Mitsubishi Carisma: Slecht starten en slecht stationair lopen Carisma

Bouwjaar: 1996, Brandstof: LPG, Motorcode: 1.6 66 KW

Het volgende probleem heb ik in mijn auto zitten:

als de motor koud is, en de buitentemperatuur is ca. 12ºC of kouder, slaat mijn Carisma 1 of 2x af voordat de motor wel blijft lopen na starten, De 1st/2de x start de motor wel, maar bij het loslaten begint de motor vrijwel direct flink te haperen/stotteren waarna deze weer afslaat. Wat vorig jaar na verloop van tijd zich ook voor ging doen, was afslaan bij het intrappen van de koppeling. Hij kon simpelweg het toertal niet ophouden, ondanks dat de stappenmotor vrij snel richting de 100% ging. Dit heb ik nu nog niet meegemaakt, maar heb wel al gemerkt, dat zeker in de eerste kilometers de auto toch wel wat moeite heeft met stationair draaien als ik de koppeling intrap

Vorig jaar had ik dit probleem dus ook al, toen is de motorcomputer vervangen + stappenmotor. Nu begint het probleem zich weer voor te doen zo nu en dan, tot nu toe bij de wat koudere nachten (vorig jaar is het na het vervangen van de motorcomputer niet echt koud meer geweest, dus we konden het ook niet meer proberen). Het KAN geen probleem zijn met de gasinstallatie. Het probleem doet zich namelijk ook voor als ik met afgekoppelde LPG-installatie op benzine rijdt (d.w.z. elektrisch afgekoppeld).

Het is net of de motor niet met de koude lucht overweg kan o.i.d. in het begin.

Ter info, het betreft een Carisma uit 1996 die sinds 08-'05 op LPG loopt, sindsdien ca. 50.000 km's afgelegd, stand nu is ca. 140.000, auto krijgt netjes zijn beurtjes incl. elke beurt kleppen stellen.

Wie kan me op weg naar een oplossing helpen??

Groet,
Peter.

peter8884

Geplaatst door peter8884 (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Mitsubishi Carisma? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

3 Reacties

henk kroezenga (0) PRO, 17 jaar geleden

ik zou beginnen met uitlezen en dan controleren van parameters onder de omstandigheden waar de klachten zich voordoen.
vooral waardes van de motortemperatuursensor en airflowsensor goed bekijken.
wat voor merk lpg installatie zit erin?

peter8884 (0), 17 jaar geleden

het uitlezen van de parameters zei vorgi jaar alleen dat de stappenmotor vrij snel richting 100% ging, om daar vervolgens te blijven. Toen na het vervangen van de stappenmotor het probleem niet verdwenen was, vermoedde men al snel de motorcomputer, nadat deze ook verwisseld was, werd het weer niet meer zo koud, dat het nog te testen was.

De gasinstallatie in een LPI van Vialle, vorig jaar is de auto bij het inbouwstation geweest om te controleren of er misschien 1 of meerdere injectoren lek waren, maar dit was niet het geval.

Het irritante bij het startprobleem is, dat het eigenlijk slechts 2x per dag te testen is als het koud genoeg is, namelijk 's morgens vroeg, en wat later in de middag, als de motor zijn warmte weer kwijt is.

Het stationair slecht lopen als de motor warm is doet zich voorlopig nog niet voor, enkel als de motor koud is, en de buitentemperatuur is ook onder de ca 12ºC, heeft ie er soms wat moeite mee, bij het intrappen van de koppeling valt het toerental dan verder terug dan normaal, en heeft de motor moeite om dit weer op peil te krijgen, terwijl hij wel op 4 cilinders loopt.

Ik vermoed zelf dat het een met het ander te maken heeft, en dat als het startprobleem opgelost is, het stationair lopen zich ook niet meer voor zal doen.

Ik heb hier ergens in een heel oud topic uit 2002 ofzo, gelezen dat men temperatuur-sensoren en lambda-sonde's loskoppelde, en dat dat wel eens problemen wilden oplossen. Kan hier iets van waar zijn, of is dat broodje aap?

henk kroezenga (0) PRO, 17 jaar geleden

ik denk dat je beginnen moet met de lpg hogedrukleiding drukloos te maken ,pomprelais eruit trekken en lpe stekker te nemen.
je hebt dan het lpg gedeelte even buiten werking en kun je een eventueel lekkende injektor uitsluiten.
dat de motor ecu defekt is geraakt door de stappenmotor kan wel kloppen. het gebeurd wel eens dat de eindtrappen in de motor ecu defekt
raken door inwendige sluiting in de stappenmotor.
wat ook belangrijk is dat het gasklephuis goed schoon is,deze goed is ingeleerd en dat de lucht omloopschroef goed is afgesteld.
onder de gasklep zit ook nog een wasthermostaat voor koudestart luchtomloop,werkt dit goed ?
in de airflowsensor hoort ook een gaasje te zitten,misschien is deze weg of beschadigd door backfire hierdoor wordt de waarde van de aangezogen
hoeveelheid lucht beinvloed.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mitsubishi Carisma of stel zelf een nieuwe vraag.