREN kunnen leren van dit soort praktijken.
Zeg eens eerlijk, hebben ze bij de RDW keuring ook zo hard gereden totdat de aandrijfassen eruitvlogen....???
Man man man.............[/quote]
He mafketel, ten eerste moet je leren lezen en ten tweede moet je je eerst eens inlezen in de betreffende materie. Ten eerste heeft de merkdealer geen toestemming of wat dan ook verleend.
Bakwerk blah blah blah.. de motorsteunene e.d. zijn exact hetzelfde dus dat is geen valide argument. De motor komt uit een Libero GT, die heeft overigens exact hetzelfde onderstel als een Colt GTi. Exact dezelfde dimater schijfremmen. Alles is uitwisselbaar.
Ik heb geen RDW keuring hoeven ondergaan omdat de motorcode GELIJK is gebleven. Dus volgens jouw manier van denken heeft deze website geen bestaansrecht. Posten hier immers geen monteurs die problemen aan elkaar voorleggen. Volgens jou zou dat niet hoeven want een echte monteur weet alles zelf.
Kom op zeg het morraalridderschap straalt af van jouw zwakzinnige stemmingmakerij. Je weet zelf niet eens waar je over praat want je weet duidelijk niks van de regelgeving in deze kwestie.[/quote]
Best wel grappig!!! Jij vraagt wat,mensen geven antwoord,en het enige wat JIJ doet is tegenspreken en commentaar leveren.
Probleem zit hem GEWOON in het feit dat je iets omgebouwd hebt naar iets wat daarna volledig niet meer past op elkaar en niet op die manier hoort te zitten,zo en zo lassen aan aandrijfassen is al gevaarlijk genoeg vind ik.
Waarschijnlijk is de spiebaan van het differentieel waar de assen in komen uitgelubberd,waardoor de assen eruit komen bij deze zware centrifugaalkracht op hoge snelheid.
Verder sluit ik me volledig aan bij Santa,die heeft wel wat meer ervaring dan JIJ hoor!!!!
Ricky,
[quote=max71]bij de huidige situatie heb je de aandrijf as als het ware iets op spanning getrokken[/quote]
Dat zou een goede verklaring kunnen zijn ja. Maar ik heb wel de gebruikelijk speling op de borging als ik de as naar achteren druk. Hij zit in neutraalstand niet direct tegen de borgring aangedrukt.
17 jaar
[quote=Santa]En ga nou niet interessant lopen doen over de RDW die jouw prutswerk zo bewondert, want er is wetgeving genoeg te vinden waarmee men jouw auto zo van de weg kunnen halen.
Het feit dat jouw assen eruit vliegen zegt al genoeg............
Leg je probleem eens voor bij de RDW TIJDENS een herkeuring............
Kijken of ze dan NOG zo lovend over jouw bakwerk zijn....[/quote]
Luister vader, Misschien dat ze op de noordpool nog niet gehoord hebben van de RDW maar er zijn duidelijke richtlijnen voor motor swaps en kitcars opgesteld. Als je motorvermogen toeneemt met 30% meende ik en/of een andere motorcode dien je een herkeuring door die gabbers te laten uitvoeren.
Het gaat hiero niet over de uitgevoerde swap maar om het probleem met de assen. Misschien dat ze net een fractie te kort zijn en / of door de centrifugale krachten dat het zaakje los knalt.
17 jaar
Ik vraag niet naar persoonlijke meningen omtrend de regelgeving volgens het RDW.
De aandrijfassen schieten uit de bak ja, maar dat is maximaal 1cm.. de aandrijving is nog gewoon aanwezig en het is uitgesloten dat de assen volledig uit de bak schieten.
En mag ik je eraan herinneren dat het bij de oosterburen op de A1 (testlocatie) het legaal is om kruissnelheden van boven de 200 km/h te hanteren mits dat veilig gebeurd.
17 jaar
[quote=De paashaas][quote=Santa]En ga nou niet interessant lopen doen over de RDW die jouw prutswerk zo bewondert, want er is wetgeving genoeg te vinden waarmee men jouw auto zo van de weg kunnen halen.
Het feit dat jouw assen eruit vliegen zegt al genoeg............
Leg je probleem eens voor bij de RDW TIJDENS een herkeuring............
Kijken of ze dan NOG zo lovend over jouw bakwerk zijn....[/quote]
Luister vader, Misschien dat ze op de noordpool nog niet gehoord hebben van de RDW maar er zijn duidelijke richtlijnen voor motor swaps en kitcars opgesteld. Als je motorvermogen toeneemt met 30% meende ik en/of een andere motorcode dien je een herkeuring door die gabbers te laten uitvoeren.
Het gaat hiero niet over de uitgevoerde swap maar om het probleem met de assen. Misschien dat ze net een fractie te kort zijn en / of door de centrifugale krachten dat het zaakje los knalt.[/quote]
Nog zo'n paashaas!!!!!
zo, genoeg modder gegooid.
Onze "KENNER" heeft inderdaad IETS meer verstand van REGELS dan van TECHNIEK.
Het is dus WEL zo, dat indien een motor wordt ingebouwd, die zoals in jouw geval bijna 50% meer vermogen levert, WEL opnieuw ter keuring moet worden aangeboden bij de RDW. Motorcode of niet.
Hier wodt gekenen of het koetswerk wel de ontstane krachten kan opnemen, en de remmerij nog steeds aan de specificaties voldoen. Hier is niet enkel de diameter van de schijf van belang, maar ook of je al dan niet geventileerde schijven behoort te monteren, al dan niet met bijpassende remklauwen.
Ook de ophangpunten van klauw e.d. zal aan de specs van het nieuwe motorvermogen moeten voldoen.
Het feit dat je aandrijfassen eruitvallen, is wel degelijk te wijten aan prutswerk, een binnenste homokineet is ontworpen om lengteveranderingen op te vangen bij in en uitveren, kennenlijk heb je dus de assen te kort gemaakt, waardoor door de middelpuntvliedende kracht de homokineten zichzelf uit de bak gaan werken. Oftewel, je hebt bij het op maat maken niet het juiste 0-punt gebruikt.
Hopelijk heb ik hiermee een nuttige bijdrage geleverd.
Groeten Marcel
[quote=hellbat]zo, genoeg modder gegooid.
Onze "KENNER" heeft inderdaad IETS meer verstand van REGELS dan van TECHNIEK.
Het is dus WEL zo, dat indien een motor wordt ingebouwd, die zoals in jouw geval bijna 50% meer vermogen levert, WEL opnieuw ter keuring moet worden aangeboden bij de RDW. Motorcode of niet.
Hier wodt gekenen of het koetswerk wel de ontstane krachten kan opnemen, en de remmerij nog steeds aan de specificaties voldoen. Hier is niet enkel de diameter van de schijf van belang, maar ook of je al dan niet geventileerde schijven behoort te monteren, al dan niet met bijpassende remklauwen.
Ook de ophangpunten van klauw e.d. zal aan de specs van het nieuwe motorvermogen moeten voldoen.
Het feit dat je aandrijfassen eruitvallen, is wel degelijk te wijten aan prutswerk, een binnenste homokineet is ontworpen om lengteveranderingen op te vangen bij in en uitveren, kennenlijk heb je dus de assen te kort gemaakt, waardoor door de middelpuntvliedende kracht de homokineten zichzelf uit de bak gaan werken. Oftewel, je hebt bij het op maat maken niet het juiste 0-punt gebruikt.
Hopelijk heb ik hiermee een nuttige bijdrage geleverd.
Groeten Marcel[/quote]
Bedankt voor je bijdrage.. het is onwaar dat mijn auto voor een keuring aangeboden dient te worden bij het rdw.
Ik citeer hier een letterlijke email van een rdw medewerker:
Wanneer er in een gekentekend voertuig een motor wordt aangebracht met een andere motorcode dan moet het voertuig bij een van de keuringsstations van de RDW worden gekeurd om het kenteken en het kentekenregister aan te laten passen.
Wanneer tijdens de keuring blijkt dat het gewijzigde voertuig overeenkomt met een bestaande typegoedkeuring en het voertuig aan de overige eisen voldoet krijgt u een gewijzigde kentekenbewijs uitgereikt. Het overeenkomen met een typegoedkeuring kunt u eventueel aantonen met een verklaring van de fabrikant of zijn gemachtigde importeur.
Wanneer tijdens de keuring blijkt dat het gewijzigde voertuig niet overeenkomt met een bestaande typegoedkeuring dan wordt u doorverwezen naar het Test Centrum Lelystad (TCL), voor het afleggen van een geluidstest. Wanneer de geluidstest met goed gevolg is afgelegd krijgt u een gewijzigd kentekenbewijs uitgereikt.
Wanneer bij de keuring blijkt dat het vermogen van de dan gemonteerde motor vergeleken met het vermogen van de origineel gemonteerde motor met meer dan 40% is toegenomen dan dient er tevens een weggedragtest te worden afgelegd op het TCL. Eventueel kan aan u worden gevraagd het vermogen van de motor aan te tonen. Wanneer de weggedragtest met goed gevolg is afgelegd krijgt u een gewijzigd kentekenbewijs uitgereikt.
De kosten voor de keuring motorwijziging zijn euro 41,50, voor een eventuele weging euro 17,50, voor een geluidstest euro 348,00 en voor een weggedragtest euro 275,00. Een afspraak voor een keuring kan bij een van de keuringsstations van de RDW worden gemaakt. De keuringsstations zijn bereikbaar via www.rdw.nl of telefoon 0900 0739.
---
Daarna heb ik telefonisch contact opgenomen met iemand van de technische dienst aldaar. Die wist mij te vertellen dat de 40% regel enkel opgaat bij het gebruik van een andere motorcode. Dus van welke test dan ook is simpelweg geen sprake.
Het enige waar ik en half nederland aan schuldig ben is het aanpassen van een auto (andere velgen, andere remschijven van brembo oid) of wat dan ook voor aanpassing omdat die officieel ook niet binnen de rdw goedkeuring vallen.
Nu zijn de regels gewoon wat ze zijn en jouw mening doet daar niks aan af.
--
Wat de assen betreft zou het dan zo zijn dat de aandrijfassen te kort zijn. Dat zal ik niet uitsluiten maar de lengte van de spiebanen van zowel de nieuwe assen en nieuwe versnellingsbak zijn exact hetzelfde aan dat van die nieuwe assen / bak. Dus dat doet mij en een bevriende monteur vermoeden dat de lengte goed zou moeten zijn.
Zoals ik net al aangaf > nadat de as in de bak geklikt wordt valt deze in de borging en kan dan niet nog verder naar binnen. Anders zou je volgens mij de oliekering kapotduwen. Nu geef ik eerlijk toe dat ik zelf geen autotechnicus ben omdat ik zelf in een heel ander vakgebied werk. Ik wil dingen best voor waar aannemen maar ik ga liever niet allerlei dingen op de gok doen. (lees nieuwe assen bestellen en minder ver in laten korten) tenzij ik zeker weet dat het een oplossing bied.
17 jaar
as te kort wiellager te dun het is maar waar je het zoekt ik ben wel met de rest eens dat je wel moet opleten waar je mee bezig bent en hoe je de auto gebruikt ik neem aan dat je niet door heel nederland plank gas rijd met deze wagen maar als de gelegen heid daar is je wel van opschieten houdt als je het motor vermogen aan past is iets dat vaak word overgeslagen het remvermogen van de wagen erg lulig als je een nood stop moet maken dan pas weet je waarom de remschijfen dikker zijn of een andere diameter hebben ik denk dat ook is waarom de meesten hier niet z,on voorstander zijn van vermogens toename maar santa wees eens eerlijk en heb je vroeger met je puch (toen je nog lange haren had )of kreidler de 80km per uur niet eens gehaald of was jij het die brave jonge die dat niet pobeerde omdat dat niet mocht
17 jaar
Nee man, IK reed op zo'n mooie Batavus Supersport met JLO piano en 3 handversnellingen........
