Waarom staan er dan 2,1 uren voor de reparatie, waar zit dan de meeste tijd in?
Gaat de pomp langzaam lekken of gebeurt zoiets ineens heel ernstig en wat precies lekt er dan. M. a. w. als hij nu nog niet lekt (295000 km) kan hij dan weer 90000 km mee?
Kan ik het beschermkapje eraf schroeven om gewoon te kijken of de snaar er nog mooi uit ziet en is dat voldoende om te besluiten het vervangen uit te stellen nu hij 115.000 km met die snaar heeft gereden?
Is het mogelijk om alleen de riem te vervangen zonder alles van de motor af te slopen ? Ik begrijp dat ik de motorsteun eraf moet omdat anders de riem niet erop of eraf kan.
En hoe zit het verhaal dat een automaterialenzaak mij vertelde dat je altijd de spanrol moet vervangen, omdat die kan blijven hangen en dan alsnog de riem breekt ? Waarom zou de spanrol blijven hangen, hij kan toch alleen maar draaien ?
Nog een vraag over de waterpomp. de automaterialenzaak zei mij dat ik het beste een HP plus pomp moet kopen omdat die de beste pasvorm heeft. Maar waarom zouden de andere pompen niet goed zijn. Als een leverancier zegt dat al zijn onderdelen OE kwaliteit is (original manufacturer, dus fabriekskwaliteit van het automerk), dan moet de pomp die zij leveren toch gewoon passen en goed zijn ? Wie weet hier meer van ? Welke merken waterpompjes zijn absoluut niet goed ?
N.a.v. het filmpje op internet heb ik toch sterk het vermoeden dat ik er beter niet zonder hulp aan moet gaan beginnen, het beter over kan laten aan iemand die er echt verstand van heeft, maar graag mee kijk of meehelp.
Bedankt !
Frans
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Frans,
het is niet toegestaan om werk aan te bieden op dit forum.
Je kan wel een handleiding toegestuurd krijgen om het zelf te doen, maar hulp zal je zelf moeten regelen.
Daarin voorziet dit forum niet.
Wat betreft de vervangingstermijn, die is elke 90000 Km.
Het is verstandig om ook de spanrol en geleiderol te vervangen, alsook de waterpomp.
Je kan ook wachten tot hij breekt, maar dat is een gok die je zelf neemt; als dat gebeurd kan de Carisma gelijk naar de sloop, want dan ligt de motor in de soep.
Dan het werk: er staat inderdaad 2,1 uur voor en dat is niet door iemand verzonnen, maar dat is nu eenmaal de tijd die nodig is.
Verder heb je nog wat speciaal gereedschap nodig.
Succes.
mvg.
Moderator Problemcar
Ik zou er een hele dag voor uittrekken en rustig aan doen. Ik heb weleens geprobeerd de distributieriem van onze Carisma te vervangen. Ik kreeg de bout van de krukaspoelie niet los dus het werk uiteindelijk maar laten doen. De rest is makkelijk te doen als je de voorkant van de auto op assteunen zet en een krik met een stuk hout onder de carterpan. Door de motor omhoog/omlaag te bewegen met de krik kun je de motorsteun loshalen.
Onderdelen zou ik via de Duitse Ebay kopen. Dan heb je origineel voor de prijs van immitatie in NL. Het werkplaatshandboek met duidelijke tekening is op internet te vinden.
Hoe lang een distrubitieriem mee gaat is moeilijk te zeggen. De originele riem zat er bij onze Carisma na 9 jaar en 95k km nog in. Bij een andere auto van ons is de riem een keer 15k km voor de vervangingstermijn stuk gegaan.
10 jaar
Beste Frans,
Het ontbreekt je hier duidelijk aan ervaring. Je laat je veel te veel, door andere mensen vertellen. Dat roept bij jouw alleen maar meer vragen op.
Die 2,1 werkuren, zal voor een monteur aan de krappe kant zijn, andere (meer ervaring met dit type) monteur zal er minder tijd mee kwijt zijn.
Als Mitsubishi 90.000 km vervangingstermijn voorschrijft, waarom zou je concessies doen? Als tie breekt is het jouw risico. Frans, als je hier aan begint, neem er je tijd voor. Ben je handig met sleutelen? Heb je de nodige gereedschappen.? Zo ja, .... dan doen.
Hou je verhaal kort en bondig, dat leest makkelijker voor eenieder.
De doktor zegt: stoppen met roken. En iedereen heeft wel voorbeelden van opa´s die tot hun 98ste dikke sigaren rookten! Elk geval, is er één op zich.
Zijn er vragen die ik ze kan stellen of waar ik op kan letten om te weten te komen of ze er echt verstand van hebben en juist aanpakken? Is bijvoorbeeld een waterpomp vast kitten ipv met pakking juist of is dat precies wat ze niet moeten doen? Moet de kleppendeksel eraf tijdens het wisselen van distributieriem om te controleren of iets te blokkeren als je het officieel doet of is aanbrengen van markering op de oude riem de meest gangbare methode? Heb je verschillende merken en kwaliteiten koelvloeistof waaraan je kan herkennen of ze of professioneel bezig zijn of maakt zoiets niet uit.?
10 jaar
Ik heb het laatste stuk ingekort om de beoordeling van kundigheid ivm het niet bezitten van Nederlandse vakdiploma's buiten beschouwing te laten, wat overigens niet discriminerend bedoeld is, als dat zo zou overkomen. Wel hoop ik dat wellicht anderen dan de opnieuw geformuleerde vragen kunnen beantwoorden wat de juiste werkwijze is betreffende waterpomp monteren wel of niet met kit, kwaliteiten van koelvloeistof en wel of niet de kleppendeksel open hebben tijdens vervangen van de distributieriem. Het lijkt me toch dat een forum als deze toch bedoeld is om informatie te verkrijgen over dit soort zaken. Hopende op goedkeuring.
10 jaar
[quote=FransStevens]Zijn er vragen die ik ze kan stellen of waar ik op kan letten om te weten te komen of ze er echt verstand van hebben en juist aanpakken?[/quote]
Zolang je niet naar de Kwt gaat hoef je je daar geen zorgen over te maken. Hahahaha.
Serieus: het vinden van een betrouwbare garage is lastig en of de mensen er goed Nederland spreken of niet is geen enkele indicatie van de kwaliteiten. Waar ik meestal op let is of de monteurs wat ouder zijn; dan hebben ze meestal behoorlijk wat ervaring. Een Carisma is bovendien een gangbare auto (je ziet er veel rijden) die makkelijk te onderhouden is. Kortom: ga naar een garage toe en maak een praatje om te kijken of het klikt maar ik zou me beslist niet bemoeien met de aanpak. Vaak is er een simpelere procedure dan beschreven in het werkplaatshandboek.
10 jaar
Met distributieriemen moet je niet gaan zitten prutsen.
Als jezelf besluit de boel te vervangen ga je naar de dealer en haal je een complete set.
Heb je ten eerste het goede spul en ten tweede de juiste spullen.
Wil je zelf niet monteren ga je naar een vakgarage of de dealer.
