Er wordt soms beweerd dat minerale olie beter is dan synthetishe.
Maar de reden dat ik geen minerale 10w40 durf te gebruiken is dat ik bang ben voor viscositeitverlies. Het z.g.n. gebrek aan "shearstabiliteit".
De VI improvers worden vooral door tandwielen doorgeknipt.
Een synthethische 10w40 zou daar geen last van hebben, omdat die uit zichzelf al een hoge VI heeft en er dus weinig of geen VI improvers inzitten.
Als je een minerale 10w40 gebruikt wordt dat na zeg 3000 km een 10w30, en na pakweg 8000 km een 10w20. En dan krijg je pitting in de tandwielen en nokkenassen.
Het is voor een Honda Deauville, en die zou elke 12000 km ververst mogen worden, zelfs dus met minerale olie.
Zijn er mensen die echt een minerale (motorfiets)olie 12.000 km laten zitten?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Is 10W40 niet meestal halfsynteet of volsynteet? Dacht dat enkel de 15W-'s nog mineraal waren?
Op mijn moto's doe ik altijd 10W40 halfsynteet en die zit er max 6000km in...
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Motorfiets Overig of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar