Dag allemaal,
Ik ben een trotse bezitter van een Nissan Primera WP12,
Hiervoor ook altijd Nissan gereden, en eigenlijk nooit problemen.
Maar dit lijkt een echte Problemcar te worden.
Ja ruil hem dan in zou je zeggen. Maar ja, ik heb er echt een zwak voor: rijdt heerlijk en is lekker luxe.
Bovendien heb ik geen geld voor een andere.
Daarom graag jullie advies over het volgende:
In september 2010 kreeg ik problemen, met het feit dat de motor bij het starten enorm ging trillen.
Het leek wel of er een cilinder eventjes niet mee deed. Na circa 30 seconden was dit trillen over.
Auto reed voor de rest prima, maar verloor veel koelvloeistof.
Diagnose garage: lekke koppakking.
Kop eraf gehaalt (koppakking was overigens weinig aan te zien)
Koppen gevlakt en nieuwe koppakking.
Eind 2011 zelfde symptomen, en ja hoor wederom diagnose koppakking lek.
Als het systeem onder druk werd gezet kwam het water uit de bougie-gaten.
Koppakking zag er goed uit.
Dus moest het een of cilinder zijn (maar die kun je niet nog een keer vlakken), of een kanaal in de motor zelf. Na overleg is er een ruil-motor ingezet.
Sinds een maand geleden merkte ik weer in toenemende maten koelvloeistof verlies.
Kan geen lekkage ontdekken. Auto rookt niet.
Bij een koude start trilt de motor soms weer.
Toch maar naar de garage geweest.
Diagnose lekke koppaking (spuit erbij de bougie gaten uit als het onder druk word gezet).
Ik kreeg al de vraag wat voor rijder ik was.
Nou eigenlijk vrij rustig, doordat het een cvt is, komt de motor nauwelijks boven de 3000 toeren.
Ik sta wel vrij vaak in de file.
Mijn vraag komt dit vaker voorkomt bij deze motoren?
Kan een ander onderdeel de oorzaak zijn van de druk opbouw zodat kennelijk de koppakking stuk gaat? (Ben bang dat ik na reparatie volgend jaar weer hetzelfde probleem heb)
Alvast bedankt voor jullie hulp.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Net terug van vakantie, daarom deze late reactie... Of de koppakking bij deze nissan veelal probremen geeft weet ik niet. Ik heb wel een algemeen verhaal..
lekkage van koelvloeistof in 1 of meerdere compressieruimtes hoeft niet altijd door een defecte of onjuist gemonteerde koppakking te komen. Er kan een lekkage zitten in bv het materiaal van de cilinderkop, ook kan er een scheur in de cilinderwand zijn ontstaan.. Daarnaast kan de koelvloeistof via de regelmatig geopende inlaatkleppen in de verbrandingsruimte komen. Ook het inlaatspruitstuk is verbonden met het koelsysteem. Een scheur(tje) in het materiaal ervan is voldoende om kde koelvloeistof daar terecht te laten komen..
Hoewel het vrij gebruikelijk is, direct na het vinden van koelvloeistof in de verbrandingsruimte, direct de cilinderkop te demonteren. Is het beter om eerst een volledige diagnose te stellen..
Met een zg cilinderlektest kun je vaststellen of er een lekkage is tussen de cilinder en verbrandingsruimte en het koelsysteem... Je kunt dan ook vaststellen welke cilinder(s) dat betreft. Als uit die test blijkt dat er geen lek is, blijft het inlaat gedeelte over. Door het geheel gevulde koelsysteem langdurig met behulp van een zg radiateur tester onder de maximaal toegestane druk te zetten, komt her vanzelf koelvloeistof in het spruitstuk terecht.
De cilinderlektest kun je zelf doen als je over perslucht beschikt. Met de zuiger in het bovenste dode punt na de compressieslag zet je via dat bougiegat perslucht druk van minstens 6 bar op die cilinder. in het geopende expansievat van het koelsysteem zul je bij lekkage na verloop van tijd luchtbellen zien komen. ook zal het niveau in het vat stijgen. Met behulp van een oude bougie en een oud tubeless ventiel kun je zelf zorgen voor een goede verbinding.
Ook de koelvloeistof lekkage test kun je zelf uitvoeren. Als de dop van het expansie vat correct afdicht staat er bij warme motor ongeveer 0,5 tot 1 bar druk op het koelsysteem. Door na een nacht stilstand op de onderkant van de binnenkant van het spruitstuk te kijken (met een spiegel)of te voelen(bv met een propje toilet papier) weet je dat daar een lekkage is. Hiervoor hoef je meestal alleen de slang van het gasklep huis te verwijderen en de gasklep helemaal open te zetten.
Cor, hardstikke bedankt voor je reactie en uitgebreide uitleg.
Natuurlijk zal ik aandringen op een volledige diagnose.
Toch nog een vraagje.
Je hebt het over een mogelijke oorzaak van inlaatkleppen en inlaatspruitstuk.
Worden deze ook vervangen bij het omwisslen van de motor? Of zitten deze niet op de motor, als dit niet zo is dan zou dat verklaren waarom er nu na omwisseling van de motor wederom hetzelfde probleem zich voordoet.
12 jaar
Dat was voor mij (om u wel duidelijke reden) de volgende vraag welke ik wilde stellen...
Een ruilmotor is meestal een door een gespecialiseerd bedrijf volledig gerevideerd motorblok. Ook fabrikanten leveren zg ruilmotoren. Deze kunnen dan zelfs nieuw zijn.
Daarbij zijn er 3 mogelijkheden, (al of niet beschikbaar voor het type)
1 short blok. Dit is eigenlijk alleen het draaiende gedeelte met uitzondering van de cilinderkop.(Is meestal niet interessant) de bovenliggende nokkenas, de hydraulische klepstoters en de meerkleppen techniek zijn bij schade veelal ook aan vervanging toe)
2. motorblok met cilinderkop en distributie meestal met vliegwiel, zonder koppeling, spruitstukken, motorsteunen, (dus alleen die delen welke eventueel gepaard zijn.
3. Complete motor inclusief startmotor, dynamo, koppeling. injecteurs..enz enz.
In plaats van een ruilmotor kan er ook een gebruikte motor zijn geplaatst. (van een schadeauto op de sloop gehaald) Hierbij kan het zijn dat men de complete motor overplaatst. maar, omdat door de fabrikant tijdens de productie steeds wijzigingen worden doorgevoerd? kan het zijn dat men bv toch het oude spruitstuk terug plaatst. om de verschillen waar men tegen aan loopt te elimineren.
ff wat anders. de kleppen gaan steeds open en dicht. De gassen kunnen er dan langs en gaan er niet doorheen zoals ik eerder meldde..
ik heb meegemaakt dat een lek in de cilinderkop zat in het gedeelte rondom de inlaatklep, waardoor de koelvloeistof naa binnen kwam.
misschien overbodig? maar ik vind dit een duidelijk filmpje
http://www.youtube.com/v/hodYdtW-8zQ&fs=...
Deze motor is ideaal: geen cilinderkop, geen koppakking en ook geen koeling. de bougie vonkt vanzelf en de brandstof komt uit de buitenlucht vallen. Het inlaatspruitstuk is niet dubbelwandig de temperatuur van de inlaatgassen is zonder al dat gedoe ideaal.
mvg Cor
Nou de garage heeft een aantal testen gedaan, volgens hen kan het niet het spruitstuk of de kleppen zijn.
(want die waren afgesloten bij het testen?)
Uiteindelijk is toch de kop eraf gegaan, volgens de monteur was duidelijk te zien dat de koppaking de boosdoener was, ook de cilinder kop zelf was enigszins beschadigd.
Maar ja wat kan dit nu veroorzaken?
Leuk die symptoom bestrijding, maar het gaat mij om de oorzaak. Kijk het kan altijd een keer gebeuren. Maar 3x in twee jaar is mij teveel "toeval".
Men heeft ook al naar het koelsysteem gekeken, naar verstoppingen of zo. Maar dat kan bijna niet, de temperatuur meter blijft altijd gelijk, heb niet het idee dat het te warm wordt.
12 jaar
jammer dat ik de pakking niet zie, Nu is het een beetje gissen... De koppakking zelf kan de oorzaak zijn, (materiaal of productiefout)
Meestal is de oorzaak wat anders. En dan begint de lekkage op de plaats waar de pakking onvoldoende aangedrukt wordt.
het is zaak om er voor te zorgen dat de temperatuur overal gelijkmatig verandert. en dat de koppakking overal even strak tussen kop en blok zit. afhankelijk van welke afdichting deze voor moet zorgen.
Ik zie graag fotos van de boven en onder zijde van de pakking op de plaats waar deze lekt. ook graag het blok en de kop op de zelfde plaatsen..
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Nissan Primera of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar