Goedenavond,
Ik ben sinds eind januari van dit jaar eigenaar van een Space Star 1.6 MPI uit 2005, met 52.000 kilometer op de teller. Bij aanschaf waren dat er 44.000.
Vanmiddag reed ik met vrouw en kind op een rotonde af, en bleek tot mijn schrik de motor tijdens het ontkoppelen af te slaan! Ik schrok er best van, omdat ik tijdens het insturen ineens mijn stuurbekrachtiging kwijt was, en eerst niet doorhad wat er aan de hand was. Er ging geen motormanagementlampje branden. De auto startte meteen weer, en we zijn verder gereden naar onze bestemming. Onderweg daar naartoe viel me een paar keer op dat het toerental bij het ontkoppelen voor een bocht of rotonde heel ver terugviel, tot ruim onder de 500 toeren. Door de koppeling weer op te laten komen bleef de motor wel lopen, maar die was geheid afgeslagen als ik de koppeling ingetrapt had gehouden.
Op de terugweg van de winkel naar huis heb ik natuurlijk heel goed opgelet of het verschijnsel zich opnieuw voordeed, maar dat was niet het geval. Bij ontkoppelen voor een bocht bleef de motor nu keurig rond de 1000 toeren draaien, en was van afslaan geen sprake.
Iemand enig idee wat hier aan de hand kan zijn? Al Google-end kom ik dingen tegen als een vervuild gasklephuis. Zou dat inderdaad het geval kunnen zijn?
Ik heb nog tot eind juli Bovag garantie op de auto.
Alvast bedankt voor jullie reacties!
Gr. Herwin
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Heb je de ecu al eens opnieuw ingeleerd??
[quote=Roelke79]Heb je de ecu al eens opnieuw ingeleerd??[/quote]
Niet iedereen is bij machte om een ECU in te leren, dat doen alleen wizkids....
In verband met de garantie zou ik snel naar de verkoper gaan en het probleem voorleggen, cq op laten lossen.
mvg,
Hans
Hoi,
Bedankt voor het meedenken!
Ik ben inmiddels weer bij de verkopende garage geweest, nadat ik eerst geprobeerd heb het probleem te laten verdwijnen door de ECU opnieuw in te leren. Ik vond het met het whizkid-gehalte van die ingreep wel meevallen ;-) , maar het inleren had niet het gewenste resultaat.
Ik heb nu de auto een paar dagen weer terug, nadat de garage er mee bezig is geweest. De garage heeft het gasklephuis schoongemaakt, ondanks het feit dat ik van enkele mitsubishi-deskundigen had gehoord dat je dat bij de Space Star niet zou moeten doen, vanwege een coating in het gasklephuis. Die zou je kunnen beschadigen bij reiniging van het gasklephuis.
Het reinigen van het gasklephuis heeft wel geholpen! Tot nu toe is het toerental bij koude motor niet meer weggevallen, en is de auto dus ook niet meer afgeslagen. Wel was in eerste instantie na het reinigen van het gasklephuis het stationair toerental te hoog (blijkbaar niet opnieuw ingeleerd na schoonmaken van het gasklephuis), maar dat laatste is inmiddels verholpen door nogmaals de ECU opnieuw in te leren.
Ik hou de auto de komende tijd heel goed in de gaten, maar ik hoop dat het probleem blijvend opgelost is.
Gr. Herwin
12 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mitsubishi Space Star of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar