Beste mensen
Sinds kort heb ik een heel irritant probleem met mijn auto en ik kan er maar niet achterkomen waar het aan legt.
Mijn auto start volledig zonder problemen ook bij koud weer en loopt vervolgens prima.
Maar na een aantal kilometers gereden te hebben begint hij op de snelweg te stotteren en steeds lagere toeren te maken waardoor ik dus steeds langzamer ga rijden.
Meer gas geven helpt niet dat werkt juist averechts het lijkt wel of hij dan verzuipt.
Soms moet ik dan gewoon aan de kant gaan staan dan slaat de motor ook af en vervolgens weer proberen te starten wat na een aantal minuten ook gewoon lukt.
Dan blaast de auto plots door en trekt hij als aan gek dit slecht maar heel kort maar ik kan dan gewoon weer rijden.
Dan gaat het weer 1 dag of vaak een paar dagen goed en dan weer het zelfde probleem.
Heb ook sterk het gevoel dat ik voortdurend compressie tekort kom.
Bezine filter is vervangen ook de bougies etc etc. Splinter nieuwe uitlaat van voor tot achter en pakkingen zijn goed.
Zou toch heel graag willen weten wat dit kan zijn want verders rijd mijn auto perfect.
Wil het graag opgelost hebben aangezien ik mij geen andere auto kan veroorloven.
Alvast bedankt
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
De zomer/winterstand werkt niet op het luchtfilter of de slang die warme inlaatlucht moet aanzuigen vanaf het uitlaatspruitstuk is kapot of weg. Hierdoor krijg je ijsvorming in het inlaattraject.
Hans
Bedankt voor je snelle reactie maar ik begrijp niet wat je bedoelt met ijsvorming in het inlaattraject.
In de zomer maar ook als het uberhoudt niet vriest?
Graag een toelichting a.u.b
17 jaar
Dat is een witte folie achtige stuk slang,dat zit tussen je luchtfilterhuis en hitteschild van je uitlaatspruitstuk dat zorgt voor de warme lucht naar je carberateur zodat deze niet bevriest.Deze slang +-10cm kan weg zijn ,verstopt of de vacuumslang van de aut.zomer/winterklep is los/stuk deze zit in de aanzuigbuis van je luchtfilter. succes
Ik ben er na lange tijd achter gekomen dat een soort van trommeltje achter mijn accu spruttelt.
Dit trommeltje is verbonden met een slang/buis naar de voorkant van mijn motor boven het spruit stuk.
Ik kan er volstrekt niet achterkomen hoe dat ding heet maar het schijnt lucht aan te zuigen mijn motor in.
Maar de ene keer is het stil en de andere keer maakt het een spruttelend geluid en het draagt er ook toe bij dat bij tijd en wijl mijn motor geen toeren meer wil maken op de snel weg en langzaam uit/af slaat.
Wanneer mijn motor weer dreigde af te slaan schudde ik het een beetje of gaf er een paar klappen op en toen begon mijn motor meteen weer toeren te maken.
Iemand enig idee waar dit trommeltje voor dient? Het zit achter mijn accu aan de bestuurders kant boven mijn wiel kas gemonteerd.
16 jaar
dit is lucht inductie in de uitlaat voor emissie eisen te halen.
gewoon alles eruit halen en pijpen en slangen afblinden je hebt er niets aan.
dieselcowboy ,
Zou je dit a.u.b nader kunnen toelichten.
Als je er niets aan hebt waarom zit het er dan? En krijg ik geen problemen met mijn motor en APK keuring?
Ik heb het welliswaar gedemonteerd en afgeplakt maar ben toch een beetje bang.
Toen ik de rubberen slang doorsneed leek het wel een 2e uitlaat. Na afplakken/afdichten was mijn motor wel een stuk stiller nu maar afwachten wat hij op de snelweg gaat doen. Hopen dat ik geen vastloper krijg.
Alvast bedankt voor je advied.
16 jaar
waar je de slang hebt afgesneden volg je deze naar het uitlaat spruitstuk. hier zit een wartel die je los kunt maken of dichtmaken,als je hem eruit kunt draaien past er een blindstop in van een verwarmings installatie (uit een huis). dan is je uitlaatsysteem dicht en hoeft niet bang te zijn voor apk of uitlaatgas emissies. het is puur een luchtpulsatie systeem om het uitlaatgas in bepaalde motorsituaties armer te maken.
je motor loopt er echt niet van stuk.
PS in belgie liggen er dezelfde motoren in zonder al die poespas erop, dus trek je conclusie.
Hallo,
Ik zou toch maar eens goed naar de voorverwarming van de aanzuiglucht kijken. Denk dat daar het probleem zit. Mogenlijk het slangetje verstopt of weg, de vacuumklep kapot of het stuurklepje wat in het luchtfilterhuis zit (met een bimetalen veer) is kapot. Ook even het vacuumslangetje bekijken zoals Carp al zei. Het luchtinductie verhaal kan ik niet rijmen met jou klacht. Dat omdat m.i het probleem dus bij de aanzuiglucht zit en de luchtinductie zijn werk in de uitlaat doet.
Overigens waren er bij dit model ook problemen met de thermokleppen in de vacuumleidingen van de ontsteking. Zou het eens na moeten kijken hoe het ook alweer zat.
Succes ermee.
Groetjes
Ton
ik wil me er verder niet mee bemoeien, maar volgens mij zaten er op de sunny's van die jaren nog een HANDMATIGE zomer/winterstand op het luchtfilterhuis.
Groeten Marcel
[quote=hellbat]ik wil me er verder niet mee bemoeien, maar volgens mij zaten er op de sunny's van die jaren nog een HANDMATIGE zomer/winterstand op het luchtfilterhuis.
Groeten Marcel[/quote]
Gaat automatisch Marcel.
Hans
[quote=Nissanwielmonteur]Hallo,
Ik zou toch maar eens goed naar de voorverwarming van de aanzuiglucht kijken. Denk dat daar het probleem zit. Mogenlijk het slangetje verstopt of weg, de vacuumklep kapot of het stuurklepje wat in het luchtfilterhuis zit (met een bimetalen veer) is kapot.
Ton[/quote]
Ik ben er inderdaad van overtuigt dat het probleem in de aanzuiglucht zit.
Heb gisteren mijn luchtfilter ook maar vervangen en toen liep mijn motor meteen beter.
Nu is het echter ongekeerd dat mijn auto niet vooruit te branden is als hij koud is,dus moet het inderdaad bij de zomer/winter stand zitten.
Mijn vacuumslangetje van de zomer/winter klep gecontrolleerd en die zit helemaal niet op het tuitje van het bimataal aangesloten maar op het andere klepje in het luchtfilterhuis.
Weet ook totaal niet waar het voor dient dus ga dit even omzetten.
Wat ik wel graag wilde weten is of het kwaad kan om eventueel de klep van de zomer/winter stand tijdelijk helemaal te verwijderen?
Heb hem trouwens even losgehaald om te kijken of hij niet vast zit maar dat is niet het geval hij is zelfs heel soepel en werkt goed. Maar het klepje wordt bij een koude motor niet open getrokken dus moet het zitten in het feit dat het op de verkeerde aanzuig klep aangesloten zit.
Graag jullie bevindingen hierop a.u.b
Alvast bedankt voor de reactie ik ben eindelijk een heel stuk dichter bij de oplossing.
16 jaar
Hallo
Je kan eventueel proberen de klep even open te zetten met een parker ofzo. Ik zal maandag even kijken voor een vacuumslang-routing.
Ton
Nou ik heb inmiddels tijdens de nachtdienst mijn klep van de zomer/winter stand tijdlijk verweidert vervolgens in de ochtend van Schiphol naar Amsterdam gereden en toch weer het zelfde probleem.
Hij begon op de snelweg vlak voor Amsterdam te stotteren en ik moest uiteindelijk van de weg af voor dat hij helemaal af zou slaan.
Parkeer plaats opgereden nog geen 5 minuten laten draaien en weer zonder problemen weggereden tot aan mijn huis.
" Dus aan de zomer/winter klep of de voorverwarming van aanzuiglucht schijnt het toch niet te leggen".
Het lijkt juist wel of wanneer hij op temperatuur is even maf gaat doen en dan weer gewoon rijd.
IK WORD HIER HELEMAAL GEK VAN.
Geloof dat ik de auto maar voor te trein zet.
Rest me nu nog te proberen de vacuum slangetjes anders aan te sluiten en te kijken wat hij dan doet.
Vrees dat ik gewoon telkens bij 15 kilometer even langs de kant moet en dan weer verder moet rijden.
Hoef dit overigens maar 1X te doen dus he is ok geen oververhitting, motor blijft netjes op temp/koel.
Ik sta voor een raadsel want ik heb er voorgaande jaren geen last van gehad heel vreemd.
Mijn brandstof verbruik is in de afgelopen weken schandalig omhoog gegaan,rij amper 400 km op een tank normaal 600 Km.Lijkt wel of hij man brandstof met sloten mijn carbarateur in gooit ofzo.
Ps*Heeft dit model Nissan Sunny uit 89 toevallig ook een luchtmassameter of zo iets?
16 jaar
[quote=M-DMS]Nou ik heb inmiddels tijdens de nachtdienst mijn klep van de zomer/winter stand tijdlijk verweidert vervolgens in de ochtend van Schiphol naar Amsterdam gereden en toch weer het zelfde probleem.
Hij begon op de snelweg vlak voor Amsterdam te stotteren en ik moest uiteindelijk van de weg af voor dat hij helemaal af zou slaan.
Parkeer plaats opgereden nog geen 5 minuten laten draaien en weer zonder problemen weggereden tot aan mijn huis.
" Dus aan de zomer/winter klep of de voorverwarming van aanzuiglucht schijnt het toch niet te leggen".
Het lijkt juist wel of wanneer hij op temperatuur is even maf gaat doen en dan weer gewoon rijd.
IK WORD HIER HELEMAAL GEK VAN.
Geloof dat ik de auto maar voor te trein zet.
Rest me nu nog te proberen de vacuum slangetjes anders aan te sluiten en te kijken wat hij dan doet.
Vrees dat ik gewoon telkens bij 15 kilometer even langs de kant moet en dan weer verder moet rijden.
Hoef dit overigens maar 1X te doen dus he is ok geen oververhitting, motor blijft netjes op temp/koel.
Ik sta voor een raadsel want ik heb er voorgaande jaren geen last van gehad heel vreemd.
Mijn brandstof verbruik is in de afgelopen weken schandalig omhoog gegaan,rij amper 400 km op een tank normaal 600 Km.Lijkt wel of hij man brandstof met sloten mijn carbarateur in gooit ofzo.
Ps*Heeft dit model Nissan Sunny uit 89 toevallig ook een luchtmassameter of zo iets?[/quote]
Een luchtmassameter zit er niet op. Door de klep te verwijderen zuigt de motor nu dus alleen koude lucht aan dus daar verhelp je het probleem niet mee. Monteer de klep maar weer en zet deze vast met een parker o.i.d. in de stand dat er alleen warme lucht word aangezogen vanaf het uitlaatspruitstuk. Zit hier overigens wel een slang tussen luchtfilter en uitlaatspruitstuk. Dat het verbruik zo hoog is klopt wel want de venturie in de carburateur vriest dicht door de koude lucht die ijsvorming geeft daar.
Hans
[quote=Hans4037]Een luchtmassameter zit er niet op. Door de klep te verwijderen zuigt de motor nu dus alleen koude lucht aan dus daar verhelp je het probleem niet mee. Monteer de klep maar weer en zet deze vast met een parker o.i.d. in de stand dat er alleen warme lucht word aangezogen vanaf het uitlaatspruitstuk. Zit hier overigens wel een slang tussen luchtfilter en uitlaatspruitstuk. Dat het verbruik zo hoog is klopt wel want de venturie in de carburateur vriest dicht door de koude lucht die ijsvorming geeft daar.
Hans[/quote]
Beste Hans
Bedankt voor je reactie maar jouw verhaal wijkt een beetje af van hetgeen in de bovenstaande reactie is gepost.
Om warme lucht aan te zuigen vanuit het spruitstuk moet de klep openstaan niet dicht.
Door hem juist vast te schroeven krijg ik alleen maar koude lucht binnen via het grote mondstuk van de luchtfilter.
Daarom klep verwijderd zodat luchtstroom vanuit het spruit stuk vrij doorgang heeft tot de luchtfilter.
Toch even een vraag: Als het buiten niet vriest hoe kan dan de venturie in de carburateur bevriezen? Dat is een gedeelte dat ik niet kan vatten.
16 jaar
Ik heb geschreven monteer de klep en zet deze vast met een parker in de stand dat er alleen warme lucht word aangezogen.
Dit verschijnsel kan zich voor doen tot 8/9 graden BOVEN nul als de luchtvochtigheid maar hoog is. Bij het gasvormig worden van de brandstof word veel warmte ontrokken aan de omgeving,in dit geval de venturie in de carburateur.
Denk aan een gasfles die kan zelfs midden in de zomer bevriezen als de afname van het gas te hoog is.
Hans
[quote=Hans4037]Ik heb geschreven monteer de klep en zet deze vast met een parker in de stand dat er alleen warme lucht word aangezogen.
Hans[/quote]
Hans,
Wederom bedankt voor je snelle reactie.
Ik had hierover heen gelezen sorry.
Dus de klep zorgt er tevens voor dat de inkomende (koude)lucht via het grote mondstuk min of meer gedeeltelijk geblokkeert wordt en alleen via het spruitstuk komt? Heb ik dat goed?
Ik ga dir morgen meteen regelen en testen.
Tevens heb ik op een ander forum gelezen dat een verstopte tank dop ook mee kan spelen.
Mijn tank zuigt bij het losschroeven van de dop wel erg veel lucht aan moet ik zeggen.
Kan dit ook een rol spelen zou ja hoe maak ik deze dan schoon zodat er altijd voldoende lucht in mijn tank zit?
Wat betreft je uitleg omtrent het bevriezen helpt me een eind opweg daar het probleem zich inderdaad alleen voordoet als de temperatuur buiten onder de 10 graden komt. Toevallig heb ik daar extra op gelet.
16 jaar
Ja,dat heb je goed de klep zuigt koude of voorverwarmde lucht aan. Doordat de venturie in de carburateur dicht gaat vriezen kan er bijna geen lucht meer doorheen dus de motor verzuipt dan. Dat verklaart ook het hoge brandstof verbruik,haal je vinger eens door de uitlaat zal je zien hoeveel roet daar in zit.
Het zuigende geluid bij het openen van de tankdop is normaal bij dit type auto.
Hans
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Nissan Sunny of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar