Mitsubishi Galant: Verlichting dimt, bij terugzakken in toeren

Bouwjaar: 1997, Brandstof: Benzine, Motorcode: 4G63 2.0 16v

Hey allemaal,

ik zit met een vraag.

het viel mij laatst op dat als ik afrem voor bij voorbeeld een bocht, en mijn koppeling intrap, mijn verlichting dimt, ook mijn dashboard verlichting en de lampjes in de kachelknoppen dimmen mee.

als ik dan weer uit het stationaire toerental gebied kom, worden de lichten weer feller.

nu heb ik al meerdere mensen met een galant gespoken, en er zijn dus meerdere die dit hebben, maar zij verwaarlozen dit.

ik geloof ook niet dat er iets echt mis is, maar ik erger me er toch wel aan.

waar zou ik dit moeten zoeken iemand enig idee?

massa punten van accu en dynamo zijn goed, accu goed, dynamo laadstroom ook goed.

alvast bedankt

thom3108

Geplaatst door thom3108 (0) PRO , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Mitsubishi Galant? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

4 Reacties

Mausx (0), 14 jaar geleden

is de dynamo laadstroom ook gemeten met alle verbruikers aan? alle verlichting, achterruitverwarming enz.

lijkt me toch een variatie van laadstroom

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

Begin eens met het voltage te meten bij stationair. Eerst gewoon met niks aan, dan licht aan, kachelblower vol aan en achterruitverwarming aan.

thom3108 (0) PRO, 14 jaar geleden

ja maar daarmee weet je nog niks, want de dynamo is 100%, dan zou het wel kunnen dat de laadstroom iets lager is als gewenst, maar wat doe je er dan aan? schijnbaar hebben 9vd10 galants dit.

ik zat al te denken, is zo'n volt stabilisator niks, die je bij elke car-audio zaak kunt kopen. die zet je op je accu en die stabiliseert je accu spanning. weet niet of dit iets kan schelen.

thom3108 (0) PRO, 14 jaar geleden

laat maar zitten, probleem opgelost.

of ja opgelost.

bij stationair draaiende motor regelt de ECU het zo, dat de verlichting rechtstreeks over de accu gaat in plaats van de dynamo, door dat spanningsverschil daalt de lichtsterkte.

na een bepaald chassisnummer is de ECU verandert en is dat probleem opgelost.
enige optie om dit te verhelpen is dus de andere ECU te gebruiken. maar de importeur geeft zelf al aan dat dit onnodig werk/kosten zijn omdat dit alleen hooguit wat hinderlijk kan zijn en verder geen kwaad of gevolgen heeft.

het is ook niet extreem maar goed, als je het weet ga je erop letten.

toch bedankt voor jullie hulp!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mitsubishi Galant of stel zelf een nieuwe vraag.