Ze zitten alweer 5 jaar in de 4 cylinder motorfiets van een vriend.
Het zijn goedkope bougies, wel de normale maat gelukkig. 30.000 kms gelopen. Warm eruit? Koud eruit? Binnenkant eruit meppen? Motor begint wat moeilijker te starten.
Wiemer.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Eerst eens een paar keer wat kruipolie er op doen met warme motor.
Los proberen te draaien met warme motor en weer flink wat kruipolie.
Als de bougie wil draaien stukje los dan weer vast en zo lekker door gaan.
Hans
Snel!
Je hoort het resultaat.
Wiemer.
19 jaar
Als je ze eruit hebt, doe dan een klein beetje kopervet (anti-seize) op de schroefdraad van de nieuwe bougies. Dan krijg je ze altijd los.
Succes,
Paul
Is het gelukt of zit je nog steeds te tobben?
Hans
Inderdaad Kopervet !
En bij nieuwe bougies na aanliggen circa een kwart slag aandraaien. Opnieuw indraaien van gebruikte bougies na aanliggen max. 1/8 slag !!!
18 jaar
nooit kopervet aan bougies of gloeistiften gaan smeren! dit werkt tegenstellig, het stomste wat men kan doen (wel eens gedacht aan de hitte) gaan vast zitten als een huis!
gebruik uitsluitend keramische (witte) pasta.. voor dit soort doeleinden..
paul,
Paul, ik doe dit dus ook altijd, kopervet is toch hittebestendig? Volgens mij zijn er heeeel veel mensen die dit ter goeder trouw doen namelijk.....Ik heb nog nooit problemen gehad.
hallo roel.. indd, hittebestendig! maar gaat wel een reactie aan tussen deze soorten (alu & metaal) dit heb ik al eens ondervonden! met gloeistiften uit een pd, motor.. ondanks het kopervet en de voorzichtigheid toch 2 van de 4 afgebroken...
kan je vertellen dat je dan het zweet wel uitbreekt!
paul,
(Koper)VET is inderdaad niet hittebestendig maar het KOPER in het vet wel !
Dadelijk gaat ook nog iemand zeggen dat je het niet in je remklauwen mag smeren want die worden ook erg warm.....
Keramisch vet werkt misschien nog beter, maar niet te vast aandraaien blijft het advies !
18 jaar
Hey WCP, dat het advies droog monteren is weet ik, maar toch zijn er veel mensen die er kopervet aan doen. En Paul, gloeistiften zijn (naar mijn ervaring) sowieso lastiger los te krijgen dan gewone bougies (ook omdat ze er langer inzitten en dus meer kans krijgen om vast te gaan zitten).
Ik monteer ze volgende keer droog!
Gr.
Paul
Niemand meer die zijn scheikunde-boek heeft opengeslagen bij "Redox-reacties" ?
18 jaar
Ja Paul...
18 jaar
Paul Kelder...
18 jaar
motorman...
geloof er nou maar niks van! smeer ze maar lekker in (goed dik insmeren) ;^))
paul,
Hahaha,
1) Nog eens je scheikunde-boek onder het stof uit halen, als ik het uitleg geloof je het ook niet...
2) idd, zowel met mijn auto als motor meer dan een ton mee gereden, en vijf maal bougies vervangen (met kopervet dus).
Verder wil ik de volgende overweging geven:
Wie heeft er vaker meegemaakt dat er iets los getrild is dan dat hij iets kapot heeft gedraaid ? (eerlijk zijn..)
Moraal: we draaien het meestal te vast aan...
18 jaar
Ik draai vaker te los dan te vast.
Wielen (dat geeft een herrie zeg! Maar ze vallen er niet af)
Koppeling op krukas motorfiets(was gaan draaien en daardoor min of meer vastgelast) en kopbouten BMW (zeikte alleen wat olie uit de voet)
Wiemer.
18 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Motorfiets Overig of stel zelf een nieuwe vraag.
19 jaar