Hallo
Ik heb een probleempje met mijn galant van 1999
het is een 2.0 turbo diesel met 175000 km
IK heb het volgende probleem, tot voor een week liep de auto perfect, maar nu als ik gereden heb en ik leg de motor stil en daarna start ik weer blijft soms de engine check branden.
Wanneer deze blijft branden loopt hij zeer onrustig stationair schommelt enorm in toeren, hij stinkt dan ook verschrikkelijk naar onverbrandde diesel. Je kan als je wil rijden maar hij heeft totaal geen vermogen meer (ik vermoed dat dit het noodprogramma is). Het rare is dat als je hem een paar keer stil legt en terug start meestal maar een keer of 2 dat hij wel normaal start en rijdt.
Als hij koud is blijft het lichtje engine check nooit branden , wel is me opgevallen dat hij sinds ik het probleem heb veel slechter koud start +/- 5 seconden doorstarten eer hij aanslaat. Rijden doet hij dan weer wel normaal, tot je hem dan weer na het rijden stillegt en direct terug wil starten.
Ik heb totaal geen idee wat het kan zijn, de distributie is laatst vervangen op 90 000dkm en moet dus binnen 5000km terug vervangen worden, nu had ik gelezen dat er een spelingssensor op zit dus dacht ik dat dit het misschien kon zijn? maar dan zou hij dit toch altijd moeten hebben ook met een koude motor....
De ECU heb ik ook al eens gereset (20 min van de batterij, 20 min stationair laten draaien zonder verbruikers) zonder resultaat.
Klinkt dit iemand bekend in de oren?
help :)
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Laat hem eens uitlezen, dan weet je onmiddelijk waar je aan toe bent.
Ik had een afspraak gemaakt om hem te laten uitlezen,
Toen ik mijn wagen echter vanmorgen startte hoorde ik een vreemd geluid, motor direct stilgelegd.
Ik heb ff de beschermkap van de distributie eraf gehaald, de riem was niet gesprongen maar lag wel meer naar de kant van de motor.
Er waren ook lichte kapjes in de riem te zien, dus waarschijnlijk heeft de riem iets geraakt. (vandaar het geluid)
Ik ga men wagen nu laten takelen (k durf hem zeker niet meer starten zo) Nieuwe riem en spanners opleggen en hopen dat er niks stuk is gegaan. Die foutcode zal dan waarschijnlijk wel van de spelingssensor geweest zijn.
De riem lag er wel nog maar 85000km op dus waarschijnlijk hebben ze vorige keer de spanners niet vervangen.
aan de professionelen => kan hetgeen ik hierboven beschreven heb zijn oorzaak vinden in een te losse distributieriem?
17 jaar
spelingssensor????
Ik dacht ergens gelezen te hebben dat er ergens aan de distributieriem een sensor zit die wanneer de riem te los komt een foutmelding geeft...
of vergis ik me?
17 jaar
Niet bij Mitsubishi, bij Toyota of Mazda zijn er die zoiets hebben.
Kan die foutcode dan komen omdat de riem af en toe een tand versprong of zo? maar waarom dan maar af en toe? En alleen wanneer de motor warm stond? Het gebeurde ook nooit terwijl ik aan het rijden was.... vreemd allemaal....
Goed iets is er in iedergeval fout met die distributieriem want die kapjes opzij zijn niet normaal, de wagen is vandaag getakeld dus in de loop van de week weet ik hoe ernstig het is....
17 jaar
Ok ik heb men wagen vandaag terug,
wat was er gebeurd:
De balansriem van de motor was gesprongen en tussen de distributieriem gevlogen, ik heb veel geluk gehad dat dit stationair gebeurde en ik de wagen dadelijk heb stilgelegd.
Vriend van me heeft alle riemen en spanrollen vervangen alles terug mooi op tijd gezet en hij rijdt terug zoals het hoort, maw heeeel veel geluk!
Het lampje engine check brandt ook nooit meer dus dit zal wel iets te maken hebben gehad met een te losse balansriem....
Bedankt om mee te denken
mvg
Maarten
17 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mitsubishi Galant of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar