close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Mitsubishi Outlander: koelwater probleem

Bouwjaar: 2010, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: b12, Motorinhoud (cc): 2400, Vermogen (kw): 120

heb hier een Mitsubishi outlander type 2 2.4 16 valve 170 pk staan met het volgende probleem.
auto perst koelvloeistof via radiator dop naar expansievat.
bij continue 100 blijven rijden gaat het redelijk goed en gaat het na ongeveer 500 kilometer ongeveer een halve liter naar het expansie vat terug via radiateur dop bij 130 kilometer of harder al na 10 a 20 kilometer.
wat is al vervangen, radiatordop thermostaat beide nieuw en waterpomp ook een nieuwe.
auto rijdt verder als nieuw en geen olie of koelwater verbruik , alleen dat hij het eruit gooit.
bij het vervangen van de waterpomp hebben we het koelvloeistof via radiator aftap schroef geconstateerd dat er slijpsel van koper/messing mee uit kwam.
radiator los gehaald en deze schoon gespoeld met wat en kwam er geen vuil meer uit.
oude waterpomp was ook heel en was niet defect maar toch een nieuwe erin gedaan.
als de auto rijdt blijft de temperatuur goed staan op rond de 55 a 60 graden en in file of langzaam rijden loopt hij op naar 80 a 90 graden en dan gaat het eruit.
dit wordt met digitale temperatuur meter gezien die extra in de auto is bij geplaatst.
als de auto geparkeerd wordt en de temperatuur staat op bijvoorbeeld 60 graden en we dan na 10 minuten terug komen staat deze doorgaans rond de 80 graden.
als de auto dan gestart wordt en we gaan rijden loopt hij terug.

Geplaatst door

outlander II (0)

al 7 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Hoe zit het eigelijk met u ventilator van de radiator...

ieboun 0

5 jaar

[quote=ieboun]Hoe zit het eigelijk met u ventilator van de radiator...[/quote]
Deze werken wel met airco.
En heb hem nu uit de auto gehaald en.getest en bied doen het.
Heb hem.helaas niet getest voordat ik hem eruit haalde en de radiator.
Is nieuwe radiator besteld vandaag en gaat morgen erin.
Maar weet nog niet waar dat blijspel van koper/messing vandaan komt.
Het enige wat mechanisch is,is de waterpomp en die is goed .

Je hebt waarschijnlijk 2 ventilators... 1 voor de airco en 1.voor.de radiator... en be hebt ook nog de water tempratuur voeler....is deze wel goed....laat gewoon de auto stationair draaien tot.deze boven.de helft komt dan moet de ventilator draaien..zoniet...water voeler kapot...

ieboun 0

5 jaar

Even update.
Wat is gedaan.
Nieuwe radiator.
Nieuwe waterpomp.
Nieuwe thermostaat.
Nieuwe temperatuur sensor.
Koelvloeistof nieuw.
Gecontroleerd op lekke koppakking.,is niet het geval.
Geen lucht bellen in het koelwater

Ventilator gaat netjes aan bij 78 graden alle 2.

Maar toch blijft hij koelvloeistof via de radiator d op naar het expansie vat persen

Ongeveer 1/2 tot 1 liter.

Wat kan daar de oorzaak van zijn?

Gaat het ook weer terug ? Je hebt als ik het zo lees een tankje dat niet mee circuleert maar alleen dient om uitzetten en krimpen van de koelvloeistof op te vangen , dan is het normaal dat bij warmer wotden van de motor er koelvloeistof naar dit tankje stroomt als de motor afkoelt stroom het weer terug is dit niet het geval zou ik eens een nieuwe dop op je radiateur plaatsen.

Radiator dop is ook nieuw erop

Koelvloeistof gaat Nasr overlooptankje bij warme moter,maar niet terug met koude moter.

Slangetje in het tankje zit wel onder het vloeistofniveau ?
Zit er wel de juiste dop op dubbelwerkend ,2 klepjes ?

