Mitsubishi Galant: Schuurend geluid

Bouwjaar: 1997, Brandstof: LPG, Motorcode: 1997

Hallo , ik heb het volgende probleem. Mijn Galant uit '97 maakt zodra ik mijn koppeling laat opkomen een schurend geluid.
Ik dacht dat de druklager zijn beste tijd wel achter de rug had. Ook koppelde hij niet goed. Volgens de vorige eigenaar een lekke koppelingscilinder.
Deze vervangen maar probleem ging niet weg. Zowel hoofd als hulpkoppelingscilinder vervangen voor nieuw. Bij het onder druk ontluchten was het probleem minder, maar niet weg. soms zelf niet kunnen schakelen. Vervolgens koppeling helemaal vervangen, drukgroep, platen en druklager.
Auto koppelt en schakelt nu prima maar schurend geluid is gebleven. Toevoeging ( XEREMIC) in de versnellingsbak gaf mij het idee dat het geluid alleen maar sterker werd. Weet iemand wat de oorzaak kan zijn. Als ik ontkoppel , koppeling intrap is het geluid weg. Haal ik mijn voet van het koppelingspedaal af dan is het direct terug. En duidelijk hoorbaar als ik ga rijden. Het geluid word wel minder des te hadader ik rijd, maar is nooit helemaal weg. Had ook als nieuwe bak olie in gedaan.
Nog een probleem is dat mijn olielampje gaat branden bij gas loslaten en bijen stationair draaien 800 á 900 toeren. bij gas geven gaat hij dierect uit.
Auto heeft 360000 gelopen op gas. LPI van Vialle.

Even een aanvulling'
Ik ben er achter gekomen dat het geluid zich ook voor doet als ik de auto laat uitrollen met een in gedrukte koppeling. Zeg maar ontkoppelt.
Het geluid is niet zo hard als met het wegrijden maar wel hoorbaar. Vermoedelijk komt het dus uit de bak.

Renault Aukie

Geplaatst door Renault Aukie (0) , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Mitsubishi Galant? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

6 Reacties

ricky (0) PRO, 13 jaar geleden

Zo te horen is het prise-as lager versleten van de versnellingsbak, dat komt wel eens voor, versnellingsbak zou dan uit elkaar moeten.(heb die van mij ook nog staan om dat lager te vv haha)
Wat je zegt over het geluid wat je nog steeds hoort met ingetrapte koppeling, als je hem op dat moment in z'n vrij gooit met nog steeds ingetrapte koppeling is het dan weg? Zoja dan zeker prise-as lager. Zo nee dan OOK NOG een ander lager versleten.
Dat van je olielampje zou van alles kunnen zijn, van de druksensor tot oliepomp tot versleten krukas/drijfstang lagers,gezien de km stand zou je misschien rekening kunnen houden met dat de lagers het zijn,maar dat is lastig te zeggen vanaf hier.

Renault Aukie (0), 13 jaar geleden

Hallo Ricky, bedankt voor je snelle reactie. Met in getrapte koppeling uit de versnelling is het geluid weg.
Staat hij in een versnelling dan is hij ook met ingetrapte koppeling hoorbaar.

Andere vraag. Is dit een dure operatie en neemt het veel tijd in beslag.
Ik heb ooit mijn leerling monteurs diploma gehaald. Heb echter niet lang in de garage gewerkt ongeveer anderhalf jaar.
Doe wel altijd onderhoud aan mijn auto's zelf. Van deze auto pas zelf koppeling en distributie vervangen. Ook aan mijn vorige auto's zelf dit soort reparaties probleemloos uitgevoerd. Ik ben dus technisch genoeg.

ps Grappig zie dat je in Haarlem woont, ik zelf ook.

ricky (0) PRO, 13 jaar geleden

Nou ja als het echt het prise-as lager is dan moet de bak uit elkaar,dat betekent de bak weer verwijderen en volledig splitsen zodat je de prise-as zelf compleet kunt verwijderen uit het versnellingsbakhuis en dan de borgring verwijderen en dan het lager eraf persen (kan heel vast zitten) en dan het nieuwe erop persen en dan weer het boeltje in elkaar zetten,met genoeg kennis en tijd moet dit wel lukken. Lager zelf heb ik nagevraagt en kost ongeveer 90 euro bij de dealer.

Renault Aukie (0), 13 jaar geleden

Bedankt voor de hulp, laat je weten wanneer het gelukt is.

Renault Aukie (0), 12 jaar geleden

Hi Ricky,
Het is gelukt, met de nodige tegen slagen. Eerst voor €200,- een ruilbak gevonden. Hiervan bleek dat mijn oude assen er niet in pasten, dus balen omdat ik hem al had gemonteerd. Uit eindelijk prise-as lager vervangen. Viel heel erg mee in tijd en werk, als je de instrukties in het werkplaatsboek volgt. Ruilbak weer terug gebracht. Wat het oliedruk lampje betreft, heb ik de stekker los gehaald om de zender te vervangen op advies van de dealer. Omdat ik niet de juiste maat dopsleutel / ring-steeksleutel had om de zender los te halen, stekker weer op de schakelaar gedaan. Sindsdien gaat het lampje niet meer branden bij laag stationeer toerental. Volgens mij was er dus iets mis met het stekkertje, hoewel niet zichtbaar. Ik hou het in de gaten en vervang de zender als het lampje weer gaat branden. Auto rijd weer als nieuw, zonder bijgeluiden.

Bedankt nog voor het meedenken.

Ga nog een universele ab inbouwen. Ben benieuwd.

August.

ps Pise-as lager was inderdaad helemaal gammel.

ricky (0) PRO, 12 jaar geleden

Nou mooi dat het gelukt is en het lager vervangen is inderdaad niet echt lastig, heb die van mij ook gedaan en daarvan was het voorste lager (koppelingszijde) helemaal verrot, heb bak gesplits en was zo makkelijk dat ik maar aan het bier ging hahah. Zit nu in Frankrijk met die wagen en nog geen rare bijgeluiden (ivm dronken een bak in elkaar zetten haha).

P.S. Had lager ook al ergens anders geprobeert te krijgen maar (NSK was het d8 ik) die kunnen hem alleen maar leveren als ze er meerdere van inkopen en dat doen ze niet, dus dealer is dan makkelijker en sneller en misschien 30-40 duurder. Makkelijk om te weten voor iemand anders die dit leest met zelfde probleem.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mitsubishi Galant of stel zelf een nieuwe vraag.