Nissan Primera: hoog verbruik 1:14-15, pomp stellen?

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.0dt, Nissan blok dus.

Zal ik de pomp eens 4 krukas-graden naar voren zetten? (is een HEEL klein streepje bij de pomp)
Dat is het enige wat ik nog zelf kan doen, de rest is elektronisch.
Hij spijkert, knettert ook zo weinig, in vergelijking met mijn Primera P10 van 1991, die veel zuiniger was. (1: 16.7 en dat 9 jaar lang)


Ook vind ik de nieuwe Nissan niet erg sterk, ondanks turbo (die het wel doet: druk gemeten), EGR losgekoppeld en gecheckt op lekkage, LMM schoongespoeld met water, nagespoeld met gedestilleerd water.
Hij brandt wel erg schoon: geen stank of rook te zien wanneer je erachter rijdt, ook niet bij optrekken,
dat was met de P 10 wel anders! (en die kwam ook door de roetkeuring: K=1.75 !!)

Ideeen?

De airco staat uit.


wiemer.

wiemer

Geplaatst door wiemer (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Nissan Primera? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

13 Reacties

P. Kelder (0) PRO, 14 jaar geleden

[quote=wiemer]EGR losgekoppeld en gecheckt op lekkage, LMM schoongespoeld met water, nagespoeld met gedestilleerd water[/quote]
Dit alles wat ik lees geeft niet de indruk dat je weet waar je mee bezig bent.......
Met dit gegeven creëer je problemen ipv het op te lossen.

Gr. paul

Petje57 (0) PRO, 14 jaar geleden

Ik vind het helemaal geen probleem gezien de inhoud en het vermogen van de motor t.o.v. de auto en alle weerstand die wordt opgeroepen met kat, roetfilter, dynamo, airco, filerijden enz. Dan is 1 : 15 nog niet zo slecht.

Gr.

wiemer (0), 14 jaar geleden

@ Petje,
Verschil met de vorige auto met zelfde motor en gebruik vind ik groot.
Airco uit, en kat/filter heeft ie toch niet dacht ik?
Maar ja, als dat gewoon is voor die P11's...hij is wel 100 kilo zwaarder trouwens dan de P10.

@Paul,
Ik pruts mijn hele leven aan alles, ben toch wel behoorlijk voorzichtig hoor, en kwam er ver mee, ook letterlijk, en maak zelden wat kapot.

Dit is idd een nieuwe fase, want ik had altijd spullen (auto's en mofietsen) met weinig elektronica.

Het liefst zou ik nu een computertje in de wagen hebben die allerlei mooie grafieken liet zien over inspuitmomenten en - hoeveelheden, gemeten temperaturen. Met de oude Nissan mat ik altijd de boordspanning (ivm de beroerde dynamo's) en de water-temperaturen op 2 plekken, gewoon voor de lol. Dat deed de Nissan zelf trouwens ook. Leuk op vakantie, als ie de berg op moest, met 3 pubers, en aanhanger, en dan volgas de berg op. Respekt voor de P 10 Diesel !!!

Misschien gaat dat nog eens lukken met die computer, want een zoon doet werktuigbouw (=/ autotechniek) en misschien kan ik hem een worst voorhouden van 10 PK winst (haha van 90 naar 100, juist ook ivm die zoon heb ik een slappe auto)
Die Nissan heeft 2 getande riemen, en ik wed dat daardoor wat vertraging optreedt. Ik kan ze natuurlijk ook beide vernieuwen, maar dat is meer werk, en nog niet nodig.

Maar OK, ik kan ook eens gaan voor het stellen -volgens -het -boekje met de micrometer, als ie dan goed blijkt te staan moet je er gewoon van afblijven, mee eens.
Ik heb trouwens nog een derde vraag, maar daar wacht ik nog even mee.

Wiemer.

CARS&MOTORS (0) PRO, 14 jaar geleden

Die Nissan heeft 2 getande riemen, en ik wed dat daardoor wat vertraging optreedt##

ja
zal er 1 lanzamer draaien????

Ik kan ze natuurlijk ook beide vernieuwen, maar dat is meer werk, en nog niet nodig.##
nee
lekker niet doen

primera p11 (0), 14 jaar geleden

Het betreft hier een 2.0 td waarschijnlijk.
Dit zijn sowieso niet de meest geavanceerde motoren, zijn erg traag en lawaaiig, cilinderkop wil wel eens scheuren.
Dingen hebben weinig tot geen trekkracht, in ieder geval niet te vergelijken met een modernere variant.
Ze staan bekend om het snel warm lopen met een flinke aanhanger, volgens mij is hier wel een modificatie op geweest voor zover ik me kan herinneren, aangepaste kop en koel installatie.
Zal al wel gedaan zijn bij deze motor, voor de rest gewoon sterk, maar verwacht geen wonderen.
Verbruik van 1 op 14/15 is heeeeeel netjes, de meest halen met pijn en moeite 1 op 12/13.

wiemer (0), 14 jaar geleden

Dank Heren!

