Hallo,
ik ben autotechnicus van opleiding maar ben niet tewerkgesteld in deze sector. Ik heb wat problemen gehad met mijn Mitsubishi carisma en ben erin geslaagd ze op te lossen. Misschien kan ik iemand anders helpen door de situatie hier uit te leggen. Dit is trouwens toepasbaar op veel wagens met benzine injectie en zeker japanse daar de bobine die op mijn motor wordt gebruikt op diverse andere japanse wagens (suzuki hyundai,...) zit.
Het begon met een lichte hapering in 2de versnelling, juist onder de 2000tr. Daar het een oudere benzinemotor betreft maakte ik mij hier geen zorgen in, die schokken wel eens. maar op een tweetal weken tijd was dit geëvolueerd naar hevig schokken in alle versnellingen behalve 1e, tussen de 1500 en de 3500 tr wanneer er een beetje gas gegeven werd. Constante snelheid was geen probleem, in zijn vrij draaienook niet, heel licht optrekken ook niet, maar stel je wou een wagen inhalen of vertrok aan een rood licht, dan schokte de wagen enorm. De zaterdag daarop heb ik zitten zoeken en een aantal dingen kunnen uitsluiten, valse lucht was het niet, bougies ook niet, geen loszittende fiches of vacuumdarmpjes, benzinefilter ook niet. De week erop werd het nog veel erger tot de vrijdag waarop rijden bijna onmogelijk geworden was, ik heb mijn auto dagelijks nodig dus voor mij was dit een groot probleem. Warm of koud maakte niet uit, schokken deed hij altijd, zelfs in zijn vrij. Daar ik vond dat dit probleem maar aan 2dingen kon liggen ( geen benzine krijgen of de benzine niet goed verbranden) belde ik rond naar garages om een 2dehands bobine te kopen zodat ik kon testen of dit het probleem was. Op deze motor zitten 2 bobines, 1 voor cilinder 1 en 4, en 1 voor cilinder 2 en 3. Ik kon deze bobine nergens krijgen en 1 garagist vertelde me "dat is het eerste wat kapot gaat aan die auto's" wat mijn vermoeden dus versterkte. Ik ging in het donker in mijn garage onder de motorkap kijken en terwijl ik gas gaf, zag ik heel zwak vokjes springen vanuit de bobine naar het motorblok. De diagnose was gemaakt, alleen het rare is dat beide bobines dit verschijnsel hebben. Ik kon deze bobine dus niet 2dehands krijgen en zelfs Autoparts EMV te roeselare (Belgie) waar ik woon kon ze niet krijgen. Dus ik bestelde ze op Winparts.nl Onderdeelnr: 311184 (bobine van blueprint) is de goedkoopste 51 euro
http://www.winparts.nl/motor/ontsteking/...
daar ik deze bobines niet direct in mijn bezit had, ik mijn wagen nodig had en ik bang was de katalysator naar de vaantjes te helpen als ik zo bleef rijden, kwam ik op het idee dat als je de weerstand langs de bougies verlaagde, de vonk weer gemakkelijker voor die richting zou kiezen. ik heb de elektrodeafstand tijdelijk verkleind van 1.1mm naar 0.5mm van alle bougies en de wagen reed weer perfect. Geen overslagen meer, dus geen slechte verbranding. Zo heb ik nog veel kilometers kunnen rijden en nu heb ik de nieuwe bobines gemonteerd en de elektrodenafstand weer op 1.1mm gezet natuurlijk. Nu heeft hij weer zijn volle vermogen.
Zo ik hoop iemand te helpen
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Bedankt voor de tip; wij hebben dit verplaatst naar "Opgeloste Problemen".
Moderator Problemcar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mitsubishi Carisma of stel zelf een nieuwe vraag.
10 jaar