Nissan Micra: micra eind 96 met oranje knipperlamp mm

Bouwjaar: 1996, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1000

motor manage lampje knippert ineens oranje, maar start en rijd nog goed.
nu wil ik dit gaan uitlezen met obd 2, het apparaat dat ik daarvoor wil gebruiken (Autel MaxiScan MS509) schrijft vanaf 1996 ook nissan is uit te lezen, alleen een obd2 stekker is anders dan mijn micra (16 pins) nu zie ik wel stekkers online staan van 16 pins (obd) naar obd2 maar werkt het dan ook, is mijn vraag,
als er iemand is met deze ervaring hoor ik dat graag

grtjs boomer 562

boomer 562

Geplaatst door boomer 562 (20) , lid sinds 12 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Nissan Micra? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

7 Reacties

oldford (0) PRO, 10 jaar geleden

Tja, helaas wordt er flink "overdreven" in advertenties.
OBD2 wordt uitsluitend gebruikt in Noord-Amerika en zelfs daar werkt het niet op alle voertuigen van 1996.
Hier hebben we EOBD en dat is pas verplicht vanaf 2001 voor personen-auto's met benzine motor.
De genoemde scanner gaat niet werken op jouw auto. Ook niet met verloopstekkers.
Want een auto die een verloopstekker nodig heeft ondrsteunt het hele EOBD/OBD2 gebeuren gewoon niet.

boomer 562 (20), 10 jaar geleden

het klopt wel dat er overdreven wordt in advertenties, blijkt toch ook dat er altijd wel voertuigen van recent bouwjaar zijn die niet door alle obd2 scanners gezien worden, maar blijft de vraag waarom wordt een verloopstekker gemaakt, als het toch niet zou werken,en waarom gaat een fabrikant speciaal merken en bouwjaren noemen die voor het obd2 tijdperk vallen (2001) bijv. nissan v.a 1996.
en dan lees ik op dit forum over mensen die zelf kabels/stekkers fabriceren,verbouwen met als resultaat data te vergaren.
zijn de protocollen van obd1 en 2 /eobd zo verschillend, behalve uitgebreider
ik kan het mis hebben maar blijf toch nog optimistisch.
iedergeval bedankt voor de snelle reactie.
grtjs

oldford (0) PRO, 10 jaar geleden

1996 valt NIET voor het OBD2 tijdperk. Maar dan moet je wel verhuizen naar de andere kant van de oceaan.
1996 is WEL heel erg ver voor het EOBD tijdperk in Europa. De specificaties waren toen nog eens gepubliceerd.
Strikt juridisch klopt al die onzin, alleen heb je dan wel geld voor niets uitgegeven.

En ja, de protocollen die fabrikanten zelf gebruiken verschillen meestal nog al wat van de EOBD/OBD2 protocollen.
De verloopstekkers zijn voor apparatur die de fabrieks protocollen gebruiken maar standaard een 16-polige stekker hebben.
Voor gebruik met EOBD/OBD2 scanners zijn ze waardeloos, wederom heb je dan geld uitgegeven voor niets.

Dat voertuigen van recent bouwjaar niet door alle EOBD/OBD2 scanners gezien worden, klopt helaas.
Maar dat bewijst alleen maar de enorm slechte kwaliteit van al die goedkope scannertjes.

boomer 562 (20), 10 jaar geleden

probleem is weer over na 3 dagen knipperen, reserve sleutel geprobeerd zonder resultaat, daarna met reservesleutel een keer of 5 omgedraaid, dus contact aan/uit en toen knipperde het lampje niet meer, maar brand weer constant als de motor nog niet draait, motor daarna gestart en de lamp is uit, originele sleutel weer gepakt en werkt ook weer perfekt, dus wie het weet mag het zeggen.
alleen blijft de aanschaf van een obd tester even achterwege.

Shadowranger (0), 10 jaar geleden

Kan iets zijn geweest wat kortstondig heeft opgetreden. Na een aantal keer starten kan, als de fout niet weer optreedt, de melding op je dashbord verdwijnen. Laat de volgende keer meteen je auto uitlezen. Aan de hand van de code kan je dan wat gerichter te werk gaan.

boomer 562 (20), 10 jaar geleden

dit is de 2 de keer dat ik dit heb met deze auto, alleen de vorige keer was 3 jaar geleden, motor man. brandde toen starten /aanslaan en na 3 sec. uit.
ik dacht contactsleutel probleem(nats)ik had toen de res.sleutel in gebruik en aan die bos zat ook mijn suzuki sleutel, die ook een signaal afgeeft.
volgende dag weer geprobeerd met de eerste sleutel, motor slaat aan maar lamp blijft branden, na een paar uur ging ik naar huis, en dacht dan maar met brandende lamp, blijkt dat de lamp niet meer aanging tijdens rijden tot op heden.
nu lees ik op dit forum vele vergelijkbare storingen bij de micra's, wat betreft mm lamp, niet willen aanslaan en niet meer willen starten na bv. de auto vlak achter elkaar vlot te verplaatsen (bj 95-99)
het mooie is dat het zichzelf? oplost, want ik heb nog niemand iets zien vermelden dat er iets is gerepareerd.

Shadowranger (0), 10 jaar geleden

Je Suzuki sleutel geeft alleen een signaal af op het moment dat deze daadwerkelijk in een contactslot wordt gedaan. Het is geen kwestie van uitzenden als deze er los bij de bos aan hangt, want dan zou ik met mijn Primera hetzelfde probleem moeten hebben met alle andere chipsleutels die erbij zitten. Daarbij moet de chip zodanig dicht bij de uitleesring komen wil deze enige invloed hebben. Het feit dat een sleutelchip wel of geen contact heeft, heeft op dit probleem geen invloed en kan zeker geen mm lampje laten branden.

Voor wat het probleem betreft, het gaan branden van het mm lampje kan diverse oorzaken hebben, vandaar dat ik aangeef dat je de auto moet laten uitlezen zodra het zich weer voordoet. Het gaat erom dat de boordcomputer die de inspuiting en ontsteking elektronisch regelt (en wat er verder nog elektronisch wordt gecontroleerd, maar gezien de leeftijd van de auto mogelijk niet gebeurd) wel dit kan doen binnen de geprogrammeerde kenvelden (zoals dat heet met de waarden). Zodra 1 of meerdere van de parameters buiten die waarden gaat zitten, gaat de mm lamp branden. Dat kan al iets simpels zijn als een verstopt/ vervuilt luchtfilter en versleten bougies tot een defecte lambasonde of valse lucht in het inlaat/ uitlaattraject. Ik wist destijds de code, omdat de ANWB deze heeft uitgelezen, maar dat wil niet zeggen dat ze ook jouw auto kunnen uitlezen.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Nissan Micra of stel zelf een nieuwe vraag.