Ik kom er maar niet uit... Heb iets vreemds maar kan het niet zo goed omschrijven, daarom heb ik er een tekening bij gemaakt. De getekende lijntjes staan voor de beweging van de auto (versnelling/vertraging). Ik leg er onder uit wat er gebeurt.
Komt er in ieder geval op neer dat wanneer ik het gas een heeel klein stukje indruk dat de auto gaat schokken. Zowel bij het gas indrukken (eerste paar mm) als het gas loslaten (laatste paar mm). Het gebeurt alleen in hele specifieke momenten, die momenten die ik hieronder beschrijf. Iemand ENIG idee wat dit kan zijn?
Tekening 1:
De auto rijd in z'n twee stationair. (ong 15km/h). Ik raak het pedaal dus niet aan.
Fase 1: heel even (halve seconden) licht het gaspedaal aantikken, toerental stijgt klein beetje en snelheid ook.
Fase 2: Gaspedaal los, alles nog soepel
Fase 3: na een halve seconden remt de auto met een schokje abrupt af, buiten de auto hoor je een soort "tik" tegelijk met het schokje
Fase 4: Snelheid is verder afgenomen dan dat hij eerst reed (terwijl toen en nu ik het gaspedaal niet aanraak.) De snelheid loopt langzaam weer op tot ong 15km/h
Tekening 2:
Ik heb het gaspedaal ingedrukt
Fase 1: ik laat het gaspedaal volledig los, auto remt op de motor
Fase 2: De auto remt nogsteeds op de motor, maar dan druk ik het gas zachtjes in. Op dat moment is een zelfde schokje te voelen als bij Tekening 1, daarna trekt de auto weer netjes op.
Tekening 3:
Ik heb het gaspedaal ingedrukt
Fase 1: langzaam laat ik het pedaal los.
Fase 2: op het moment dat het gaspedaal nog maar een heel klein stukje is ingedrukt geeft de auto een schokje (zelfde schok als bij 1 en 2, met bijbehorend geluid). houd ik me voet in die positie, dan begint hij te schokken. Steeds heftiger, enige optie is gas los of gas iets verder indrukken
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Allereerst mijn complimenten.
Tekening 1 : als het gaspedaal ingedrukt wordt zal de stationair regeling buiten werking zijn. Met losgelaten pedaal zal de stationair regeling de motor op het juiste stationaire toerental moeten brengen. (dus dat klopt.
Tekening 2 alles is normaal behalve de schok.
Tekening 3 : Er is een mechanisch defect.
Ondanks de prachtige uitleg kan ik slechts aangeven dat er of iets los zit of er zit ergens een ongeoorloofde speling op of in.
De volgende zaken moeten als eerste gecontroleerd worden.
Bevestigingsbouten van de motor en versnellingsbak steunen. Alsme de rubbers erban op scheuren of zelfs loszitten.
Hetzelfde verhaal voor de uitlaat.
Zelfs een fuseekogel of draagarm speling kan de tik veroorzaken.
Hoewel de kans niet groot is toch maar even controleren of de aandrijfassen aan de kant van de wielen goed vastzitten.
Ik heb de stekker van de klepsensor losgemaakt en het stationair toerental afgesteld, deze bleek namelijk veel te hoog. Aparte van het verhaal is dat wanneer de stekker van de gasklapsensor aangesloten zit het stationair toerental normaal was, maar wanneer ik die loskoppelde het toerental opeens steeg. Maar dat is nu dus opnieuw afgesteld. Het probleem van de schokken is hiermee verminderd. Hij schokt nog wel, alleen in veel mindere maten.
12 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Nissan Micra of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar