Mitsubishi Galant: Problemen hydrolische koppeling

Bouwjaar: 1997, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.0

Hallo allen,

Ik heb een probleem met mijn koppeling.
Ik heb vorige week de koppeling,vliegwiel,koppelingshevel en kogeltje vervangen.

Maar ik krijg op een 1 of andere manier de koppeling niet meer ontkoppelt.

Als ik mn koppeling echt super ver indruk (niet te doen onder het rijden) dan kan ik m SOMS een beetje ontkoppelen en heel zeldzaam dat ie helemaal ontkoppelt, maar dit heb ik nog maar 1x meegemaakt)

Eerste instantie verwacht je dat er nog lucht in het systeem zit.
Ik ben nu dus al een hele week aan het ontluchten (elke dag een aantal keer)
Vaak een aantal belletjes.

Maar ik heb zojuist weer de koppeling ontlucht tot er niets meer uit kwam, maar ga ik nou morgen vroeg weer ontluchten dan komen er gerust weer een aantal belletjes. (Vind ik vreemd) en daarna dus niets meer, (na 1 of 2x ontluchten komt er niets meer)

Omdat de koppeling eigenlijk bijna goed was, dacht ik, ik verleng de pin die uit de hulpkoppelingcilinder komt zodat deze de koppelingshevel meer indrukt.

Mooi busje gemaakt zodat ie ongeveer een cm verlengt, ertussen gezet, weer ontlucht. en hij stopt gewoon op precies hetzelfde punt en blijf met precies hetzelfde probleem zitten.

Aan de ene kant denk ik dat ie toch ergens lucht vandaan krijgt, maar ik zou niet weten waar, en kan ook niets vinden waar remvloeistof ligt. (Onder het rubber van de hulpkoppelingscilinder zit ook geen remvloeistof, dus daar lekt ie niet)

Hoop dat mn verhaal nog een beetje duidelijk is, ik moet mn auto gewoon weer gemaakt hebben, heb m eigenlijk maandag weer nodig anders kan ik niet naar t werk :(

Groetjes Mark

NLduffyNL

Geplaatst door NLduffyNL (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Mitsubishi Galant? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

35 Reacties

Mausx (0), 14 jaar geleden

Sommige koppelingscilinders moet je even met z'n 2en ontluchten. pompen, pedaal ingedrukt houden en het nippeltje opendraaien. verschillende malen.

Als dat nog niet werkt dan is mischien de hoofdcilinder bij het pedaal stuk. lekt er geen vloeistof in de auto bij het pedaal?

NLduffyNL (0), 14 jaar geleden

Dit heb ik aantal keer gedaan. met mn broertje en zelf doe ik dit ook maar zet dan een houten plank tussen het pendaal en de stoel, zodat deze ingedrukt is,
Maar dan komt er nooit lucht uit als ik dit heb gedaan.
Daarna ga ik een aantal keer pompen en ontlucht ik weer zonder druk op het pendaal en dan komen er een aantal luchtbelletjes.

Hij lekt nergens vloeistof, heb ik meerdere malen gecontroleerd.

Mausx (0), 14 jaar geleden

er is nog een manier om te ontluchten. een stuk doorzichtig slang op het nippeltje, andere eind in een potje of flesje die gevuld is met remvloeistof.
het doorzichtige slangetje moet wel in de vloeistof hangen. dan rustig aan doorpompen, een aantal keren.
dan druk je het lucht er uit en op de slag terug kan hij alleen maar vloeistof meenemen.

wijst het ontluchtingsnippeltje naar boven of naar beneden? anders het werkcilindertje even demonteren en de nippel goed omhoog laten wijzen.
met de gedemonteerde cilinder niet te enthousiast pompen want dan pomp je de cilinder uit elkaar. desnoods een lijmklemmetje erop.

NLduffyNL (0), 14 jaar geleden

Oke dat kan ik inderdaad nog wel proberen morgen.

Ga ik morgen even opzoek naar een doorzichtige slang die erop past.

De ontluchtingsnippel wijst naar boven dus dat is niet van toepassing.

Morgen even kijken waar ik zo'n stukkie slang kan krijgen, ga ik het meteen proberen.
Dank je

Ik laat morgen wel weten of het is gelukt of niet.

Gr Mark

Mausx (0), 14 jaar geleden

ruitensproeierslang, zo te krijgen bij iedere automaterialenzaak.

Succes ermee.

NLduffyNL (0), 14 jaar geleden

Kleine update:
Ik ben vanaf 14.45 bezig met het op deze manier te doen. (met de slang)
Het gaat best goed, elke keer zit er lucht bij, of hele kleine miniscule luchtbelletjes of grotere luchtbellen.

De laatste 15minuten komen er alleen nog maar hele kleine miniscule luchtbelletjes uit.
We gaan nog wel fftjes door, want de koppeling is nogsteeds hetzelfde :S

Hoop dat straks die miniscule luchtbelletjes ophouden, dan weet ik zeker dat ie goed ontlucht is.

gr Mark

Mausx (0), 14 jaar geleden

het pedaal niet te hard terug laten komen, rustig aan pompen.

NLduffyNL (0), 14 jaar geleden

Dit hebben we telkens gedaan,
Helaas zonder resultaat.
Hij was op een gegeve moment wel te ontkoppelen, maar nog zeker niet zoals het moet.
Zijn gaan eten, ik ging een uur later weg (met de auto)
Maar het was weer zoals vanouds.

Heb nog niet gekeken of er weer lucht uit komt bij het ontluchten.

Mausx (0), 14 jaar geleden

dan vrees ik toch dat de hoofdcilinder kapot is. die levert te weinig druk en pakt waarschijnlijk lucht.

NLduffyNL (0), 14 jaar geleden

Is er een manier hoe ik daar achter kan komen?

ricky (0) PRO, 14 jaar geleden

Heb je wel gelijk aan het begin druk of eerst een vrije slag?

NLduffyNL (0), 14 jaar geleden

IK heb m op een vrije slag gezet zodat ik zeker weet dat het pendaal geheel terug komt

Daarna voel ik in t begin lichte druk, daarna word die druk een stuk meer.

Trap ik de koppeling goed in. dan kan ik nog iet wat verder intrappen, doe ik dit na een aantal seconde ofzo (als voorbeeld) dan zie je de koppelingshevel nog wel een stukje verder naar buiten komen en daar blijft ie ook, het is niet zo dat ie weer koppel krijgt.
(Nu praat ik erover als ik m zo gigantisch diep intrap dat ie gedeeltelijk ontkoppelt)

ricky (0) PRO, 14 jaar geleden

Maar voel je als het ware dat "zware punt/bobbel/knikpunt" of hoe je het ook moet noemen? Als je daar overheen gaat/voelt dan is de koppelingsset fout.
Dit heb ik ook al eerder gehad,slag was toen goed,ging mooi over het zware punt heen,maar koppeling kwam niet vrij,bleek verkeerde set te zijn.

NLduffyNL (0), 14 jaar geleden

Hij word op een gegeve moment wel ietsjes lichter, maar scheelt bijna niets. (geeft meer t gevoel van: ik ontkoppel nu)
Maar dat doet ie dan net niet.

Tom@ssini (0) PRO, 14 jaar geleden

Misschien een rare vraag, maar heb je de koppelingsplaat juist gemonteerd, als je koppelingsplaat omgedraaid monteerd kun je ook niet ontkoppelen

NLduffyNL (0), 14 jaar geleden

De sticker die op de koppelingsplaat zat waarom stond flywheel is naar de vliegwiel zijde gedaan.
Lijkt me heel onwaarschijnlijk dat ze dit verkeerd erop geplakt hebben (Maar niet onmogelijk natuurlijk)
Maar ik kan m wel ontkoppelen (alleen niet goed)

En mn koppelingshevel moet ook nog verder naar buiten kunnen.
Als ik mn koppeling niet verder in kan drukken zou die op een gegeve moment ergens tegen moeten zitten toch?

ricky (0) PRO, 14 jaar geleden

Het gaat erom hoe je druk is,als die voldoende is,dus goed ontlucht,dan moet je het zoeken in iets anders,misschien net als ik de koppelingsset.
Laat eens iemand anders de druk voelen en hem beoordelen of dat goed of fout is.

NLduffyNL (0), 14 jaar geleden

Ik ben bij de garage geweest,
Zij zeiden dat de druk eigenlijk goed is, voelde er niets raars aan.
Hun kwamen met het idee: verleng de pin uit de hulp-koppelingscilinder dan drukt ie zelf wel de hevel verder in, maar dit doet ie dus niet.

wim12199 (0) PRO, 14 jaar geleden

Dit is een gekend fenomeen dat deze galants moeilijk ontluchten. De reden is dat er tussen de leiding een demper zit (dat vierkante blokje aan de zijkant van de versnellingsbak). Een paar keer kregen we hem ook niet goed ontlucht en hebben we deze er van tussen gegooid en de 2 leidingen gewoon aan elkaar verbonden. Dan ging alles goed.
groeten.

NLduffyNL (0), 14 jaar geleden

Ik kan me dat blokje wat je zegt niet voor de geest halen, ik heb volgens mij hoofdcilinder, metalenleiding, overloop naar stukje rubber slang, dan loopt ie weer over naar met. leiding en dan ben je bij de hulpcilinder.

NLduffyNL (0), 14 jaar geleden

owww ik denk dat ik al weet wat je bedoeld maar dit is niet bij mijn type
Ik heb kwa motor de 4g63
En ik heb even in het werkplaatshandboek gekeken (Clutch fluid line damper) en daar zie ik denk ik dat blokje wat je bedoeld, maar hierbij staat vermeld: 4D6 en 6A1 dus niet mijn motortype

NLduffyNL (0), 14 jaar geleden

Gister de auto nog weggebracht naar een garage,
Die heeft er vandaag naar gekeken,
Er zat geen lucht meer in het systeem.
Dus dit is niet het probleem.

Nou heb ik dus geen idee meer wat het kan zijn (hij zo ook niet, hij dacht dat t aan de koppeling lag), alles zit op het moment ook even tegen (Vorige week heeft mn vriendin de relatie stop gezet, huis gekocht met dr dus een hele na-sleep) Ik zit er gewoon op dit moment helemaal doorheen.
Het liefste zou ik zelf weer aan de gang gaan om de koppelingen om te wisselen (terug naar de LUK die erin zat)
Maar ik kan dit gewoon niet op dit moment, fysiek helemaal op, mentaal helemaal op.
Het laten doen door de garage kan ik niet betalen (Want daar is mn ex t dus weer niet mee eens, dus zit eigenlijk weer zonder auto) :/
Zit er echt doorheen, sorry voor het verhaal, zit me op dit moment gewoon helemaal tot boven en moet t ook beetje kwijt.

Hoop dat iemand nog een oplossing weet.

gr Mark

ricky (0) PRO, 14 jaar geleden

[quote=NLduffyNL]Ik ben bij de garage geweest,
Zij zeiden dat de druk eigenlijk goed is, voelde er niets raars aan.
Hun kwamen met het idee: verleng de pin uit de hulp-koppelingscilinder dan drukt ie zelf wel de hevel verder in, maar dit doet ie dus niet.[/quote]
Die pen verlengen heeft geen zin,probleem is dan dat het compensatiegaatje (vloeistof terugstroom) niet meer open is als de koppeling omhoog staat,gevolg is dan dat je hem niet kan ontluchten en als de motor heet wordt dan wordt de vrije slag steeds minder (gaat strakker staan als het ware).
Je moet hem zo afstellen dat de pen net aan terug staat als de koppeling los staat,als je dan gelijk druk hebt en de juiste druk,dan zou ik het gaan zoeken in de koppelingsset.

NLduffyNL (0), 14 jaar geleden

@Ricky
Wat jij zegt over dat compensatiegaatje klinkt erg logisch, maar ontluchten kon ik hem dus wel, eigenlijk heel veel tot zaterdag en toen had ik alle lucht er eindelijk uit (Bevestigde de garage ook, want er zat geen lucht meer in het systeem, die hadden m aan zo'n apparaat gezet)

Ik heb m toch zojuist nog even opgebeld.
Of hij inderdaad de verlening ertussenuit had gehaald maar deze had ie laten zitten.
Ik heb gevraagd of ie hier morgen nog even naar zou willen kijken of ie zonder die verlening wel wilt want hij had m dus laten zitten.
Ik heeft t een kleine kans maar je weet maar nooit.

Zou in elk geval echt heel mooi zijn als ie t wel zou doen.

ricky (0) PRO, 14 jaar geleden

Nja wat ik eerder zei dat als je slag goed is,dus ook de druk,dus dat de koppelingshevel volledig heen en weer gaat (en dat kan een beetje garage wel voelen/zien),dan moet je het denk ik echt in de koppeling zelf zoeken.
Over het algemeen komt een koppeling al vrij als je het pedaal maar voor de helft intrapt bij een goed werkend systeem,dus als jij nu ook al als het ware de koppeling voor de helft kan intrappen dan moet het wel ergens anders aan liggen.
Ik had toen ook dit probleem bij mijn V6 Galant,nieuwe koppelingsset erin,slag/druk perfect,maar kon hem net niet in een versnelling zetten...verkeerde set gekregen.

CARS&MOTORS (0) PRO, 14 jaar geleden

ik denk dat je iets verkeerd hebt gemonteerd
en de 1e gedachte t druklager
of de drukgroep

NLduffyNL (0), 14 jaar geleden

Ik heb wat navraag gedaan:
De koppeling die ik erin heb zitten is van de V6. (geloof dat ie dat zei)
Deze past ook in de galant 2.0 met 225mm koppeling.

Ik heb dus een galant 2.0 maar dan met 215mm koppeling (Vanaf 98 is er een 225 ingegaan)

Om deze reden moest ik er een ander vliegwiel bij nemen.

(Bij mitsubishi bevestigde ze me dat er een grotere koppeling in is gezet, als de koppelingset+vliegwiel vervangen zou worden zou dit om te zetten zijn naar 225)

Het vliegwiel dat erop zit is van een eclipse verteld meneer mij zojuist.
Maar dit moest ook passen.

Vind het een beetje raar, voor mij begint haast t kwartje te vallen waarom deze het dan niet goed doet.
Toch wel vreemd vind ik dat alles verder wel past, gewoon nergens problemen mee gehad.
Diameters vd koppeling alles was t zelfde (Buitendiameter)

Wat ik me nog wel kan herinneren van t erin zetten: Dat voor mn gevoel het vliegwiel "iets meer naar buiten leek te staan"
Maar dan zou je bij wijze van spreken alleen t druklager meer in de drukgroep drukken...

Zal nog eens even contact gaan zoeken met de leverancier ervan.

CARS&MOTORS (0) PRO, 14 jaar geleden

sloop alles eruit
je bent alleen maar aan t kl
als t eruit ligt alles meten
dikte vliegwiel en afstand pasvlak bak hoogte koppeling deel op vliegwiel
hoogte drukgroep en hoogte totaal/verschil
dikte druklager en de hoogte vanaf de vork tot bovenkantdruklager
denk toch dat er verschil zit
en je pen verlengen helpt niet omdatr de slag van je cilinder gelijkblijft
je kan dan wel de vrije slag verminderen maar niet de slag nodig om m vrij te trappen

NLduffyNL (0), 14 jaar geleden

Dat is toch raar eigenlijk dat je de slag die nodig is om m vrij te trappen niet kan vermeerderen?
Want ik heb niet het gevoel dat ie ergens tegenaan zit, heb gewoon t gevoel dat ie verder moet kunnen maar dit doet ie niet.
Als de koppelingshevel maar 3mm ofzo meer naar buiten gaat dan kan ik m al goed ontkoppelen.

Is daar echt geen manier voor? heeft ook geen nut dus om de hulpkoppelingscilinder een stukje richting de hevel te zetten? (omdat dit hetzelfde is als dat verlengen)

Ik ga straks niet nog een poging doen om deze koppeling erin te leggen, mocht ik straks hetzelfde meten in alles. als de andere koppeling dan gooi ik toch die andere er weer in.
Heb gewoon de energie metaal/fysiek, tijd en geld ervoor. (Helaas)
Wellicht als het in een warme schuur was geweest met goed gereedschap dat t nog had gescheelt haha ;)

CARS&MOTORS (0) PRO, 14 jaar geleden

party tent eroverheen en kacheltje erbij

ricky (0) PRO, 14 jaar geleden

[quote=CARS&MOTORS]party tent eroverheen en kacheltje erbij[/quote]
En een biertje en muziek haha

ricky (0) PRO, 14 jaar geleden

Nee maar ik denk inderdaad zelfde probleem als ik had,waarschijnlijk is de koppelingsplaat te dik of ligt de druktafel van de drukgroep te ver naar de koppelingsplaat toe zeg maar,de slag wordt dan veel te groot om plaat vrij te laten komen en dat kan je koppelingscylinder niet die op de bak zit.
Je hebt misschien verkeerde set gekregen,dus laat hun maar de juiste geven,of toch naar andere garage om koppeling te laten voelen,want vanaf achter de pc beoordelen geeft geen 100% garantie.

CARS&MOTORS (0) PRO, 14 jaar geleden

t zou bijna strespoint worden
maar zet m eens op mijn garage en vraag een offerte aan
kan je de onderdeel nummers achterhalen van luk/valeo
of geef per mail je kenteken of zet als je t niet erg vind hier
kan ik eens kijken bij 2 leveranciers welke nummers je moet hebben
kan je in ieder geval eens vergelijken met wat er nu inzit

NLduffyNL (0), 14 jaar geleden

Nou iedereen, harstikke bedankt!
Ik heb t opgelost vandaag. (nog wel even tijdelijk, maar volgende week heb ik vrij en ga ik het goed maken)

Ik heb het koppelingspendaal losgehaald van de stang (die naar de hoofdkoppelingscilinder loopt)
Hier heb ik 2 plaatjes tussen gezet en weer vastgezet met 2 boutjes
En hij ontkoppelt gewoon :D !

In de vakantie volgende week even paar kleine aanpassingen doen.
-Boutjes vervangen door busjes met borgveer
-Stelling van het koppelingspendaal wat standaard is even helemaal op minimaal zetten (Mn koppeling licht nu heel ver boven, en mn pendaal staat iets meer omhoog)

Dus t is opgelost, ik ben echt super blij.

Groetjes Mark

jammie (0) PRO, 14 jaar geleden

Voordat je loopt te stressen
Ga met de oude orginele onderdelen en de bon met part nummers terug naar de leverancier
en check aan de balie of dat je de goeie spullen hebt gehad

Succes Aart

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mitsubishi Galant of stel zelf een nieuwe vraag.