@ Jerry:

Ik bedoel niet dat hij langzamer draait, maar dat hij een paar graden achter is gaan lopen omdat ie 2 riemen heeft.
Ik zei het een beetje krom.
De distr riem zit er nu 40.000 in, volgens sticker, en die naar de pomp wsch. 150.000 (nooit vervangen schat ik, gezien rest onderhoud)

@ Primera p11:

Goh, jij bent niet erg enthousiast over die diesels!
Van de p10 naar de p11 is dus eigenlijk alleen maar een verslechtering, qua verbruik, bij ongeveer gelijkblijvende prestaties.

Toch ook maar (in buitenland met airco aan) de koelwatertemp continu meten, want dat temp metertje staat altijd in het midden, ook al kookt hij! (Toulouse, thuis gekomen met radiatorpillen, thuis koppakking vervangen. Zelf. Ik heb het nu over de P10)

Ik las dat de airco zichzelf uitzet bij hoge watertemperatuur dat is dan weer mooi.

Doet me aan vroeger denken, met de Kadett op vakantie: ramen open, kachel aan boven de 100 km/uur.

Maar het klopt, het is in alle opzichten een uitloop-model, daarna werd het ook van Renault geloof ik.

Ach, als ie het 4 jaar blijft doen, dan zijn de kinderen ongeveer huis uit, en wordt het een klein autootje.
Ik vermaak me intussen wel met de techniek.
Ik hou jullie op de hoogte wanneer hij 1: 16 loopt!

Wiemer.

CARS&MOTORS (0) PRO, 14 jaar geleden

als ie een paar graden achterloopt staat t dus niet op tijd

P. Kelder (0) PRO, 14 jaar geleden

Wiemer...

Je bent er maar druk mee.....;

Gr. paul

wiemer (0), 14 jaar geleden

Ach, voor mij is dit ook een stukje hobby, dat begrijpen jullie inmiddels wel.

Mijn gezinsleden waarderen het dat ik met alle vervoer wat we in de loop van de jaren hadden toch altijd weer thuis zijn gekomen.
Koeling, dynamo, dan ben je al een heel eind.

Maar ze wilden eens een mooie jonge auto, ipv al die licht gedeukte barrels.
Dat is dus de P11 geworden.
Glimmen doet ie wel.

wiemer.

Nissanwielmonteur (0) PRO, 14 jaar geleden

Heb je al een goed naar het signaal van de luchtmassameter laten kijken????? Het er jaren geleden ook 1 aan de hand gehad die niet vooruit te schoppen was. Luchthoeveelheidsmeter signaal zag er goed uit en er waren geen storingen. Toen we dat ding eens op de rollenbank gingen zetten bleek toch dat op bepaalde momenten het signaal achterbleef, dus minder brandstof dus minder vermogen.

P. Kelder (0) PRO, 14 jaar geleden

[quote=wiemer]Mijn gezinsleden waarderen het dat ik met alle vervoer wat we in de loop van de jaren hadden toch altijd weer thuis zijn gekomen.
Koeling, dynamo, dan ben je al een heel eind[/quote]
Indien ik zo met de auto bezig zou zijn, zou mijn vrouw niet waarderen, ze liet me opnemen vanwege een fobie....
Dat we dan altijd nog zijn thuis gekomen noemd ze een wonder.........................;)

Gr. paul

wiemer (0), 14 jaar geleden

@ Nissanwielmonteur

Maar als het vermogen achterblijft, wordt hij dan ook on-zuinig?
Ik haat on-zuinig.

@ Paul K

de laatste jaren ben ik meer op forums aan het sleutelen dan buiten.
Op een gegeven moment heb je zo'n ding in je vingers, gesteld dat je niet een absoluut slecht ding koopt.

Daarom wil ik ook nooit een nieuwe (sorry ik bedoel andere) auto.
Dat is nu dus na 9 jaar gebeurd.
Daarvoor ik meen 7 jaar een Jetta Diesel 1600. (dacht ik)
God, wat een gaar ding was dat! Altijd lopen, en zuinig!
Startte op 2 cyl, dan 3, en na 5 min de 4e.
Met starten 9en op andere manieren) kon je mooi horen welke cylinders een beroerde compressie hadden.

Die deed bloedig zn best die auto.

Bij jullie regent het zeker.
Ik ga maar eens een eindje fietsen, hier is het nog mooi. Net een nieuw (pardon, ander) 3 versn achterwiel ingezet.

Wiemer.

johndoornbosch (0) PRO, 14 jaar geleden

beste wiemer er zou eigenlijk ook een noproblemcar moeten bestaan voor vragen hoe creeer ik een probleem,en als je er teveel aan prutst en hij is helemaal verknalt kan je altijd nog zeggen: gelukkig hebben we de foto's nog [url=http://vrouwenpower.nl/smilies][img]http://vrouwenpower.nl/smilies/forumsmiley1328.gif[/img][/url] gr john.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Nissan Primera of stel zelf een nieuwe vraag.