Hoi Allemaal,
Alle tips zijn welkom want het zit me niet mee...
Een maandje geleden heb ik mijn eerste autootje gekocht bij een dealer. Een Nissan Micra uit '92 met 66000 kilometer, voor 650,-...
Ik had 'm drie dagen toen er ineens rook onder de motorkap vandaan kwam en het peiltje van de motor helemaal omhoog schoot, foute boel dus. Dealer gebeld, die concludeerde dat het de radiateur was en hij werd gemaakt. Een paar dagen later was hij klaar, de radiateur, waterpomp en thermostaat zijn vervangen. De radiateur had z'n beste tijd gehad, dat zagen we al bij de aankoop... De dealer klaagde nogal dat de verkoop van deze auto niet goed voor 'm was omdat het repareren en de onderdelen bij elkaar veel geld hebben gekost. Uiteindelijk heb ik er 50,- aan bijgedragen. De radiateur was trouwens zichtbaar vervangen, niet nieuw maar zeker in betere staat als de vorige...
Weer 3 dagen later na een lange rit stonden we in de Mc. Drive en weer hetzelfde verhaal. Peiltje in het rood en weer rook van onder de motorkap. Deze keer viel me op dat er wat bruinige drab onder de auto drupte...
Ruim een week later heeft er een familielid naar gekeken die vrijwel zeker weet dat het om de koppakking gaat. Onder de dop van de radiateur zit een soort bruinig mayonaise achtig spul, daarop baseert hij dat...
Na wat rond gebeld te hebben kunnen we niemand vinden die dit soort klussen in het zwart doet en tijd heeft. Als ik het bij een garage laat doen, ben ik net zoveel kwijt als dat het autootje me gekost heeft en eigenlijk kan ik dat ook niet zo goed missen.
Ik begrijp dat het onderdeeltje zelf niet zo duur is, maar het het de werkuren zijn die nogal veel zijn en veel kosten. De ventilatorsensor moet waarschijnlijk ook vervangen worden... Mijn vriend (die geen ervaring heeft met aan auto's sleutelen) wil het nu proberen. Zou dat haalbaar zijn, of is het heel ingewikkeld?
Nou, dit is zo'n beetje alles wat ik op dit moment van mijn autootje weet. Zoals ik al zei zijn alle tips welkom... Alvast hartelijk bedankt.
Groetjes, Trudy
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Voor dat je gaat of laat sleutelen: slaat de koelfan wel aan? Gezien je verhaal heb ik m'n twijfels over. Eventueel eerst die thermoschakelaar (laten) vervangen( jij noemt dat ventilatorsensor). Deze moet er voor zorgen dat bij een koelwatertemperatuur van ong. 90 graden, de fan gaat draaien.
Gezien de weinige (geen) ervaring van je vriend met sleutelen aan auto's, lijkt het me geen goed idee dat hij een eventuele lekke koppakking gaat vervangen. Nog afgezien van het ontbrekende gereedschap( momentsleutel, gradenboog enz ) zal zo'n cilinderkopje ook gevlakt moeten worden ( met alleen een koppakking ben je er niet) en nadien de timing van de distributie weer optijd gezet moeten worden. Als dat niet goed gedaan wordt, kan van het hele autootje afscheid genomen worden.........
Gr.
De koelfan slaat niet aan nee! En ik lees ook net over een Nissan Micra van hetzelfde type als die van mij die ook steeds oververhit raakt binnen de stad. En die van mij doet dat dus ook binnen de stad.
De eerste keer kwamen we net van de snelweg af en hebben we even voor een stoplicht gestaan toen het mis ging, de tweede keer bij de Mc. Drive en de derde keer was toen diegene ernaar ging kijken. Tien minuten laten draaien bleek genoeg om 'm weer oververhit te laten raken...
Denk je niet aan de koppakking dan?
Trouwens, mijn vriend is niet helemaal achterlijk hoor ;)
Hij heeft enkele jaren geleden wel veel aan scooters gesleuteld en hij zou het samen met z'n vader doen die wel meer ervaring heeft met aan auto's sleutelen...
Oja, mocht je niet aan de koppakking denken. Waar denk je dat die mayonaiseachtige troep in de radiateur dan vandaan komt?
Groetjes, Trudy
15 jaar
Die sludge kan een afdichtingsmiddel zijn om de defecte radiator te verbloemen -:))
Ook ik gok op de sensor die de ventilator aanstuurt.
Groet,
Paul
Hmmm... Dat hebben Michael z'n ouders eens gehad op vakantie, toen hebben ze er ook van dat spul in gespoten maar volgens Michael zag dat er toch wat anders uit. Maar het valt te proberen om die eerst eens te vervangen en te kijken hoe hij daarop reageert :)
15 jaar
Dus eerst die schakelaar maar eens vervangen. Zolang je rijdt, heeft de motor rijwindkoeling en dat is dan voldoende. Op het moment dat je stil gaat staan, vervalt de rijwindkoeling en loopt de temperatuur op. En dan moet die fan dus optijd in werking komen om de boel te koelen. Doet ie dat niet, krijg je problemen, zoals je merkt.
Dit dus eerst voor elkaar (laten) maken.
Dat wil echter (nog) niet zeggen dat er niets met de koppakking aan de hand is, maar 66000 km zou wel aan de vlotte kant zijn, anderzijds: 1992 is ook al weer 17 jaar oud en zou voldoende kunnen zijn en net genoeg te lijden gahad kunnen hebben door 2 maal aan de kook geweest te zijn. Dus die sluit ik (nog) niet uit.
Maar de kosten van een schakelaar zijn vele malen lager dan een koppakking vervangen en sneller te doen. Vandaar.
Wat betreft de sleutelkennis: koop bij een boekhandel ( of leen in in de bieb) een "vraagbaak" ( geschreven door Olving) van je model auto. Hier staat alles in over dit soort zaken. Ze zullen er veel gemak van hebben.
Gr.
[quote=paulmichiel]Die sludge kan een afdichtingsmiddel zijn om de defecte radiator te verbloemen -:))
Ook ik gok op de sensor die de ventilator aanstuurt.
Groet,
Paul[/quote]
Net Michael z'n vader gesproken (die dus naar de auto gekeken heeft), dit voorgelegd en zijn antwoord was "very unlikely". Hij is er echt wel van overtuigd dat het de koppakking is... Ik hoor net dat hij ooit eens een hele auto in elkaar heeft gezet. Hij heeft zich er ooit eens als "hobby" mee bezig gehouden maar is zeker geen professional...
15 jaar
[quote=Fleetwood]en zijn antwoord was "very unlikely".[/quote]
Maar als je niets probeert, weet je niets en de schakelaar was je toch al van plan om te vervangen.
Gr.
Da's waar, en dat gaan we ook zeker eerst doen :)
Bedankt voor alle tips. Er kan nog wel wat tijd overheen gaan, want zoveel vrije tijd hebben we niet, maar als jullie het leuk vinden hou ik jullie wel op de hoogte van wat het nou was...
Groetjes, Trudy
15 jaar
Ik ga met de rest mee, waarschijnlijk is dit een gebrek aan koeling. In de radiator zit de thermoschakelaar geschroefd, verbind deze eens door met een paperclip of iets dergelijks en kijk of de vin dan wel wil gaan draaien. Zo niet is de vin kapot. Zo wel zal de thermoschakelaar kapot zijn. Vervang deze dan eerst. Indien naderhand alsnog problemen optreden, ( laat) dan bij een garage met een snuffelaar het koelwater controleren op uitlaatgassen. Indien dit zo is, kun je er gif op innemen dat de koppakking eruit ligt.
Koppakking is op zich wel te doen, vooral met iemand die al wat sleutelervaring heeft. Een micra stelt opzich niet erge veel voor, en bijkomend voordeel dat je nogal wat ruimte rondom het blok hebt, dus vrij makkelijk sleutelen.
Probeer ergens ( garage, klusbedrijf of wat dan ook ) een momentsleutel te lenen, de gegevens wil ik je tzt wel doormailen om de kop weer aan te trekken.
LET WEL. je motor is nu tot 2 keer toe heet geweest, dus ZEKER laten controleren op vlakheid door een gespecialiseerd bedrijf als je hem los hebt getrokken.
Groeten Marcel
Marcel, doe er ook even een handleiding voor de distributie bij....anders heb ik die wel.
mvg,
Hans.
Heb ik ook hans, indien nodig stuur ik deze mee door.
Groeten Marcel
Nou, ik heb zo'n ding besteld online. Inderdaad niet duur. Hopelijk heb ik die binnen een paar dagen binnen en kan Michael er a.s. zaterdag naar kijken...
15 jaar
Kun je de auto niet gewoon terug brengen en je geld terug vragen, feitelijk heb je er nog geen dag fatsoenlijk in kunnen rijden.
Dat ding was al kapot toen je de auto kocht.
Deze micraatjes zijn met dit soort troubles een gebed zonder eind, sta er niet verbaasd van als de kop gescheurd is.
ik heb het bij een collega gezien, alles vervangen maar uiteindelijk weg gedaan want bleef warm lopen.
15 jaar
Nou, dat klinkt hoopvol :S
Terug brengen is geen optie. We hebben de rechtsbijstand er al over gebeld maar die kunnen er ook niets mee. Als koper heb je ook onderzoeksplicht en behalve dat we er een stuk in gereden hebben en even onder de motorkap hebben gekeken, hebben we niets onderzocht...
De handelaar is ook niet aangesloten bij Bovag o.i.d. Is de kop trouwens iets anders als de koppakking?
Oja, en Michael z'n vader heeft zo'n sleutel thuis...
Groetjes, Trudy
15 jaar
De koppakking is een afdichting tussen kop (daar zitten de kleppen in) en onderblok (daar zitten de zuigers). Hij moet voorkomen dat er olie, koelvloeistof en gassen naar buiten of naar elkaar toe kunnen lekken. En je hebt ook nog de klepdekselpakking, da's weer een andere... Die zit bovenaan tussen het deksel waaronder de kleppen zitten (en waar je ze dus ook kunt afstellen) en de kop. Als je koppakking eruit moet heb je inderdaad wat sleutelwerk zoals Marcel al zei, maar in een micra heb je redelijk de ruimte. Echter, je zult dan wel de distributie ook weer netjes op tijd moeten zetten. Dat heeft te maken met de timing van open/dichtgaan van de kleppen t.o.v. de beweging van de zuigers, dat luistert op zich vrij nauw. Ga je daar echt grof de fout in dan help je het motortje om zeep omdat de zuigers de kleppen gaan raken.
suc6
Peter
15 jaar
Nou, de radiateur is uitgespoten (daar kwam een heleboel troep uit), de fan werkt en de sensor doet het ook. De temperatuurschakelaar doet het niet dus die wordt eerst vervangen voor we verder kijken.
Die mayonaise achtige troep zat dus niet in de olie, dus de koppakking wordt al minder waarschijnlijk.
Oja, de thermostaat en waterpomp waren juist niet vervangen. Wat dat betreft zijn we echt wel opgelicht. Die bouten zaten helemaal vastgeroest en die hadden zeker gemakkelijker los moeten komen als daar zo recent nog aan gesleuteld was...
15 jaar
Trudy
Sludge aan de oliedop komt ook veel voor als je veel korte stukjes rijd..
Welke temperatuurschakelaar bedoel je eigenlijk ? die van de fan ?
Ik las ook iets van 'bruine drap die eronderuit drupte' ? zat er toevallig water ipv koelvloeistof in ?
Succes ermee,
Gr Stefan
15 jaar
Het is de schakelaar tussen de radiateur en de fan. Die bruine drap kwam ergens uit een leiding bovenaan de radiateur, voor als er teveel druk op komt of zoiets!?
Nu zat er wel water in ipv koelvloeistof omdat ze 'm uitgespoten hebben, en daarvoor was het die bruine drap die ze niet kunnen plaatsen...
15 jaar
Nou, dit schiet echt niet op hoor!
Wij zo'n nieuwe schakelaar gekocht a 81,- bij de Nissan dealer (wel zeker de goede), blijkt dat ding ook gewoon niet z'n werk te doen. Dat ligt dus waarschijnlijk niet aan dat onderdeeltje zelf maar aan "iets anders" wat ermee te maken heeft... Ze hebben nu maar tijdelijk iets in de auto "gemanipuleerd" waardoor de fan constant draait. We hebben er nu een stuk mee over de snelweg mee naar huis gereden en een aantal keren mee stil gestaan voor het stoplicht zonder problemen. Maar "het" probleem is dus nog steeds niet opgelost.
15 jaar
Hallo Trudy
heb je verhaal gelezen , maak je niet te veel zorgen
als de koppakking defect zou zijn verlies je koelvloeistof komt er vloeistof bij de bougie zal dan slecht aan slaan en geeft dan langdurig ook met warme motor witte rook ontwikkeling
Advies laat de ventilator deze zomer mooi meedraaien en doe er een nieuwe radiator vuldop op
sludge vorming hebben ze bijna allemaal van die leeftijd
15 jaar
Ik maak me niet zo heel veel zorgen meer over die koppakking (al is dat nog niet uitgesloten), maar zorg je met een nieuwe radiator vuldop dat die fan automatisch aanslaat wanneer het moet!? Want dat is nu "het probleem" waar we mee zitten...
Michael's vader heeft in ieder geval gezegd dat ik de handleiding van haynes moest halen in de bieb (zou me verbazen als die daar hebben maar ok)... En dan gaat hij weer eens verder kijken...
15 jaar
Zit er geen relais voor de schakelaar die kapot is.
15 jaar
ja inderdaad, zit er een relais of is uberhaubt gecontroleerd of er spanning komt op de thermoschakelaar.
of is deze zomaar vervangen.
als er geen spanning op deze schakelaar komt dan zou je even om te proberen een kabel van de accu naar de schakelaar kunnen leggen.
Relais, is dat een elektrisch draadje of zoiets!?
De fan draait nu permanent, dat betekent toch ook dat er spanning op staat?
15 jaar
ja, maar ik denk dat ze de schakelaar hebben doorverbonden.
Je moet eerst eens controleren of er spanning op de originele stekker van de schakelaar staat als het contact aan staat.
ik weet bijna zeker dat dat niet het geval is!
dan moeten de zekeringen eerst gecontroleerd worden en daarna eventueel de relais.
als er geen spanning op staat en je trekt een draad van de accu en sluit deze aan de + kant van de schakelaar aan dan moet de zaak werken via de schakelaar en dus niet continu.
voor waarde van het werken van de schakelaar is natuurlijk wel dat er voldoende circulatie in het koelsysteem is zodat de radiateur voldoende warm word!
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Nissan Micra of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar