close auto

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Nissan Micra: Micra met gare koppeling en versnelling

Bouwjaar: 1996, Brandstof: Benzine

Bij onze micra uit 1996 hebben we 1,5 jaar geleden de drukgroep en koppelingskabel laten vervangen, omdat we een klevende koppeling hadden.
Helaas is het probleem weer teruggekomen. De koppeling is heel zwaar, en als je hem intrapt en weer loslaat, komt hij maar voor 3/4 omhoog. Pas een aantal seconden later, hoor je de koppeling
het laatste stuk terug omhoogklappen. Zo nu en dan hoor je met intrappen en loslaten ook een krakerig, piepend geluid, squeeky zeg maar. Het komt bij de pedaal vandaag, dus niet uit de motor.

Daarnaast schakelt de auto de laatste tijd niet meer goed. Zowel opschakelen, terugschakelen, als achteruit. Alsof de pook vastzit, of dat er iets niet aangrijpt. Het is een probleem dat zich niet altijd voordoet. Soms schakelt hij prima, en het andere moment krijg je er geen beweging in.

Eigenlijk willen niet veel meer investeren in de auto. We hebben toen veel geld uitgegeven aan de koppeling en het probleem is er gewoon opnieuw. Dus weer
de drukgroep laten vervangen zie ik echt niet zitten. Weer zoveel honderden euro's.

Is er iemand die wat ideeen heeft over de onderliggende gedachte van de defecte koppeling? Hoe is het mogelijk dat de koppeling weer defect is? De vorige eigenaar
had de drukgroep ook al eens laten vervangen, nu zo'n 5 jaar geleden.
Heeft het misschien zin om de koppelingskabel nog eens te vervangen, misschien een ander type gebruiken?

Wat kan de oorzaak zijn van het slecht schakelen?
Heeft iemand andere betaalbare ideeen om de auto weer een beetje te laten rijden?

Vriendelijke groeten,
TLA

Geplaatst door

TLA (0)

al 14 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

De koppelingskabel kun je eenvoudig controleren. Neem deze los aan de kant van de versnellingsbak. En controleer of de kabel gangbaar is. Dus zonder weerstand door de buitenkabel beweegt.

Is er voorheen alleen de drukgroep vernieuwd, of ook de koppelingsplaat ? Druklager ? Vliegwiel schoongemaakt.? Gaat de gaffel soepel genoeg heen en weer. Het pedaal is deze niet geblokkeerd door de veer.?

S6

Ralf

Ralf_Jensen 0
badge

14 jaar

Allereerst, Ralf dankjewel voor je reactie!

Ik heb het even teruggezocht, de set is vervangen. Dus daar zal ook plaat, en lager onder vallen, vermoed ik. Of het vliegwiel is schoongemaakt weet ik echt niet.
Ik heb een Vraagbaak die ik er even heb bijgepakt. Hoe kan ik voelen of de gaffel soepel genoeg heen en weer gaat? En hoe test ik of de pedaal wordt geblokkeerd door de veer?
Al vermoed ik niet dat dit laatste het probleem is, hooguit onderdeel van het probleem.

Als ik de koppelingskabel wil testen, moet ik de aanwezigheid van weerstand dan testen door de koppeling in te trappen, nadat deze uiteraard is losgemaakt aan de kant van de versnellingsbak?

En stel dat ik de kabel zou willen laten vervangen bij een garage, waar moet ik dan op letten? Welk merk, kwaliteit... neem aan dat hier ook nog het een en ander in kan verschillen?

Heeft er iemand nog ideeen wat betreft het slechte schakelen? Dit euvel is ongeveer een maand geleden ontstaan. De koppeling is het laatste jaar langzaam weer zwaarder geworden.

Groet
TLA

TLA 0

14 jaar

De kabel losnemen aan de kant van de bak. Dan iemand vragen of deze langzaam het pedaal op een neer wil halen. Gaat dit zonder weerstand, OK.
als de kabel dan toch los ligt, probeer dan de gaffel waaraan de kabel was bevestigd heen en weer te bewegen. Dit moet ook weerstandloos gaan.

Voordat je toch je kabel wil laten vervangen, leg dit probleem voor aan je garage. Wellicht is het de kabel niet, maar iets anders, of misschien is er wel niets aan de hand. Dan hoeft de kabel ook niet vernieuwd te worden.
Of is de kabel eenvoudigweg te stellen, zodat het aangrijppunt weer aanvaardbaar binnen tolerantie ligt.

Het is niet normaal als binnen 1,5 jaar wederom de kopp. defect is. Het zwaar schakelen kan ook een (te) laag olieniveau in de bak zijn.

Je garage moet dit vrij eenvoudig kunnen vaststellen.

S6

Ralf_Jensen 0
badge

14 jaar

Ralf, ik zal eerst zelf de kabel en gaffel testen. Pas als hieruit blijkt dat dit niet ok is, zal ik naar de garage gaan om dit te laten vervangen. En ook zeker overleggen. Ik ga niet meer terug naar de garage van toen, ik heb daar toch een rotgevoel aan over gehouden omdat het op mij toen nogal overkwam als een haastklus. En je wilt eigenlijk niet dat je 500 euro als een haastklus behandeld wordt.

En wat het schakelen betreft. Ik kan het niet zozeer zwaar schakelen noemen, het is meer alsof hij de versnelling niet kan vinden. Hij pakt zeg maar als het ware niet, alsof er geen twee is. Bijvoorbeeld, als hij de achteruit niet pakt, maakt hij zo'n irritant krassend geluid. Een geluid wat je ook kan krijgen wanneer je de versnelling in de achteruit wilt zetten, voordat je helemaal stilstaat. Dit geluid hoor je niet als je bijv. van 1 naar 2 wilt gaan, maar je krijgt hem gewoon niet in de twee. Niet door zwaar, maar het lijkt alsof het juiste punt niet wil aangrijpen.

Wederom dank voor je reactie!

TLA 0

14 jaar

Hoi,

Vandaag hebben we de koppelingskabel losgemaakt, helaas was er geen wrijving waarneembaar in de kabel.
Het probleem zit dus 'dieper'. Een beetje verwacht, maar toch ook teleurstellend.

De gaffel, het deel wat verdraaid als je de koppeling intrapt en weer loslaat, kon ik toen de kabel nog los was
misschien een ruime centimeter verdraaien. Daarbij ging dat verdraaien echt niet soepel. Kan iemand me iets
over deze bevinding vertellen? Hangt hier een conclusie aan vast?

Nadat de kabel weer was bevestigd, was mijn vriend's ervaring dat de koppeling minder kleefde. Wel dus veel te zwaar voor woorden,
maar de pedaal kwam, na loslaten, wel in 1 keer weer helemaal naar boven in de juiste positie. Tevoren sprong de pedaal pas na een paar seconden terug
in de juiste positie en moest je hem soms met je voet even de laatste centimeters omhoog halen.

Groetjes

TLA 0

14 jaar

Ik denk niet dat het probleem bij het pedaal zit inderdaad, Het pedaal kan soepel terugkomen
terwijl de het druklager bijvoorbeeld blijft hangen.

De koppelingskabel is inderdaad eenvoudig te testen, als die soepel door de buitenmantel heen glijdt kan daar
niet veel mee aan de hand zijn.

Veel voorkomende montagefouten wat dit onderwerp betreft zijn het niet goed schoonmaken van
de "Prise-as" in het koppelingshuis. Of (teveel) vet smeren op het asje waardoor er vuil opkomt
en het druklager / de koppelingsplaat blijft hangen op het asje.

Zodra dit gebeurt komt de koppelingsplaat niet goed vrij en kan er niet makkelijk in de versnellingsbak "geroerd" worden.

Een slechte kwaliteit druklager is een 2e optie..

svenney 0

14 jaar

Die gaffel die je hebt bewogen met de hand, moet normaal gesproken ook licht en zonder weerstand heen en weer te halen zijn.
Indien dit niet goed gaat deze opnieuw gangbaar maken.
Kan ook in het "bell- house" zitten. =Bak- Behuizing waarin de koppeling zit. De gaffel moet bewegen over een bus. Deze zou beschadigd en/ of vuil kunnen zijn.

Ralf_Jensen 0
badge

14 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Nissan Micra of stel zelf een nieuwe vraag.