10 jaar
waar je helemaal geen verstand van hebt , moet je natuurlijk niet zelf aan beginnen , aan alle vragen tot in detail is merkbaar dat letterlijk het wiel nog uit gevonden moet worden , vraag aan een vakman of je er bij mag blijven , stel niet teveel vragen , eenvoudig onderhoud zelf doen , langzaam er ingroeien dat werkt het beste , studie wiskunde prachtig , goed aan motoren sleutelen is andere koek
vrg Thorpe
Ik heb best veel aan de auto zelf gerepareerd. Maar zo diep in het motorisch deel ben ik nog niet geweest. Probleem oplossen met de gasinstallatie, een draagarm vervangen, hulpkoppeling reviseren en elektrische problemen dat soort dingen deed ik ook zonder voorkennis of ervaring . om vooral kosten in de hand te houden met deze oude maar betrouwbare auto wilde ik precies weten wat echt nodig is of wat je vooral niet moet doen. Ik heb mij door filmpjes op youtube voorbereid hoe het ongeveer moet en zag dat het bij deze auto een heel stuk meer werk is dan bij een Alfa T Spark waar je direct bij de distributieriem kan zonder motorsteun en multiriem en meer te verwijderen. Maar gebaseerd op de filmpjes op youtube waarin dingen door monteurs worden beweerd i. c. m. wat garages zeggen die wat aan mij willen verdienen en dan misschien minder neutraal zijn roept dat vele vragen op. Als ik alle monteurs bij garages moet geloven dan had mijn auto al 10 jaar geleden bij de sloop gelegen. Twee erkende lpg inbouw stations wisten geen diagnose te stellen van het probleem in de gasinstallatie en hadden hem afgeschreven. Uiteindelijk door logisch denken, het schema van de gasinstallatie te interpreteren en wat metingen verrichten ontdekte ik zelf dat een koperspoel op de afsluiter van de gastank een breuk had onzichtbaar onder het rubberen omgietsel. Zelf spoel gerepareerd. Roep dus nooit dat een theoreticus zonder kennis van auto's zijn auto niet zelf kan repareren als het specialistenwerk is voor mensen die er wel verstand van moeten hebben . Maar ik moet eerlijk zeggen dat aan de motor van mijn vroegere brommer sleutelen een stuk eenvoudiger is dan een automotor met kleppen, riemen, waterkoeling en meer techniek om daaraan te sleutelen, dat is andere koek. Ik vertrouw meer op de goede afloop als ik het zelf uitvoer dan dat de garages waar ik eerder kwam het uitvoeren en niet doen wat ik ze vraag te doen. Toen ik bij het vervangen van de riem vroeg de waterpomp te vervangen vond de monteur dat niet nodig en voerde dat niet uit. Jawel een APK meester en garage eigenaar met alle monteursdiploma's . Wat een geluk na jullie verhalen dat hij nu na 295.000 km nog steeds niet lekt. Maar gelukkig heeft een ervaren monteur zich aangemeld. Ik mag erbij zijn en voor een zacht prijsje.
Bedankt voor alle wijze adviezen
10 jaar
gelukkig is Uw zelfoverschatting door wiskundige kennis tot de orde geroepen, mooi vak !
veel plezier nog met de Carisma .
Thorpe
ja haha. Tot de orde geroepen! Als mensen vragen wat ik studeer, dan zeg ik dat ik een cursus doe in het trainen van de hersenen om goed logisch na te denken en scherp te zijn. Immers mijn denkhoofd is niet groot genoeg om al die ingewikkelde wiskundige dingen te onthouden. Maar met redeneren en analyseren van hoe iets werkt kom je vaak al een heel eind. Ja een prakticus lacht zich kapot als die ziet hoe een theoreticus te werk gaat met gereedschap. Terwijl ik met alle voorzichtigheid bij het openbreken van een muurtje een halve steen probeerde af te bijtellen om geen gat in de zijmuur te krijgen sloeg een vriend die metselaar is geweest met een harde dreun en veel gewekd die hele steen uit de muur met als gevolg een gat in de zijmuur. Ik boos! Tja, zei hij, een losse baksteen in tweeën slaan en terug plaatsen in dat gat is sneller dan een halve steen eraf bijtelen. En dat is hoe prakticus het aanpakt. Het eindresultaat is hetzelfde. Maar de prakticus pakt het handiger aan. En zo leer ik het dan ongeveer. Lijkt me best leuk om automonteur te worden, heb ik als kind willen worden en later tevergeefs voor leerling automonteur gesolliciteerd. Wie weet komt het toch nog. Eerst maar op mijn eigen auto oefenen....
10 jaar
[quote=FransStevens]Lijkt me best leuk om automonteur te worden[/quote]
Beste Frans
Voor de realiteit kun je beter een Garagebedrijf beginnen, en gaan werken voor de door u geopperde zachte prijsjes.
Want helaas krijg je dan ook met klanten te maken die wel auto willen rijden maar er niet voor willen betalen.
Het wordt dan een hele uitdaging hoelang de kachel nog zal roken....
Durf je het aan.... ??
Gr. paul
Ik zou in ieder geval niet een klant van mijn eigen garage bedrijf kunnen zijn voor de tarieven die veel garages hanteren . Ik zou niet durven 110 per uur te vragen zoals een VW dealer in het oosten van het land vraagt of 108 per uur de Toyota dealer in het westen, terwijl ik een Daihatsu dealer weet die 83 per uur vraagt. Bijles geven levert je maximaal 20 op waar je nog belasting over moet betalen, eventueel btw afdragen (zit in dat bedrag) en de reistijd van en naar de klant voor 1 uur bijles is voor je eigen rekening. Terwijl studenten en scholieren je met 10 - 15 beconcurreren. . Voor zulke bedragen doet een monteur niet eens zwart klusjes in zijn vrije tijd. Maar zo'n leraar moet wel 110 per uur betalen bij de werkplaats van de VW dealer. Vreemd genoeg vraagt de Daihatsu dealer 27 per uur minder. En de Turkse garage, er zijn ook goede bij, 18 minder dan de Daihatsu dealer. Even terug een paar jaar in de tijd komen we in de guldens. Wat toen in guldens de tarieven waren zijn ze nu in euro's. Salarissen zijn niet met 2,2 keer gestegen. Maar als de Turkse garage het werk kan doen voor 65 per uur, dan vind ik een dealer die bijna het dubbele vraagt, ook voor eenvoudige klussen als een lampje wisselen of olie verversen, echt heel duur. De gewone man kan nauwelijks meer zijn auto naar de garage brengen voor onderhoud. Hij kan niet kiezen voor een VW dealer ergens in een steegje tussen de huizen in omdat VW heeft bepaald dat dealers op een mooie dure lokatie moeten staan. En een dealer zonder nieuwe auto's is geen dealer. Ik heb van een VW dealer begrepen dat er geen slechtere business is momenteel dan de verkoop van nieuwe auto's. Al de pracht en praal is niet waar op dit moment de gewone man behoefde aan heeft. En een student die 5 of 6 jaren studeert en geen inkomsten krijgt om leraar te worden in een bèta vak, waar een groot te kort aan is die mag niet eens de reiskosten van de belasting aftrekken. Maarja die garagehouder wil wel graag dat zijn zoon ook automonteur wordt of manager . Tja zonder scholen kom je daar niet en is die simpele leraar die bezuinigt op het onderhoud van zijn auto toch hard nodig. Waarom zou die student dan niet een zacht prijsje gegund zijn om weer veilig naar zijn studie te kunnen komen? Helaas ben ik te oud voor financiering en OVkaart. Maar mensen als ik zijn wel nodig om het te kort aan bèta docenten aan te vullen. Zodat ik mijn boodschappentas kan vullen en op mijn studie kan richten en straks uw kind kan lesgeven, zodat hij of zij een goede toekomst krijgt en niet wiskunde krijgt van de gymlerares wat ze op mijn stageschool hebben gedaan.
10 jaar
Mensen vinden een garage duur,maar vraag eens aan hun baas wat hun zoal kosten per uur.
Een of ander grapjas van een advies bureau kost zo 250 euro per uur.
Dan spreek ik nog over de onderkant van wat zo'n persoon kost.
Het salaris van een leraar ligt nog gemiddeld 20% hoger van wat jan modaal verdient.
Dan reken ik niet die drie maanden vakantie die er per jaar nog eens bijkomen.
Dan spreek ik niet over een prettig verwarmd klaslokaal met op tijd een bakje koffie en af en toe een onwillige leerling.
Ik weet dat ik chargeer,maar ik ken nog werkplaatsen die in de morgen 5 a 6 graden waren en de reactie van de baas was,dan word het tijd dat je gaat werken,word je vanzelf warm.
Of in de meest onmogelijke houdingen in machines liggen en je bent altijd te duur,je mag er pas aan komen als alles naar de klote is geholpen door de handige buurman.
Tja,en dan kost het echt geld.
Het is net wat Paul zegt,mensen willen auto rijden,maar als het geld kost moet het altijd voor niks en je bent altijd te duur en niet beter dan de handige buurman.
Ga maar een bedrijf beginnen en als je het licht knopje omdraait begint de teller te draaien en dat moet allemaal opgebracht worden en dat kost allemaal geld.
Ook gereedschap,scholing,uitleesapparaten en software en huisvesting kosten geld,daar staan heel wat uurtjes sleutelen tegenover.
Het is een leuke hobby als het hobby blijft,maar als het professioneel word,komen er andere zaken om de hoek kijken.
10 jaar
[quote=Nico8119]Serieus: het vinden van een betrouwbare garage is lastig en of de mensen er goed Nederland spreken of niet is geen enkele indicatie van de kwaliteiten. Waar ik meestal op let is of de monteurs wat ouder zijn; dan hebben ze meestal behoorlijk wat ervaring.[/quote]
Dit is ook een mededeling, die alleen gebaseerd is op geruchten en verjaardagspraat.
Problemcar is om problemen op te lossen aan auto''s.
Zoveel mensen,zoveel meningen.
De TS heeft genoeg informatie om te kijken wat hij gaat doen,zelf vervangen of een goede garage het werk laten doen.
En er word veel geklaagd over garage's,net als de NS zitten ze in het verdomhoekje.
Maar neem nou deze site,belangeloos worden mensen voorzien van informatie,complete handleidingen gaan naar mailboxen.
Storingscodes met betekenis en uitleg worden belangeloos naar mailboxen gestuurd.
Reparatie advies compleet met plaatjes en de beste leveranciers en ervaringen met onderdelen worden hier belangeloos gedeeld.
Er word niet veel verdiend in de autobranche momenteel,al die monteurs kunnen ook hun mond houden en denken ga maar naar de garage op de hoek i.p.v hier de informatie weg te geven.
Hulde aan eenieder die meedenkt met het probleem van een ander en zijn kennis ter beschikking stelt voor niks.
We hebben het hier over professionals en goedwillende hobby monteurs.
Ik bedoel maar,er zitten ook veel goede tussen,ook garage's,ik ken er genoeg tenminste die je niet het vel over de neus halen.
10 jaar
En zo is dat....
We moeten oppassen dat we de pure leken niet aan gaan moedigen te technisch onderhoudt zelf wel even te gaan doen , nood gedwongen ,lees low budget , wij als profs hebben zeker verantwoording af te leggen om dat we te goed weten waar het allemaal fout kan gaan , en dat weten de leken niet , FransStevens begreep dat wel en nam een vakman in de arm en kijkt nu over zn schouder mee , als je auto als proefkonijn mag functioneren mij best, maar dat is bij de meesten niet het geval , problemen voorkomen is de oplossing
Hallo allemaal, ik ben de gelukkige eigenaar van mijn oude maar altijd betrouwbare auto met inmiddels een heel nieuw distributieset met drie nieuwe snaren, een nieuwe spanrol en een nieuwe (uit voorzorg op uw advies) waterpomp. De oude lekte nog steeds niet blijkbaar na 295.000km, goede kwaliteit. En ik heb er meteen ook helemaal nieuwe koelvloestof ingedaan van het G12 type, van die roze long life, er zat blauwe in. Daar over nog wel een vraag:
Er was blijkbaar wat restant van de oude blauwe koelvloeistof, want ik kreeg er maar 3,5 liter ingegoten. Ik hoorde dat de oude blauwe en en nieuwe roze vloeistof samen een stroperige boel kunnen veroorzaken. De kleur is nu niet echt roze, maar wel rood, wat donkerder dus. Moet ik mij zorgen maken?
Ik heb over de schouders van een professional mee gekeken en hij heeft uitleg gegeven zo nu en dan, terwijl ik licht bijscheen en spullen die in de weg hingen, zoals de stuurbekrachtingspomp en de LPG installatie, opzij hield. Ik heb gezien hoe ongelooflijk veel werk het is, terwijl het helemaal niet heel ingewikkeld was. Ik zou het zelf niet gekund hebben, omdat ik de bouten niet los had gekregen met slecht gereedschap , op onmogelijke pleken, en uit angst bouten te breken of de kop verrot te draaien, omdat ik niet weet hoeveel kracht je normaal zou moeten zetten op een bout om hem los te krijgen. Het verwijderen van de motorsteun kostte erg veel tijd, omdat die sowieso al moeilijk er tussenuit kwam, maar ook die LPG installatie gigantisch vervelend in de weg stond. De 2,1 uren die officieel staan voor het wisselen van de distributieset is waarschijnlijk niet berekend op het ook wisselen van de waterpomp die je er dan ook maar tussenuit moet zien te krijgen. Het kostte echt heel veel meer tijd. Meer dan het dubbele uiteindelijk.
Ik heb nu met eigen ogen gezien dat je dit werk niet aan een leek moet overlaten zonder dat er een professional is die erbij helpt.
Verbazingwekkend was de waterpomp met siliconenkit en zonder pakking gemonteerd, terwijl dit nog de originele eerste waterpomp zou zijn volgens mijn broer die de eerste twee jaren deze auto leaste en beweerde dat de leasemaatschappij expliciet de opdracht had gegeven aan de dealer om de distributieriem niet te wisselen voor de 120.000 km. Weet iemand aan de hand van dit gegeven dat de pomp niet met pakking maar met siloconenkit (een heel dun randje rond het gat en kit in drie gleufjes rond het gat) , kan ook misschien een soort siliconen ring geweest zijn rond het gat, de originele geweest moet zijn of dat dit erop duidt dat hij toch wel een keer is vervangen geweest ? De dealer is failliet , die heb ik niet meer kunnen navragen.
10 jaar
PS niet dat dit wat met technische forumzaken te maken heeft, maar als reactie op primera p11 voor zijn informatie: Met een HBO of universitaire opleiding verdient een tweede graads leraar wiskunde, zo begreep ik , tussen de 2200 en 2400 euro bruto (ik werkte onbetaald bij wijze van stage). Ik heb bijna een jaar stage gelopen. En ben daaruit wijs geworden dat het een vreselijk zwaar beroep is. Je maakt gigantisch veel meer uren dan je betaald krijgt. Iedere som die je als huiswerk opgeef moet je in de details voorbereiden en proefwerken nakijken lukt al helemaal niet in de tijd. Ieder avond ben je nog aan het werk, soms tot laat, met lessen voorbereiden of proefwerken nakijken. En drie maanden vakantie is niet zo: vergaderingen, en meer. Maar het valt buiten dit technische forum , daarom even ingekort. Ik had het beroep precies zoals u geromantiseerd tot een soort ideaal beroep met veel vrije tijd en ben daar na een paar maanden zwoegen hard van terug gekomen. En uitgerekend in werkelijk te maken werkuren is het zwaar onderbetaald. Daarom zou ik geen fulltime leraar willen worden. Psychische druk en tijdsdruk heb ik buiten beschouwing gelaten
10 jaar
Mooi dat de auto klaar is.
Bedankt voor de feedback.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mitsubishi Carisma of stel zelf een nieuwe vraag.
10 jaar