auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Nissan Micra: snelheidsmeter micra mechanisch of elektrisch?

Bouwjaar: 1996

Hoi

Sinds enige tijd heeft de snelheidsmeter de neiging om te blijven hangen en daarna ineens door te springen. Behoorlijk vervelend met alle trajectcontroles en flitsers.
Mijn vraag is of het systeem van een Micra K11 uit 1996 mechanisch is of elektrisch? Schijnt qua reparatiekosten nogal uit te maken. Klopt dit? Daarnaast is het ook mogelijk
om zo'n systeem bij de sloop vandaan te halen?

Vriendelijke Groeten
Lee

Geplaatst door

Lee_micra1.3 (0)

al 15 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Zit met een kabel, dus mechanisch, zoals ik je nu hoor is je kabel inwendig verrot, eerst andere ( sloop) kabel proberen is mijn advies.

Ohja, succes met het dashboard demonteren, leuk karwei.

Groeten Marcel

hellbat 0
badge

15 jaar

Naar mijn idee moet je het in het klokje zoeken. Ik heb nog nooit een tellerkabel van zo'n Micra kapot gehad.
Het klokkenpaneel haal je er als volgt uit. Twee schroefjes onderaan het "bolletje", net achter de kappen van het stuurkolom. De twee delen van het bolletje laat je aan elkaar zitten. Dan 3 schroefjes voor de klokkenbak en twee/drie stekkers loshalen. Vervolgens haalt je de weerhaakjes van het ruitje voorzichtig los en ook het zwarte deel. Het km-tellerklokje zit met drie boutjes vast aan de witte bak.


Ton

Heren, vriendelijk bedankt voor uw reacties.

Bij de garage werd mij verteld dat indien het om een mechanisch systeem zou gaan, het geheel (dus ik neem aan hele paneel met alle tellers) opgestuurd moet worden ter reparatie en dat dit behoorlijk in de kosten gaat lopen.

Hierboven wordt echter geopperd dat het ook kan gaan om een defecte kabel of enkel het klokje.

Het is mij niet duidelijk wat er dan eventueel kapot zou zijn aan dit klokje, hoe ik dit kan zien en of het als onderdeel vervangen of gerepareerd kan worden. Kan iemand mij hier antwoordt op geven? Het verhaal over de eventuele kabel klinkt in ieder geval niet als opsturen en hele hoge kosten.

Ik hoop dat iemand kan reageren op het verhaal van de garage. Klopt dit verhaal?
En of iemand mij meer duidelijkheid kan verschaffen over het klokje: wat is er evt defect, hoe is dit te zien en hoe is dit te repareren of vervangen?

Vriendelijke groeten
Lee

Lee_micra1.3 0

15 jaar

Het opsturen van een kabelaangedreven teller is m.i. onzin. De tellerkabel drijft een magneet aan die op zijn beurt weer een trommel meeneemt waar de wijzer aanzit. Even simpel gezegt. Het zou kunnen dat er vet/vuil tussen de bewegende delen zit. Maar zover ik me kan herrinneren kan je daar niet bijkomen. Zou het losse deel even moeten zien. Het km-teller klokje kan je overigens gewoon los vervangen.

Hoi Ton,

Inderdaad hebben wij ook het gevoel dat het in het klokje zelf zit. Vooral ook omdat de kilometerteller en dagteller het gewoon wel doen.
Heb er gister zelf de hele dag gereden, maar het is echt ongelooflijk irritant. Af en toe blijft de wijzer echt kleven, als je dan meer gas geeft, schiet hij ineens door
en lees je je daadwerkelijke snelheid af. Als je gas terugneemt, zakt de wijzer heel langzaam terug en blijft dan weer kleven. Kleine snelheidsschommelingen worden
absoluut niet waargenomen. Je weet echt niet hoe hard je rijdt en dan is 3 km/h correctie niet voldoende.

