Mitsubishi Carisma: Carisma 1.9TD enorme rook tijdens starten

Bouwjaar: 1997, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9TurboDiesel

Ik heb een heel byzonder probleem met mijn Carisma 1.9TD uit 97.
Ik heb nu drie keer gehad dat ik s'morgens me sleutel omdraai en er eigenlijk niet veel gebeurd behalve een tik tot klap.
Vervolgens draai ik nog een paar keer me sleutel om maar me startmotor gaat niet draaien me blok staat gewoon echt vast.

Ik zet me auto in de versnelling en dus langzaam met me voet iets zodat me motor iets draait.
Vervolgens start ik wederom en gaat hij draaien en start hij ook maar slaat een enorme rook uit Grijs Blauw.
Ik rij 5 KM met horten en stooten en zit op de snelweg en hij rijd steeds beter en de rook is helemaal weg.
Volgende dag weer starten geen probleem alleen een klein beetje stotteren maar verder prima lopen.

Wat kan dit zijn?

gerklaver

Geplaatst door gerklaver (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Mitsubishi Carisma? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

8 Reacties

wim12199 (0) PRO, 18 jaar geleden

Volgens mij heb je 2 problemen.
Als je gewoon een tik hoort tijdens het starten, zullen waarschijnlijk de contacten in je startrelais ingebrand zijn, de starter dus te vervangen.
Het andere probleem zal, indien de gloeikaarsen en de spanning er op ok zijn, waarschijnlijk de duty gestuurde timingregelsolenoide zijn in de dieselpomp, maar zou toch maar eerst even de ecu laten uitlezen voor de zekerheid.

gerklaver (0), 18 jaar geleden

Hoi Wim,

Bedankt voor je reactie.
Ik ga zowieso laten uitlezen maar me startmotor is prima hoor en ik krijg ook geen error indicatie.
Je hoort hem klikken en hij krijgt voldoende spanning enzo maar me motor staat gewoon echt vast.
Als ik iets met me voet in z'n versnelling heen en weer beweeg komt hij weer los en draait hij gewoon weer maar dan dus met al die rook en narigheid het lijkt wel alsof me hele cilinders vol zitten met brandstof.
Verder olie en alles is prima en dat gebruikt hij ook bijna niet.

wim12199 (0) PRO, 18 jaar geleden

Als ze vollopen met brandstof, dan kan het toch maar enkel en alleen uit een lekkende verstuiver komen dacht ik? Koelvloeistofpeil blijft in orde? Rookt de wagen ook veel als hij dan wel normaal start?
Stel deze vraag misschien ook eens bij Renault, daar dit een Renault-motor is, zal het misschien daar al iemand hebben voorgehad (type motor is F8QT).

gerklaver (0), 18 jaar geleden

Ja ik begin ook steeds meer me verstuivers te verdenken.
Rare is nog wel dat als hij warm is hij gewoon weer probleemloos rijd.
Maar als hij koud is veel blauwe rook en hij stotterd gewoon heel erg dat hij nooit.

Uitlezen heeft geen zin want het lampje error gaat niet aan.

Dit weekend weten we meer ga me Gloeibougies eens doormeten en die Verstuivers laten doormeten.
Ook zal ik even in Renault Posten.

Bedankt weer.

gerklaver (0), 17 jaar geleden

Zo een paar weken later.
Me verstuivers zijn vervangen dit was het probleem niet.
Ook die ene klep in me brandstof pomp vervangen.
Ook geen resultaat timing van Distributie riem bekeken ook hier niks aan de hand.
Dit weekend ga ik een nieuwe Brandstof pomp monteren.
Als dit het ook niet is hang ik mezelf op!

3234dmtr (0), 17 jaar geleden

http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?i...

Klepspeling (laten?) controleren.

primera p11 (0), 17 jaar geleden

Je schrijft dat de startmotor helemaal niet ronddraait, wat heeft dit dan met de verstuivers te maken en/of gloeibougies.
Dan lijkt het me dat je het in de startmotor moet zoeken, dat deze ergens slechte wikkelingen heeft.
Als tie moeiteloos ronddraait en hij slaat aan met veel rook, dan zoek je bij de verstuivers en/of gloeibougies.

Nico8119 (0), 17 jaar geleden

-bij nader inzien geen commentaar- :-)

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mitsubishi Carisma of stel zelf een nieuwe vraag.