Mitsubishi Outlander: P0135 O2 Sensor Heater Circuit Malfunction; Engine lampje brandt

Bouwjaar: 2005, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.0

Engine lampje brandt

OBD2 diagnose geeft foutcode P0135 O2 Sensor Heater Circuit Malfunction (Bank 1 Sensor 1)

Er staat spanning op de connector van de lambda sensor.

Bijkomend (?) probleem: beide ventilatoren draaien fluctuerend zodra de wagen op contact wordt gezet.
Om nou te voorkomen dat ik de lambda sensor voor niets vervang......
Het volgende heb ik van een andere site gekopieerd:
The PCM controls this heater to warm up the sensor to operating temperature. This allows the engine to enter closed loop faster and reduces emissions on cold startup. The PCM continuously monitors the heater circuits for abnormal voltages or in some cases, even amperages. Depending on the make of vehicle, the Oxygen sensor heater is controlled one of two ways. One way is that the PCM directly controls the voltage feed to the heater either directly or via a HO2S relay and a ground is supplied from the vehicle's common ground. The other way would be a fused 12 volt Battery feed (B+) that feeds 12 volts to the heater element anytime the ignition is on and the control of the heater is done by a driver in the PCM which controls the ground side of the heater circuit.

De foutmelding treedt onder meer op als de opwarming van de sensor te lang duurt
Ergo, Als dus de ventilatoren direct en nagenoeg continue draaien dan zal de opwarming van de lambda langer duren.

Kan het zijn dat uitsluitend de ventilatorregeling defect is?
Daarvan las ik dat deze wel vaker defect raakt bij een Outlander.

Camperklus

Geplaatst door Camperklus (0) PRO , lid sinds 11 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Mitsubishi Outlander? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

6 Reacties

wim12199 (0) PRO, 11 jaar geleden

Is gewoon het verwarmingselement in de lambda sonde die defect is, komt veel voor bij Mitsubishi's van die jaren.

mr21991 (0) PRO, 11 jaar geleden

en je contol unit van de koelvin is defect, bij de dealer is een verbeterde versie te krijgen.

Camperklus (0) PRO, 11 jaar geleden

Bedankt voor de reacties.
Dat de besturing van de koelvin defect is, was feitelijk ook mijn conclusie. Wat ik me afvroeg, is of dat defect geen foute melding betreffende de lambda geeft.
Omdat de vinnen bij zeer lage temperatuur reeds koelen, zal de sensor later een goede bedrijfstemperatuur detecteren en wellicht deze melding geven.
Kan ik de lambda doormeten?
Is de verwarming bijvoorbeeld een spiraal die ik op de voedingsaansluitingen ohms kan meten?

En "verbeterde versie" suggereert een fabrieksfoutje. Kan ik dan nog enige aanspraak fabrieksgarantie doen?

janh5107 (0) PRO, 11 jaar geleden

het verwarmings-element van de sensor kun je met een ohm-meter doormeten tussen de aansluiting van de
voeding en aansturing. is ong 5-15 ohm, afhankelijk van type sensor en temperatuur.

Eshuis Auto Support.

Camperklus (0) PRO, 11 jaar geleden

Ik meet 500 ohm.
Dat zou neerkomen op een verwarming van ca 0,3 Watt.
Veel hogere weerstand dan genoemd, maar wel een te nette waarde om te negeren.

Aanvulling d.d. 26 feb 2013:
Vandaag nieuwe ventilatorsturing en Lambda besteld.

Camperklus (0) PRO, 11 jaar geleden

Eindconclusie:

Na montage van ventilatorsturing was de bijbehorende storing van de ventilatoren weg.

Met de montage van de nieuwe lambdasensor bleef ook de foutcode weg.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mitsubishi Outlander of stel zelf een nieuwe vraag.