Mijn auto betreft een carisma GDI (08-1999) van het nieuwe type. Mijn auto heeft al zeer lang last van een trilling/hobbel voelbaar in het stuur en gaspedaal bij ongeveer 130 km/h. Het begint voelbaar vanaf zo'n 120km/h en gaat soms door tot 150km/h. Daarboven rotsvast op de weg, beneden de 120km/h ook geen problemen.
De auto heeft inmiddels 182.000km gereden, afgelopen maand zijn de koppeling en versnellingsbak (revisie) vervangen inclusief de onderste motorsteunen. Ook 4 nieuwe velgen (Enzo LM) en banden (michellin en Kleber) hebben de trilling niet doen wegnemen. Bij het vervangen van de bak en koppeling is extra gelet op speling van aandrijfassen e.d., maar die zagen er goed uit volgens de garage.
Je voelt op de snelweg bij bovenstaande snelheden heel veel onrust in het stuur, alles wordt doorgegeven. Dit rijd niet fijn... Op sommige stukken wegdek die heel glad zijn is de trilling bijna verdwenen. Koppeling intrappen bij 130 resluteert niet in vermindering van het trillen. Als ik het portier vasthoud voel ik ook de "hobbel" zo ook af en toe in de stoel heel lichtjes.
De eerste paar kilometer na een koude start is het echt heftig, na 10 minuten rijden is het iets minder maar nog steeds zeer irritant aanwezig. Het trillen is sporadisch ook wel eens weg. Afhankelijk van temperatuur en of vochtigheid lijkt het.
Wat zou dit kunnen zijn, want ik heb al zo veel vervangen...? Ik zit zelf nog te denken aan een schokbreker die gaar is, want aan de achterkant zit één wiel altijd iets verder in de wielkast dan het andere achterwiel, scheelt ongeveer zo'n 3 a 5 centimeter. Bij remmen trilt de auto niet, schijven en blokken zijn ook rondom vervangen.
Zou het een schokbreker kunnen zijn of zit het toch echt in de aandrijving of iets anders?? Of zou het de stuurinrichting zelf kunnen zijn. Het probleem is in ieder geval snelheid afhankelijk en de ene keer erger dan de andere keer. Er zijn geen bijgeluiden waarneembaar tijdens het rijden.
Degene met dé oplossing krijgt een tegoedbon, want ik ben er schijtziek van. Vervanging van remmen, wielen, banden, bak en koppeling hebben al zo'n 2800,- euro gekost.
Mvg,
TS
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Ik zou inderdaad eerst maar eens zorgen dat alle wielen op de juiste hoogte staan. De schokbrekers kunnen versleten zijn bij deze kilometerstand. Ik heb met diverse Carisma's proefgereden en ben er diverse tegengekomen met nog geen 2 ton op de teller die flink nadeinen.
balanceren met de wielen aan de auto...is nog een optie...
of balanceren met een hunter gsp9700, dit apparaat heeft niet iedereen...maar is speciaal voor probleemauto's.
heb hier zelf al eens goede resultaten meegeboekt bij een auto die ook niet stil te krijgen was, welk merk band of velg ook.
Heren,
Alvast bedankt voor de tips. Voor wat betreft de reactie van arie: De problemen zijn met 6 verschillende banden en 3 verschillende sets velgen altijd rond de 130 km/h het meest erg geweest. Derhalve zijn wiel band combinaties mijn inziens niet het probleem. Zeker gezien het feit dat de auto het niet ALTIJD doet. Maar ik begrijp dat het toch in de assen (is wel gechecked) kan zitten volgens jouw verhaal. Dat hunter apparaat kan geen slechte rubbers of schokdempers opheffen neem ik aan?
De reactie van Nico: kan een slechte schokdemper een dergelijkte resonantie of trilling veroorzaken? Dat nadeinen heb ik geen last van, maar je voelt in het stuur wel alle oneffenheden erg sterk.
Ik houd jullie op de hoogte, maar het kan even duren voordat ik hiervoor naar de garage ga, want de airco heeft het ook begeven... kwestie van prioriteiten stellen zullen we maar zeggen.
17 jaar
Is er goed gekeken of er geen veer gebroken is? (Vooral achter goed bekijken, eerste verdachte is (natuurlijk) de kant waarbij het wiel iets dieper in de wielkast zit.
een hunter balanceer apparaat heft geen slechte rubbers of dempers op nee, de hunter is een stukje vernuft wat balanceert op een manier waarbij de weg nagebootst wordt. met een aandruk rol op de band...dit apparaat is in staat om een zo rond mogelijke combi te maken van band/velg....vaak wordt het trillen toch veroorzaakt door een band/velg combi.
b.v jouw auto is gevoelig voor een hoogteslag in een band, dit zit in alle banden en velgen...dan blijft men trillen..
dit hunter apparaat is in staat om aan te geven wat de beste positie van band en velg is om het zo rond mogelijk te maken.
heb dit zelfde probleem ook gehad, zoals door jouw omschreven..ook meerdere sets wielen en banden, en nog trillen....als laatste optie toen laten balanceren met de hunter...en probleem opgelost..
OK Arie, ik kwam op het autoweek forum een soortgelijk verhaal tegen met exact dezelfde klachten (Peugeot 306). Daar was de halve auto vervangen, maar uiteindelijk bleek het met een hunter apparaat opgelost te kunen worden. Ik wil het dus ook proberen.
Vraag is nu waar kan ik terecht in de buurt van Tilburg om de velg/band combinaties met een Hunter te balanceren??
Ik weet hier in de regio wel een aantal specialisten, maar ik ken er géén een met een dergelijk apparaat.
17 jaar
Arie, heb je zelf zo'n apparaat of heb je het elders laten doen en zo ja, waar?
17 jaar
ik heb het laten doen, schijnt nogal een kostbaar apparaat te zijn, dus niet iedereen zal zo'n apparaat hebben staan....
misschien is de importeur te achterhalen, die kan je wellicht vertellen waar deze apparaten staan..
Deze in ieder geval wel...
http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?i...
17 jaar
deze zit wat dichter in de buurt.
http://www.bandenbedrijf.nl/
Nogmaals bedankt voor de info.
Momenteel heb ik afspraken staan om de airco te repareren, weet nog niet of het de condesor, pomp of iets anders is...
Het tril probleem wil ik daarna oplossen, heeft momenteel wat minder prioriteit en tot de 120km/h is er geen probleem. Ik zal jullie op de hoogte houden.
Wat me wel opvalt is dat het nu iets kouder is en de wagen af en toe twee dagen niet gebruikt word, het trillen na een koude start echt extreem erg is. Lijkt wel alsof de banden vierkant zijn. Dit wordt minder na een kilometer of 5 snelweg.
Nu heeft mijn auto 15" LM met banden in de standaardmaat vanuit de fabrikant, met een relatief hoge wang. Kan het zijn dat de wang van mijn Kleber banden niet stevig genoeg is voor het gewicht (voorkant auto) zodat er na een koude start platte kanten aanwezich zijn? Bij parkeren met twee wielen op de stoep vervormd de band in mijn optiek ook erg veel. Kan dit er iets mee te maken hebben of voeldoet in princiepe elke band als de afmeting klopt en de snelheidsindicatie (H of V) goed is?
Het is ook erg gemakkelijk om met piepende banden en bocht te nemen, zelfs bij lage snelheid 40 km/h. Dit kon met andere banden niet zo eenvoudig.
17 jaar
[quote=swolfs2001]Wat me wel opvalt is dat het nu iets kouder is en de wagen af en toe twee dagen niet gebruikt word, het trillen na een koude start echt extreem erg is. Lijkt wel alsof de banden vierkant zijn. Dit wordt minder na een kilometer of 5 snelweg.
Nu heeft mijn auto 15" LM met banden in de standaardmaat vanuit de fabrikant, met een relatief hoge wang. Kan het zijn dat de wang van mijn Kleber banden niet stevig genoeg is voor het gewicht (voorkant auto) zodat er na een koude start platte kanten aanwezich zijn? Bij parkeren met twee wielen op de stoep vervormd de band in mijn optiek ook erg veel. Kan dit er iets mee te maken hebben of voeldoet in princiepe elke band als de afmeting klopt en de snelheidsindicatie (H of V) goed is?[/quote]
Je schreef in je eerste bericht al "4 nieuwe velgen (Enzo LM) en banden (michellin en Kleber) hebben de trilling niet doen wegnemen". Ik verwacht dus niet dat het aan de banden /velgen ligt.
[quote=swolfs2001]Het is ook erg gemakkelijk om met piepende banden en bocht te nemen, zelfs bij lage snelheid 40 km/h. Dit kon met andere banden niet zo eenvoudig.[/quote]
Dit ligt ook erg aan de band. Bij de ene band glij/piep je veel makkelijker de bocht door dan een andere band. Dit is een kwestie van gebruikt rubber om zo of de levensduur te verlengen of de rijprestaties te optimaliseren. Vandaar dat je van hetzelfde merk in de zelfde maat verschillende banden kunt kopen.
Anton
17 jaar
ik zie nu dat santa je een link gestuurdt heeft van een ander topic hier, dat ging over de tyre trimmer....dat is een heel ander apparaat dan de hunter balanceerder...de tyretrimmer draait de band af, een hunter balanceert en geeft aan wat de beste positie van de band op de velg is..daarnaast pikt de hunter er ook minimale afwijkings van velgen uit..
daarna komt het balanceren met looprol(wegsimulatie), immers een band op de weg onder een auto doet heel iets anders dan dat ie klakkeloos op een normaal balanceer apparaat draait zonder enige weerstand...
Probleem is opgelost: heb de auto weggedaan i.v.m. moterschade, zie andere post.
17 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mitsubishi Carisma of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar