Motorfiets: startmotor toerental en aantal vonken

Bouwjaar: 1980

Ik heb een probleem met de ontstekening van mijn 2 cilinder yamaha. Weet iemand ongeveer het aantal toeren wanneer de startmotor wordt gebruikt? Ik schat zelf zo'n 200rpm of zo? Uitgaande van 600rpm zou per seconde de krukas 600/60=10 keer rondgaan en dus 5 keer per seconde een vonk gegeven moeten worden. Bij een starttoertel van 200rpm zouden dit dus zo'n 2 vonken per seconde moeten? Echter bij starten zie ik bij 1 bougie even wat vonken snel achter elkaar, dan zo'n 1 a 2 seconden niets, vervolgens weer een paar vonken, dit herhaalt zich een paar keer en soms gedurende langere tijd geen vonken. De andere bougie is nog veel onrehgelmatiger. Mijn iniens dien je toch bij staten continue meerdere vonken per seconde achter elkaar door te blijven zien Iemand hier ervaring mee?

hoogfrequent

Geplaatst door hoogfrequent (0) , lid sinds 20 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Motorfiets Overig? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

3 Reacties

wiemer11991 (0), 18 jaar geleden

Rich,
je hebt gelijk. Moet gewoon door-vonken. Wil ie niet goed aan met startmo? Of al opgelost?

Paulus8636 (0) PRO, 18 jaar geleden

Mogelijk is de accuspanning te laag tijdens het starten. Daardoor valt de vonk weg.
Meet voor de zekerheid de spanning op de voeding van de ontsteking.
Meegemaakt dat de dodemansknop teveel spanningsverlies gaf. De stuurstroom voor het startrelais ging hier ook door. Het startrelais deed het dan net nog wel maar de ontsteking kreeg nog maar 5-6V en wilde niet vonken. Op de accu was het 11V dus dat leek goed.
Elektrodenafstand van de bougies juist?
Anders verdenk ik de pickupspoel (afhankelijk van type en bouwjaar).
Geef eens wat meer informatie: hoe is het probleem ontstaan? Plotseling??
Gr.
Paul

hoogfrequent (0), 18 jaar geleden

Mannen bedankt voor jullie reacties. Probleem is opgelost en zat inderdaad in de voedingsspanning. Deze zakte naar 7-8 volt op de ontsteking zelf (11 volt op accu) en inderdaad Paul zat dit hoofdzakelijk in de dodemansknop. Ik had de motor slechts 3 dagen in bezit waardoor ik de historie niet kende. Er zit transistorontsteking in en die 7-8 volt is dus onvoldoende. Inmiddels een extra relais ingebouwd die de ontsteking rechtstreeks met de accu verbind. Nu starten en lopen.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Motorfiets Overig of stel zelf een nieuwe vraag.