Nissan Micra: Motor loopt niet stabiel op LPG: schakelt soms over op benzine

Bouwjaar: 1998, Brandstof: LPG, Motorcode: 1.3

Ik heb een probleem met mijn Nissan Micra 1.3 LPG (G3) uit 1998. Er staat 266.160km op de teller. Het motorblok zelf is zo'n 100.000km jonger.

Tijdens het rijden schakelt de motor vanzelf over op benzine. Dit is soms te voelen doordat de motor even heel kort inhoudt. Soms is het niet te merken, behalve dat het te zien is aan het LPG/benzine indicator lampje.
In 70% van de gevallen schakelt de motor weer vanzelf terug op LPG binnen 5 tot 60 seconden. In 30% blijft hij op benzine lopen. Dan haal ik de schakelaar even 2x over en gaat hij weer over op LPG.

Dit probleem kan voorkomen bij verschillende snelheden. Het komt nu dagelijks zo'n 4x voor (80km/dag). Dit probleem had ik niet bij aanschaf (aangeschaft op 260.000km) en komt dus steeds vaker voor.

Op benzine rijdt hij perfect. Dus het is echt een probleem dat in de LPG installatie zit.

Hebben jullie tips hoe ik dit probleem kan aanpakken of waar ik het moet zoeken?

kjiratsiekoedel

Geplaatst door kjiratsiekoedel (0) , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Nissan Micra? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

kjiratsiekoedel (0), 13 jaar geleden

niemand?

Michel7773 (0) PRO, 13 jaar geleden

Wat voor gasinstalatie zit er in ?
Heb je de klepspeling al gecontroleerd?
Het naar benzine schakelen doet hij waarschijnlijk omdat er een te arm mengsel wordt geregistreerd, dus dat zijn de dingen waar je eerst naar moet gaan kijken.

kjiratsiekoedel (0), 13 jaar geleden

Ik heb een Koltec installatie.
De klepspeling heb ik nog niet gecontroleerd. Maar zou dat deze klachten kunnen geven?

Elders lees ik dat 't verdeelhuis vies zou kunnen zijn. Hier heb ik een handleiding voro 't schoonmaken: http://members.home.nl/opeltje/Handleidi...

Michel7773 (0) PRO, 13 jaar geleden

Klepspeling moet je altijd in de gaten houden bij een gasauto!

Verdeelhuis moet je zeker doen, maar als je dat gedaan hebt is het advies om de drukken van het systeem af te stellen.
Zowel de 1e als de 2e trap.

kjiratsiekoedel (0), 13 jaar geleden

Weer even een schopje om te vertellen hoe 't nu gaat met 't probleem.

Het verdeelhuis is door mijn eigen nissan garage (geen LPG garage) schoongemaakt. Vervolgens gaf de auto 2 weken geen problemen. Daarna begon het echter weer en komt nu steeds vaker voor.

Vandaag is de auto naar de LPG garage geweest voor analyse. Helaas gaf hij totaal géén storingen, alles werkte perfect! Leuk, maar 't probleem zit er nog. Gezien 't verhaal is 't probleem waarschijnlijk toch 't verdeelhuis, maar daar zitten behoorlijk wat kosten aan: nieuw verdeelhuis incl montage&afstellen €540 ex BTW!

Ik heb even rondgebeld naar andere LPG garage's wat de kosten zouden zijn:
Garage 2: nieuw verdeelhuis €460 incl BTW (kijk, dat scheelt alweer €100)
Garage 3: servicebeurt + revisie verdeelhuis €250 incl. BTW
Garage 4: revisie verdeelhuis €190 ex BTW

Allemaal vertellen ze dat een nieuw verdeelhuis €305 ex. BTW is, dus dat is gewoon de prijs van de importeur.

Een revisie verdeelhuis klinkt financieel aanlokkelijk, maar ik ben bang dat goedkoop-duurkoop is. Ik rij denk ik nog even door tot 't probleem vaker voorkomt en dat de volgende keer de storing wel te meten is.

Verder heb ik nog even rondgemaild en kreeg van www.verdampere.nl hetvolgende antwoord:
"Ik denk zelf niet dat het probleem in het gasverdeelhuis zit maar in de temperatuur van de verdamper of een kapotte temperatuursensor.
Als de motor door een slecht werkend gasverdeelhuis te weinig gas krijgt, schakelt het systeem terug naar benzine, maar gaat niet meer vanzelf terug naar gas.
Pas als je de schakelaar even op benzine zet en dan weer terug naar gas of de auto even uit en weer aan zet zal het systeem weer naar gas over schakelen.
Door een verkeerd signaal van de temperatuursensor schakelt het systeem wel steeds vanzelf heen en weer tussen gas en benzine.
Dus ik denk dat de verdamper niet genoeg doorstroming van koelvloeistof heeft of een kapotte temperatuursensor of slecht contact."

Ik moet zeggen dat ik nog steeds niet weet hoe ik 't nu moet aanpakken (en de kosten niet te hoog laat oplopen).

Misschiend dat ik zelf mijn laptop maar moet gaan aansluiten op 't systeem, ik zal vanzelf wel een keer 't probleem vangen lijkt mij.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Nissan Micra of stel zelf een nieuwe vraag.