auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Nissan King-Cab: Airbagstoring door vocht

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Diesel, Motorcode: YD25

Ik heb een Nissan Kingcab 2,5 turbodiesel (pickup) in de luxe Navara-uitvoering. Drie weken geleden hoorde ik, wanneer ik een bocht naar links maakte, een sissend geluid onder het dashboard uitkomen aan de passagierszijde. Na een paar keer begon mijn airbaglampje te knipperen. Op een gegeven moment viel op dat er vocht op de grond druppelde van onder het dashboard uit, uiterst rechtsvoorin.
Bij een eerste controle bij AAAAAA XYZ in BBBBBBBBBB vertelde men mij dat het niets met de airbag zelf te maken kon hebben. Wat het wel was wist men niet dus ik heb een afspraak gemaakt voor een diagnose. Ik dacht ondertussen dat het mogelijk met de airco te maken had want boven de vochtplek zit een pomp en een plastickast (condensor?) die met niets ander dan de airco te maken kunnen hebben. Het voelde allemaal vochtig aan. Vandaag de diagnose: Er lekt water door de voorruitkit aan de onderzijde rechts. Dit water komt op de airbagmodule terecht waardoor een storing is ontstaan en de airbag niet meer te vertrouwen is. Geschatte reparatiekosten 1650 euro (!) . Er moet een nieuwe ruit in (men denkt niet dat de oude ruit heel blijft bij démontage) en een nieuwe airbagmodule. Als de ruit wel heel blijft zijn de kosten 320 euro lager...
Ik heb vraagtekens: waarom kan nog steeds niemand me vertellen waar dat sissende geluid vandaan kwam. Was dat geluid van kortsluiting? Is dit niet een carrosseriegarantiegevalletje? Tja het is de kit van de ruit die lekt, maar dit is toch niet normaal bij een leeftijd van 5,5 jaar? Is het wel zeker dat de airbag niet meer werkt aan beide zijden? Moet zo'n airbagmodule wel 850 euro kosten en een voorruit 320 euro? Herkent iemand dit probleem?

Geplaatst door

lawrence19 (0)

al 15 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Als het airbag-lampje brandt, dan werken beide zijden niet en ook de gordelspanners niet. Kortom het hele systeem werkt dan niet.
Prijzen zijn voor zo ver ik kan beoordelen normaal. Ook andere merken rekenen dit soort prijzen.

oldford 0
badge

15 jaar

Hey Lawrence,

Hebben ze ook verteld waarom het niet is om de ruit er heel uit te krijgen??
Mijn ervaring is dat ze dat er wel altijd bij zeggen/uitleggen..

NIPRO 0
badge

15 jaar

Hallo,
Er zit een kleine beschadiging door steenslag dichtbij de rand van het glas, vandaar...
Tja, ze dekken zich in natuurlijk, dat is logisch.

[quote=NIPRO]Hey Lawrence,

Hebben ze ook verteld waarom het niet is om de ruit er heel uit te krijgen??
Mijn ervaring is dat ze dat er wel altijd bij zeggen/uitleggen..[/quote]

lawrence19 0

15 jaar

Sorry Lawrence, ik was even in de veronderstelling dat jij het gevoel had je een oor aan genaaid werd, maar met een beschadiging in de ruit is het een 'normale' reactie om van een ramp-senario uit te gaan ( kan het alleen maar meevallen !!). Maar rondvragen mag...., als je maar wel alles eerlijk verteld.

SUC6

Het sissende geluid ZOU zomaar water kunnen zijn wat door de ventilatormotor wordt rond gesprayed..

NIPRO 0
badge

15 jaar

Inmiddels is het probleem opgelost tegen de kosten van 0,00 Euro dankzij een 2nd opinion bij de firma Auto Heemskerk te Roelofarendsveen. De werkplaatschef aldaar herkende het probleem van vocht en geluiden onder het dasboard en ging er direct vanuit dat het met de airco te maken moest hebben. Bij controle bleek dat de airco niet afwaterde onder de auto. De monteur heeft het afvoerbuisje doorgeblazen en toen begon hij te druppelen. Het water dat niet afgevoerd werd hoopte zich op in de kunststof bak van de condensor. Bij een bocht naar links loopt dit water over de rechterrand en stroomt zo in de -al hete- kachelmotor of wordt door de ventilator geraakt, dat zou ook kunnen. Vandaar de geluiden. De boel is inmiddels goed opgedroogd en de Airbag is ge-reset.
Ik vind de foute diagnose van XYZ- BBBBBBBBBBB ronduit een schandaal. De auto heeft er een dag gestaan, ik heb 75 euro diagnosekosten betaald (die ik uiteraard terug zal eisen) en het verhaal sloeg helemaal nergens op. Geen ruitlekkage, geen airbagstoring meer. Men heeft mij de stuipen op het lijf gejaagd met de kostenvoorspelling van 1650 euro. Dit is de 4e maal dat ik een negatieve reparatie-ervaring heb bij deze zaak; eerder gebeurde dit o.a. met een voorwiellager en een remschijf van mijn X-trail. Voortaan maar direct naar Auto Heemskerk; die hebben een hele kudde Nissan Pickups van Rijkswaterstaat in onderhoud en hebben dus veel meer praktijkervaring met deze auto's. Ik dank de reageerders voor hun moeite en suggesties.

lawrence19 0

15 jaar

Naam van missende bedrijf verwijdert, de andere firma mag als beloning even blijven staan.....

Mercury Moderator Problemcar

Mercury 0
badge

15 jaar

Wat ik nou nog mis is de reden waardoor je airbaglampje ging knipperen. Het afvoerbuisje doorgeblazen????? Hebben ze de rommel er dan uitgehaald, anders zit je temee weer met de problemen. Ik kan deze klacht van de Primera. Daar demonteerde ik het verdamperhuis tot het laatste schroefje en haalde alle daaraanwezige blaadjes weg. Diagnose is dus goed maar de reparatie daar moet men zelf maar een oordeel over geven.

Ton

Okay, Mercury. Had geen idee dat dit niet mag of niet gewenst is. Ik ben gewoon een automobilist/consument en zal mijn gemopper voortaan op consumentensites doen;-)

lawrence19 0

15 jaar

Hallo, Ton R.
Ik ben geen monteur dus weet niet hoe ik alles precies uit moet leggen. Ik stond erbij en ik keek ernaar... Het moet op enig moment zo geweest zijn dat de airbagstoring ontstond door vocht. Er is toen bij de eerste problemen een reset geweest maar bij de eerts de beste bocht naar links begon hij weer te knipperen en zoals je weet blijft dat zo tot de volgende reset. Nu de boel goed droog is blijft het lampje uit na de laatste reset gisteren. De monteur heeft het dashboardkastje verwijderd en toen het afwaterslangetje/buisje losgemaakt (loopt van de condensorkast door het motorschot en dan naar beneden) en schoongeblazen. Vervolgens de boel weer gemonteerd, airco aangezet en toen begon hij wel door te druppelen, wat hij voorheen dus niet meer deed. Ik moet het natuurlijk even aanzien maar voorlopig lijkt alles in orde.

lawrence19 0

15 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Nissan King-Cab of stel zelf een nieuwe vraag.