Tank je zit op op minimaal en na rit van 200 kilometer staat hij ruim.over het maximale.
Hij vacuumeert niet terug
.
Dop ga ik morgen bij koude moter even checken.
Heb het idee dat het een enkel werkende is.

Hoe zie je het verschil tussen enkel en dubbel werkende radiator dop.

Gekeken naar de dop.
Is enkel werkende dop.
Volgens dealer zou dop met onderdeelnummee MR481252 erop moeten.
Op Google gekeken en is volgens mij ook enkel werkende dop.
Volgens info zou er een dop van 0.9 tot 1.2 bar op moeten.
Zit nu 0.9 bar dop op.
Zou dat veel verschil maken die 0.3 bar.
Gisteren 300 kilometer gereden en vanmorgen iets minder dan 1 liter uit het opvang gaatje met pompje terug in de radiator gedaan.
Is het mogelijk om van een open systeem een gesloten systeem ervan te maken.
Dus overloop vaatje weg,radiator dop weg(deze zit met een los Huisje tussen de dikke slang tegen de radiator geschroefd) en en deze dan met elkaar verbinden en dan een exspantie vat van andere auto er op zetten,zodat het een gesloten systeem wordt.
Perst hij de koelvloeistof het vat in bij warme moter en bij afkoelen.weer terug?
Is dat mogelijk.

Waarom niet gewoon de juiste dop monteren!!!!!

Heb ik ook,en nieuw.
Graag eerst goed lezen en dan kritiek geven.
Alles Wat gedaan is ,is nieuw en origineel bij de dealer vandaan.

De standaard dop is 0.9 bar,zoals ik erop heb zitten.
Is vandaag vervangen voor originele dop met een.maximale druk van 1.1 bar

Nu kijken.of dat helpt.
Ze hadden.de dop 1.2 bar niet op voorraad bij de Mitsubishi dealer.
Zijn dus GEEN aftermarket onderdelen gemonteerd.

Oké sorry maar was meer gefixeerd op het ombouw verhaal .zeker geen kritiek.

Geen probleem.
Maar soms lees je in andere berichten zulke domme antwoorden,terwijl je juist om opheldering vraagt.
En als je dan geen verstand ervan hebt,hou dan je mond.
Maar in elk geval bedankt voor het mee denken.
En was dus niet zo neerbuigend bedoelt.

Geen probleem.

Misschien klapt de slang dicht als de kvs wil terugstromen en dus als een soort terugslagklep werkt,wat natuurlijk niet hoort.

Succes

JdeP 35

5 jaar

De radiator heeft een losse vuldop tussen de dikke slang zitten.
Mocht hij vacuüm trekken dan zal dat niet aan beide kanten gaan,waardoor de overloopslang die vanaf de dop naar het tankje gaat toch zou kunnen terug gaan.
En heb het ook nooit gezien bij controle de laatste tijd dat ik na het rijden de motorkap open doe nadat ik gereden heb en dat dan een paar keer gedaan heb in het eerste uur vanaf thuiskomst.
Heb gisteren een nieuwe (orginele)radiatordop van 1.1 bar geplaatst in plaats van de 0.9 bar.
Dop kan van 0.9 tot 1.2 bar erop.
Dus nu even rijden en kijken wat hij daarmee gaat doen.
Auto vandaag na 20 kilometer te hebben gereden 30 minuten stationair laten lopen en koelsysteem komt niet hoger dan 80 graden.
En zodra ik ga rijden zakt hij naar 58 graden.
Zit een digitale temperatuur meter in de auto.
En de originele temperatuur meter in de cockpit geeft netjes de helft aan zoals hij altijd heeft gedaan.

update op 04-08-2019
met de radiator dop met opening bij 1.1 bar doet de auto het weer goed.
perst bij warm worden ongeveer 1/2 liter koelvloeistof naar het overloop vaatje en de volgende morgen is dat weer terug in de radiator en staat het vaatje weer op goed niveau en zit de radiator weer vol.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mitsubishi Outlander of stel zelf een nieuwe vraag.