close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Nissan Vanette Cargo 2300: Koeling Nissan Vanette

Bouwjaar: 1995, Brandstof: Diesel, Motorcode: DL23

Hallo,

ik heb een Vanette van 1995. Een tijd geleden is de kop stuk gegaan, zoals zovele Vanettes.
Ik heb een nieuwe kop gemonteerd en daarna ook een nieuwe radiateur, aangezien deze ook lek bleek.

Ik heb nu enkele vragen:
er zat, en zit nog steeds een thermostaat in van 88 graden. Is dit de standaard temperatuur? Jammergenoeg heb ik deze niet getest voor montage.

De temperatuurmeter geeft een temperatuur aan van ongeveer een centimeter voor het rode, is dit normaal? Ik vind het zelf nogal hoog. Of moet de naald van de meter ongeveer horizontaal staan?

Hoeveel water moet er in het expansievaatje staan? Er staat geen peil op. Of moet er helemaal geen water in staan? Er is wel een apart tankje waar wel een "max" en "min" op staat.

Ik blijf druk op de waterslang voelen bovenin de radiateur als ik de motor warm gereden heb, is dit normaal? Ik heb het systeem ontlucht door het slangetje bovenin het thermostaathuis open te houden tot er bij het vullen water uit kwam. Ook heb ik in de slang geknepen tot er geen bellen meer in het expansievaatje kwam. Ik had de dop van het vaatje af. Ik heb ook de vulopening boven de kachelslang open gehouden en deze helemaal vol gevuld.

Ik hoop dat jullie genoeg weten en bruikbare tips voor me hebben. Alvast bedankt.

Groetjes Eric

Geplaatst door

papaatje (0)

al 22 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Hallo,

De thermostaat is inderdaad 88graden.
Het dat MIN en MAX tankje dat is het expansievat. Die andere waar niets opstaat dat is een deel van je druksijsteem en moet gewoon vol wezen.

Gezien de temperatuurwijzer moet je eens kijken of de radiateurfan wel op de lage snelheid draait. Heb ook al eens meegemaakt dat die het niet doet.
De wijzer hoort normaal ongeveer halverwege te staan.

Groetjes Ton

[quote=Nissanwielmonteur]Hallo,

De thermostaat is inderdaad 88graden.
Het dat MIN en MAX tankje dat is het expansievat. Die andere waar niets opstaat dat is een deel van je druksijsteem en moet gewoon vol wezen.

Gezien de temperatuurwijzer moet je eens kijken of de radiateurfan wel op de lage snelheid draait. Heb ook al eens meegemaakt dat die het niet doet.
De wijzer hoort normaal ongeveer halverwege te staan.

Groetjes Ton[/quote]
Hallo Ton,

ik heb een nieuwe thermostaat gemonteerd, had veel moeite met ontluchten.
De temperatuur blijft echter hoog op de meter. Wat blijkt nu: met koude motor schiet de meter al voorbij horizontaal. Blijkbaar de sensor stuk: ik heb nu een nieuwe sensor besteld, morgen maar eens zien.

Het valt wel op dat als de motor warm is de bovenste slang op de radiateur heet is , zodat de thermostaat waarschijnlijk wel open gaat, terwijl de onderste slang lauw is. Is zoveel temperatuurverschil normaal? Het is een nieuwe radiateur.

De kachel is wel heet.

Groetjes Eric

papaatje 0

16 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Nissan Vanette of stel zelf een nieuwe vraag.