Sommige dingen moet je laten zoals ze zijn.....
17 jaar
je kunt de as ook niet verder naar binnen duwen, maar je kunt wel de speling voelen van de eigenlijke aandrijfas IN de binnenste homokineet. als de kineet in de bak vastgeklikt zit, moet je spel voelen in de lengterichting van de as, en HIER zit jouw probleem.
Groeten Marcel
En ook mijn Batavus Motomat is altijd standaard gebleven, inclusief de beenschilden!
Helaas heb ik een echte Batavus Whippet nooit kunnen bemachtigen..........
17 jaar
santa dan was jij dat ,die vroeger ook al een heilig boontje was, en voor luisteren en dikke 10 had
17 jaar
[quote=hellbat]je kunt de as ook niet verder naar binnen duwen, maar je kunt wel de speling voelen van de eigenlijke aandrijfas IN de binnenste homokineet. als de kineet in de bak vastgeklikt zit, moet je spel voelen in de lengterichting van de as, en HIER zit jouw probleem.
Groeten Marcel[/quote]
Daar voel ik dus ook enige speling. Ik dacht in eerste instantie dat dat niet hoorde, maar ik hoorde bij de merkdealer dat dat juist wel de bedoeling is. Als ik de as zeg maar heen en weer beweeg heb ik een beetje speling en hoor ik de as bij de borgring aanklikken.
17 jaar
en dan erbij, van een 4g93, naar een 4g93"T" is volgens mij WEL een verandering van motorcode.
groeten Marcel
weer zo'n zinloze discussie.
bij japanse autos zijn nou eenmaal heel veel verschillen in de gebruikte onderdelen. lijkt allemaal op elkaar maar toch anders.
heb dit al vaker gezien bij o.a. mitsubishi/honda/nissan.
zulke problemen zijn gewoon niet (van afstand) op te lossen.
dus gewoon origineel maken of een eclipse gaan kopen.
17 jaar
[quote=1299][quote=hellbat]je kunt de as ook niet verder naar binnen duwen, maar je kunt wel de speling voelen van de eigenlijke aandrijfas IN de binnenste homokineet. als de kineet in de bak vastgeklikt zit, moet je spel voelen in de lengterichting van de as, en HIER zit jouw probleem.
Groeten Marcel[/quote]
Daar voel ik dus ook enige speling. Ik dacht in eerste instantie dat dat niet hoorde, maar ik hoorde bij de merkdealer dat dat juist wel de bedoeling is. Als ik de as zeg maar heen en weer beweeg heb ik een beetje speling en hoor ik de as bij de borgring aanklikken.[/quote]
Nou, die speling die je voelt heeft een NULPUNT, en dit NULPUNT moet overeenkomen met de lengte van de as, bij een normaal belast voertuig.
Doordat je de assen nu te kort hebt gemaakt, gaat de homokineet door de krachten ZELF dit nulpunt opzoeken, waardoor ze zich uit de bak trekken.
Groeten Marcel
[quote=hellbat]en dan erbij, van een 4g93, naar een 4g93"T" is volgens mij WEL een verandering van motorcode.
groeten Marcel[/quote]
Lees even mijn eerdere opheldering daarover.. de code is niet officieel 4G93T .. dat is de code die kenners geven aan de motor om duidelijk te maken dat het een geblazen versie betreft ;) De officieele code is evenals de ongeblazen versie 4G93.. sterker nog de latere diesel versie heet ook gewoon 4G93 (De bekende direct ingespoten GDI motor)
Ik kan als je het leuk vind een chassis plaatje van een Libero GT / Lancer GSR opzoeken waar de motor uitkomt :)
17 jaar
[quote=1299][quote=hellbat]en dan erbij, van een 4g93, naar een 4g93"T" is volgens mij WEL een verandering van motorcode.
groeten Marcel[/quote]
Lees even mijn eerdere opheldering daarover.. de code is niet officieel 4G93T .. dat is de code die kenners geven aan de motor om duidelijk te maken dat het een geblazen versie betreft ;) De officieele code is evenals de ongeblazen versie 4G93.. sterker nog de latere diesel versie heet ook gewoon 4G93 (De bekende direct ingespoten GDI motor)
Ik kan als je het leuk vind een chassis plaatje van een Libero GT / Lancer GSR opzoeken waar de motor uitkomt :)[/quote]
graag.
