Mitsubishi Colt: lambdasonde

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.3

hoi

ik probeer mijn overbuur uit de nood te helpen.
zijn lampje check engine van een colt 1.3 van 2002 brandt , uitlezing gedaan van computer resultaat : "59 lambdasonde 2 (na de kat) onderbreking/kortsluiting" , we hebben deze vervangen door een universele van bosch een LS07 (0258986507-36y) (draad wagen-draad sonde rood-wit + rood-wit + zwart-wit + wit-grijs) , resultaat : lampje brandt nog .
+-pool even van de batterij , starten en het is weg , toertje doen , stilleggen = probleem terug.
de sonde heeft een weerstand van 5 ohm tussen wit-wit
de zwarte draad van de wagen is de massa
op de witte zou ik als de wagen draait toch spanning moeten hebben maar hier komt geen spanning op. loopt deze draad niet van een relais via het contact van de lambda naar de massa via de zwarte draad ?
of dit relais is stuk of de kabel is onderbroken tussen relais en lamda.
nog andere oorzaken mogelijk?
help me aub

b.thijs

Geplaatst door b.thijs (0) , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Mitsubishi Colt? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

JdeP (10), 13 jaar geleden

Ik zal wat meetgegevens voor de sonde mailen,misschien weet je dan wat meer.

b.thijs (0), 13 jaar geleden

alvast bedankt.
hij had de originele stekker al afgeknipt om de universele klemkoppeling er tussen te steken. ga eerst de stekker er tussen plaatsen deze week en zal dan de meting
doen.
bij bosh hadden ze tegen hem gezegd dat hij wel aan de computer moet om de fout helemaal te verwijderen? geldklopperij ?

b.thijs (0), 13 jaar geleden

bedank , sorry voor het lange wachten , ik had het druk
De stekkers zitten er terug in , hij kan zo terug een originele sonde steken indien nodig.
Ik heb hem nagemeten (de stekkers op je tekening kloppen wel niet , de sonde voor en achter hebben dezelfde stekker(vierkante)) en heb een een waarde van 0.77 à 0.85 (schommelt naargelang toerental).
12V voor verwarmingselement is ook OK (weerstand van verwarming is bij de originele 14 ohm en bij de universele +-7 ohm)
resetten volgens jou blad lukt (- er vijf sec af , motor tien min op relanty laten draaien voor computer) en ik kan rijden zonder fout --> motor stilleggen ,contact terug aan = fout terug
fout bekijken lukt niet volgens de manier van de pdf

alvast bedankt nogmaals

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

Met een weerstand op de verwarming die de helft is van origineel, kun je er donder op zeggen dat de computer daar over klaagt.
Bij Japanse auto's moet je uiteindelijk originele sensors gebruiken.

b.thijs (0), 13 jaar geleden

zou het werken door een weerstand in serie te solderen ?
Hoe lossen ze dit dan op in een bosh servoce-center die beweren dat ze dit wel in orde krijgen met hun universele sondes , aangezien de originele alleen bij mitsu-dealers te krijgen zijn (als je hem daar laat maken natuurlijk)

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mitsubishi Colt of stel zelf een nieuwe vraag.