Nissan Micra: Inhouden / Sputteren

Bouwjaar: 1987, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.0

Goedemorgen,

Ik heb na een half jaar stilstand mijn K10 automaat weer eens aan de praat geslingerd en rij er nu weer een paar dagen in.
Voor stilstand had ik de verdeler, rotor, bougies, luchtfilter vervangen en de motor op tijd laten zetten.
Ze liep toen als een zonnetje ( nog geen bougiekabels vervangen)

Nu wanneer de motor koud is sputterd / schokt hij heel erg tijdens rijden met constant gas alsof de vonk ernaast slaat of er te weinig benzine is.
wanneer ik hem in de kickdown gooi dan rijd hij nog redelijk maar het schokken/ sputteren is echt hevig.
Stationair blijft hij gewoon normaal lopen.

Na 15 a 20 km is het zo goed als weg en valt er weer normaal mee te rijden.


Alvast bedankt

Michael

Madmike

Geplaatst door Madmike (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Nissan Micra? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

8 Reacties

jan T (20) PRO, 15 jaar geleden

michael misschien last van vervuiling door stilstand.
bij een carburateur kwam dat voor zeker als die droog stond.
gooi er is reiniger door heen het liefst een busje in de tank als die bijna leeg is en dan rijden en een busje dar na als je hem vol goed.

groetjes jan.

Madmike (0), 15 jaar geleden

Jan of iemand anders,

Ben net nog even aan het sleutelen geweest en weet nu wel waar het sputteren vandaan komt.

(vanaf de bestuurders kant) cilinder 2 krijgt geen vonk kan de bougiekabel lostrekken en er gebeurt niets.
wanneer ik cilinder 1 lostrek dan zie je de vonk overspringen.
Cilinder 2 gaat pas vonken wanneer er veel gas gegeven word.

Ook kwam ik er net achter dat ik alles vervangen heb behalve de rotor.
Kan dat de oorzaak zijn ?

Gr

Michael

Theo Sparenburg (10), 15 jaar geleden

Lijkt op een defecte bougiekabel. Meet de bougiekabels en de bobinekabel even door met een ohmmeter of wissel twee kabels tijdelijk om en kijk of het probleem dan verplaatst.

vr.gr. Theo

jan T (20) PRO, 15 jaar geleden

nee de rotor is niet de oorzaakdoe eerst maar wat theo zegt.

groetjes jan.

Madmike (0), 15 jaar geleden

Jan , Theo,

Ik ben net nog even aan de slag gegaan met de bougie kabel en kwam tot de volgende conclusie.

In eerste instantie heb ik de kabels van cilinder 1 en 2 omgedraaid.
Koude start:

Alle cilinders ontsteken normaal en vonken heel goed.

Beetje met het gas lopen spelen waarna (ik denk) de carburateur uit de koude start "modus" komt.
en ja hoor hij gaat op 3 pitten lopen en de 4e (cilinder 2 nog steeds) komt alleen bij wanneer er veel toeren gemaakt worden.

Ik hoop dat jullie nog een tip in de hoge hoed hebben.

alvast bedankt

Michael

Theo Sparenburg (10), 15 jaar geleden

Wat ik nog even zo proberen is het omwisselen van de bougies van cilinder 1 en 2 om te kijken of het probleem dan verplaatst.


vr.gr. Theo

jan T (20) PRO, 15 jaar geleden

dan kun je nog kijken of er geen vacuum lek is waardoor de cilinder niet mee doet stationiar als hij warm is.
spuit met remmen reiniger op de inlaatspruitstuk pakking bij cil 2 en kijk of hij dan beter gaat lopen zo ja vervang de pakking.
zo niet controleer de vacuumslangen misschien een aansluiting die niet goed is.
is daar niks van tevinden en helpt het verwisselen van de bougies niet ga dan compressie meten.

groetjes jan.

Theo Sparenburg (10), 15 jaar geleden

Kijk ook nog eens goed naar (en in) de nieuw geplaatste verdeelkap. Geen haarscheurtjes of sporen van doorslag? Geen grote speling op de as van de stroomverdeler? Neem aan dat de kabels in de juiste ontstekingsvolgorde zijn aangesloten. Vonkt de kabel van de tweede cilinder ook niet goed als die iets van de massa van het motoblok wordt gehouden?
Ook zeker de testjes de Jan aanbeveelt uitvoeren.

vr.gr. Theo

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Nissan Micra of stel zelf een nieuwe vraag.