Betekent de km-teller klok vervangen dat dan naast snelheidsmeter, zowel de km tellers vervangen moeten worden? Oftewel is dit 1 geheel?
Als dit het geval is, hoe werkt dit dan precies met de huidige kilometerstand op de teller? Die zal niet meer overeenkomen, zowel bij geheel nieuwe klok niet als
bij klok van de sloop niet. Ik las namelijke vorige week op het nieuws dat het verboden is om daarmee te rommelen, maar goed, dan zou je nooit zo'n teller kunnen vervangen. Toch?

Kunt u mij ook vertellen wat de evt kosten zouden zijn in geval van een nieuwe teller? Ik weet namelijk echt niet in welke richting ik dit moet zoeken. In de 2de hands handel is het moeilijk in te
schatten lijkt me wat de kosten zijn.

Vriendelijk bedankt alvast
Lee

Lee_micra1.3 0

15 jaar

Als we als bedrijf zijnde een teller vervangen dan gaat er een melding naar de nationale autopas en dan is het geregeld. Hoe je dat als particulier zou moeten doen dat weet ik eigenlijk niet.
Verder doen we altijd een stempel in het onderhoudsboekje met daarbij de oude en nieuwe stand en de tekst "teller vervangen".
Geef het chassisnummer van de auto eens dan kan ik kijken voor een klokje.
Het is inderdaad zo dat de afstandsmeter en de snelheidsmeter samen vervangen worden.

Hoi Ton,

Heel erg bedankt voor de reactie. Verschaft een hoop helderheid. Als u zou willen kijken naar de informatie voor het klokje, zou ik dat zeer op prijs stellen. Het chassisnummer van onze micra1.3 uit 1996 is SJNEBAK11U0385155.

Vriendelijke groeten
Lee

Lee_micra1.3 0

15 jaar

gewoon een gebruikte teller halen op sloop ik heb nl wel meegemaakt dat de kabel kapot gaat;doe het volgende maak de teller kabel op het versnel.bak los en draai en aan kijk of de teller beweegt,mocht dit niet het geval zijn trek aan het binnenkabel en duw het naar boven en probeer het nog een keerof het teller gedeelte werkt.
ps als het kabel kapot is kun je het helemaal uit trekken.Indien het niet lukt moet mij maar mailen..

bis50 0

15 jaar

Hallo,

Nog even een vraag van mijn kant, of eigenlijk meer een redenering. Indien de kabel kapot is, zou toch de hele teller gewoon helemaal niet meer moeten werken? Stuk is dan toch gewoon stuk? En dan ligt het toch logischerwijs aan de teller?

Groet,
Lee

Lee_micra1.3 0

15 jaar

Als er een rafel aan de binnenkabel zit, kan deze wel degelijk een zeer wispelurige snelheidsaanduiding geven, de kabel blijft dan haken, draait zichzelf op, en springt dan los, met de acceleratie van een f1 wagen op je teller als gevolg.

Groeten Marcel

hellbat 0
badge

15 jaar

Hoi Marcel,

Ik heb toch het idee dat het bij ons anders is. De wijzer lijkt steeds meer te blijven kleven. Afgelopen weekend gaf de teller terwijl we voor het stoplicht stilstonden 90km/h aan en hij bleef eigenlijk zo goed als staan op deze snelheid. Met een paar tikken op het bolletje wil de wijzer dan uiteindelijk wel een beetje terugzakken. Het kleven werkt zowel bij toenemende als afnemende snelheid. Dus op de snelweg van 90 naar 120km/h blijft hij heel lang hangen totdat hij dan super super tergend langzaam omhoog begint te lopen, niet met sprongetjes maar geleidelijk. Van 120km/h naar 90 km/h is hetzelfde verhaal. Eerst was het ook vooral bij hogere snelheden, maar het begint nu ook met lagere snelheden in de bebouwde kom voor te komen.

Andere vervelende bijkomstigheid is dat met het tikken op het bolletje de lampjes op de teller het ook nog eens begeven heeft. Maar goed dit zullen we dus met de reparatie ook direct vervangen. Het dashboard zal toch open moeten.


Groeten
Lee

Lee_micra1.3 0

15 jaar

DAN is het verhaal ineens wel ERG duidelijk, dan kan het niets anders als de teller zelf zijn, deze vervangen voor een sloopexemplaar en je bent weer het heertje.

Groeten Marcel

P.S. Voor de tellerstand, maak een notitie in het onderhoudsboekje, datum, oude tellerstand en nieuwe tellerstand, en geef dit ook aan bij verkoop van de wagen, dan ben je altijd ingedekt, en doe je niets illegaals.

hellbat 0
badge

15 jaar

Deze reactie is zeer overtuigend. Super bedankt, we hebben al een sloopexemplaar gevonden, maar moeten hem er zelf nog uithalen. Wordt nog lollig.
We gaan het eens proberen. Heel erg bedankt.

Groeten Lee

Lee_micra1.3 0

15 jaar

Hoi Marcel,

Wat betreft die tellerstand wilde ik ook maar een aantal foto's maken van beide tellers ed. Inderdaad om die ellende te voorkomen. Bedankt voor de tip.
Ik hoop dat ik straks weer als een pittig dametje rond kan rijden, dat mag toch ook in plaats van als een heertje?

Groetjes Lee

Lee_micra1.3 0

15 jaar

Tuurlijk mag dat, hahahaha, vergeef me mijn fout.

Er zijn ( jammer genoeg ) niet veel dametjes die zelf een en ander aan hun auto proberen te doen, die van mij bijvoorbeeld kan alleen tanken en roept alleen "ohja, schat, er brand al 2 dagen een rood lamje naast de kilometerteller, kun je er even naar kijken.!!!!", en dat blijkt dan het olielampje te zijn. pfffff......... Maar goed dat ik allemaal japanners voor de deur heb staan, die kunnen een flinke mishandeling ondergaan voordat ze er definitief mee ophouden.

Hulde Lee

Groeten Marcel

hellbat 0
badge

15 jaar

Hoi allemaal,

Het is gelukt! Bij de sloop hebben we het hele 'kastje' met ook temperatuur -en benzinepeilmeters uit een oude Micra van '92 gehaald.
We hebben uiteindelijk het hele ding vervangen. Dus niet alleen de klok. Na een behoorlijk testrit is gebleken dat de boel weer werkt.
Echt heerlijk!!

Het enige is dat nog steeds de linkerhelft van de dashboard verlichting het niet doet. Dus blijkbaar zit het niet in de lampjes. Zou het aan de
stekker kunnen liggen? Wie o wie, want dan zouden we eventueel dat nog eens kunnen proberen te vervangen. Het openen van het 'bolletje' bleek namelijk
echt super gemakkelijk te zijn.

Van beide meters hebben we de kilometellerstand vastgelegd in het onderhoudsboekje en foto's gemaakt. Daarnaast is de stand nu hoger dan eerst, dus hier zullen geen problemen van komen.
Misschien hooguit als we hem willen verkopen. Zien we dan wel weer.

Ik ben in ieder geval super blij, scheelt weer bekeuringen. En Marcel, ik check ook het oliepeil, de bandenspanning, koelvloeistof....etc. Ik vind het gewoon wel leuk om meer te
weten van het hoe en waarom van een auto. En geen betere manier om het te leren dan een oude auto kopen, dat is gebleken.

Heel erg bedankt allemaal voor de hulp en adviezen. Het heeft me zeker geholpen...en als jullie ideeen hebben over de ontbrekende verlichting aan de linkerzijde, hoor ik het graag.

Groeten
Lee

Lee_micra1.3 0

15 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Nissan Micra of stel zelf een nieuwe vraag.