[quote=1299]Ik citeer hier een letterlijke email van een rdw medewerker:
Wanneer tijdens de keuring blijkt dat het gewijzigde voertuig overeenkomt met een bestaande typegoedkeuring en het voertuig aan de overige eisen voldoet krijgt u een gewijzigde kentekenbewijs uitgereikt. Het overeenkomen met een typegoedkeuring kunt u eventueel aantonen met een verklaring van de fabrikant of zijn gemachtigde importeur.[/quote]
Had iemand het hier net niet over GOED LEZEN??
Hier staat toch DUIDELIJK dat het gewijzigde voertuig overeen dient te komen met een bestaande typegoedkeuring EN (!!!) het voertuig aan de OVERIGE EISEN moet voldoen om een gewijzigd kenteken te kunnen krijgen.
Je heel zielig verschuilen achter een motorcode die NIET gewijzigd is geeft blijk van ONkunde van wet- en regelgeving.
Er gelden MEER regels dan alleen die ene die jou zo goed uitkomt!
Om het maar op zijn Jan Boerefluitjes te zeggen: Jouw auto voldoet NIET aan de eisen gesteld in het Voertuigreglement omdat de constructie rondom het fenomeen aandrijfassen niet DEUGDELIJK is.
Bovendien verlies je door dit halfbakken werk ook nog eens bakolie en daar zullen o.a. motorrijders jouw ERRUG dankbaar voor zijn........
Ga maar eens een test afleggen DAAR waar het HOORT: op de kombaan bij de RDW!
Dan netzolang doorbrullen totdat de assen er weer uit ploppen. Kijken of ze dan NOG zo blij zijn met jouw "huiswerk".....
En echt, ik spreek uit ervaring: die snelheid waarbij jouw prutswerk zich manifesteert is met GEMAK te halen op die baan!
17 jaar
Mitsubishi : LANCER Type Chassiscode Motor Bouwjaar
van Bouwjaar
tot
1.3 EL,GLX 12_V Kat. -CK1A- (55kW) Inj. 0 4G13 3-1996 9-2000
1.5 16_V Kat. -CK2A- (69kW) Inj. 4G15 3-1996 9-2000
1.6 16_V Kat. -CK4A- (66kW) Inj. 4G92 3-1996 9-2000
1.6 16_V Wagon Kat. -CB4W- (83kW) Inj. 0 4G92 3-1996 9-2000
1.6 16_V Wagon 4x4 Kat. -CD4W- (83kW) Inj. 4G92 6-1997 9-2000
2.0 Evo VI 16_V Kat. -CP9A- (206kW) Inj. 4G63T 1-1999 5-2002
2.0 Evo VII 16_V Kat. (206kW) Inj. 4G63T 6-2002 5-2004
2.0 Evo VIII 16_V Kat. (195kW) Inj. 2-2003
2.0 GLX Wagon Diesel -CB8W- (50kW) D 0 4D68 3-1996
2.0 TD (66kW) TDI 4D68T 3-1996
Toch niet vreemd dan, dat diverse partssupplieres deze "Door kenners toegewezen T" Klakkeloos overnemen in hun database.
"Men bezigt slechts DIE handeling die men beheerst en het zich beste uitkomt....."
17 jaar
hee wil allene moar heuren wat he heuren wil (twents is machtig)
17 jaar
Doar proat 'ie wyshyt.......
17 jaar
http://www.japan-partner.com/Auto/3085/M...
Engine type: 4G93
Ik kan zo snel even geen chassis plaatjes fotos vinden omdat lancer GSR's minder te koop staan dan evo's.. maar ik zal die posten zodra die langs komt.
17 jaar
wie nie hore wil zal motte vuulle, komt ie vanzelf achter, als ie vandaag of morgen de rekening gepresenteert krijgt van 5 KM snelweg schoonmaken.
leuk plaatje van een exportbedrijf, heb je zoiets ook van een erkende site, zoiets vanne, ik noem een RDW !!!!!!
[quote=Santa][quote=1299]Ik citeer hier een letterlijke email van een rdw medewerker:
Wanneer tijdens de keuring blijkt dat het gewijzigde voertuig overeenkomt met een bestaande typegoedkeuring en het voertuig aan de overige eisen voldoet krijgt u een gewijzigde kentekenbewijs uitgereikt. Het overeenkomen met een typegoedkeuring kunt u eventueel aantonen met een verklaring van de fabrikant of zijn gemachtigde importeur.[/quote]
Had iemand het hier net niet over GOED LEZEN??
Hier staat toch DUIDELIJK dat het gewijzigde voertuig overeen dient te komen met een bestaande typegoedkeuring EN (!!!) het voertuig aan de OVERIGE EISEN moet voldoen om een gewijzigd kenteken te kunnen krijgen.
Je heel zielig verschuilen achter een motorcode die NIET gewijzigd is geeft blijk van ONkunde van wet- en regelgeving.
Er gelden MEER regels dan alleen die ene die jou zo goed uitkomt!
Om het maar op zijn Jan Boerefluitjes te zeggen: Jouw auto voldoet NIET aan de eisen gesteld in het Voertuigreglement omdat de constructie rondom het fenomeen aandrijfassen niet DEUGDELIJK is.
Bovendien verlies je door dit halfbakken werk ook nog eens bakolie en daar zullen o.a. motorrijders jouw ERRUG dankbaar voor zijn........
Ga maar eens een test afleggen DAAR waar het HOORT: op de kombaan bij de RDW!
Dan netzolang doorbrullen totdat de assen er weer uit ploppen. Kijken of ze dan NOG zo blij zijn met jouw "huiswerk".....
En echt, ik spreek uit ervaring: die snelheid waarbij jouw prutswerk zich manifesteert is met GEMAK te halen op die baan![/quote]
Geld allemaal enkel bij het wijzigen van de motorcode.. als je het niet geloofd mag je ze zelf opbellen. Ik heb letterlijk iemand van de technische dienst aan de telefoon gehad die mij vertelde dat bij het niet wijzigen van de motorcode er geen keuring ondergaan hoeft te worden.
Hij vond het overigens wel frapant dat de motorcode niet anders was van de turbo versie. Ik heb de hele situatie uitgelegd en kreeg nog wel te horen dat hij zich wel af vroeg of de verzekeraar er wel zo blij mee zou zijn. Maar dat was nog eenvoudiger te regelen dan ik dacht.. kwestie van doorgeven, die liggen niet wakker van.
Sterker nog, er is een lading Suzuki's geweest die verkeerde borgringen hadden en waarbij ook de aandrijfassen eruit vlogen:
Hier alsjeblieft:
http://www.redlinegti.com/images/forum.c...
Dus volgens jou heeft die Suzuki ook geen goedkeuring meer en levert de fabriek van suzuki ook prutswerk af. Als je hier nee op zegt meet je duidelijk met 2 maten!
17 jaar
[quote=hellbat]leuk plaatje van een exportbedrijf, heb je zoiets ook van een erkende site, zoiets vanne, ik noem een RDW !!!!!![/quote]
Ja de RDW staat er om bekend dat ze Chassis plaatjes fotograveren om vervolgens online te zetten :') Kerel kom op zeg je maakt jezelf echt belachelijk!
17 jaar
er is maar 1 iemand die zich hier belachelijk maakt, en dat is iemand die te korte aandrijfassen heeft, en niet WIL geloven dat zoiets NIET kan.
Als ik jou was, zou ik EERST eens navragen, of een T versie, een bij de RDW bekende versie is.
EN, indie, zoals je zegt, de diesel 4g93 dezelfed motorcode heeft, denk je niet dat er inwendig het een en ander is veranderd om de hogere compressie aan te kunnen ??????, ik denk dat je ergens een fout maakt met gietstuknummer oid. Het is dan dus duidelijk dat de code zelf niets van doen heeft met de uitvoering van de motor, danwel meer met de PASMAAT, of gietstuknummer.
[quote=hellbat]er is maar 1 iemand die zich hier belachelijk maakt, en dat is iemand die te korte aandrijfassen heeft, en niet WIL geloven dat zoiets NIET kan.
Als ik jou was, zou ik EERST eens navragen, of een T versie, een bij de RDW bekende versie is.
EN, indie, zoals je zegt, de diesel 4g93 dezelfed motorcode heeft, denk je niet dat er inwendig het een en ander is veranderd om de hogere compressie aan te kunnen ??????, ik denk dat je ergens een fout maakt met gietstuknummer oid. Het is dan dus duidelijk dat de code zelf niets van doen heeft met de uitvoering van de motor, danwel meer met de PASMAAT, of gietstuknummer.[/quote]
Aduh.. ik zeg toch niet dat de internals van het diesel blok identiek zijn.. enkel de motorcode is hetzelfde omdat de boring / slag hetzelfde is.
17 jaar
quote:
Technical Specifications
TURBO SYSTEM
Make
IHI
Model No
TD04L-13G-5
Waste gate opening pressure
78 kPa
GENERAL ENGINE DATA
Engine
1.8litre
Model
4G93
Type
16v Double Overhead Cam
Bore mm
81
Stroke mm
89
Displacement cc 1834
1834
Power Rating DIN 70020
141kW @ 6000 RPM
Torque Rating DIN 70020
249Nm @ 3000 RPM
Compression Ration :1
8.5
Compression Pressure
935kPa
Firing Order
1-3-4-2
Komt overigens uit de werkplaatshandleiding van de betreffende auto!
De versie van 2 jaar later die ik heb heeft een compressie van 9:1 vandaar de 10pk extra..
17 jaar
Beste 1299, je zit er naast. Gewoon omdat je niet toe wilt geven dat je ongelijk hebt. Ik vind het prima. Je zoekt het maar uit.
Mensen zoals jij verknallen de tuners-scene door maar wat aan te klooien.
Door gewoonweg zaken aan te nemen omdat "anderen ook al eens zoiets hebben gemaakt".
Jij haalt diverse zaken doorelkaar en legt die precies in de volgorde die JOU uitkomt.
Jij vertelt halve waarheden aan de RDW. Of heb je ze verteld van die assen die er steeds uitkomen?
Jij denkt dat je legaal bezig bent ENKEL EN ALLEEN OMDAT DE MOTORCODE NIET GEWIJZIGD IS.
En dan klink jij ook nog triomfantelijk wanneer je schrijft dat de verzekering "zomaar akkoord" gaat.
Ja, zolang er niks fout gaat, zul je van de verzekering GEEN last hebben.
DIE melden zich wel wanneer het fout is gegaan.
Nog ff in Jip en Janneke-taal: jouw auto is DUIDELIJK NIET DEUGDELIJK en DUS in overtreding, zelfde motorcode of niet. Google maar eens lekker in het Voertuigreglement EN vervolgens in de jurisprudentie.
Verdiep je DAN ff in het CIVIELE recht en vraag je DAARNA af of je je voor een rechter in een CIVIELE zaak nog steeds kunt verweren met zo'n zielig "zelfde motorcode" verhaal............
TIP: Letselschade-advocaten hebben inmiddels voldoende ervaringen EN jurisprudentie met die gepimpte zooi..
Heel veel sterkte toegewenst met je "zelfde motorcode"-verweer........
Je zult ze ongetwijfeld onder de tafel krijgen met dat verhaal van je......
17 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mitsubishi Colt of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar