Bij een 94er micra 1300 16v automaat met een n-cvt bak doet zich een vreemd
probleem voor die ik hier nog niet gevonden/gelezen heb.
Wel andere problemen met deze blijkbaar niet al te beste versnellingsbak.
Het volgende gebeurt er.
Zowel bij koude als warme motor kan je rustig optrekken met de auto zonder rare dingen en/of problemen.
Geef je nu meer gas of volgas dan schiet het toerental flink omhoog maar snelheidsvermeerdering ho maar.... het lijkt erop alsof je met een versleten koppeling rijdt zoals bij een handbak..
Ik heb de auto niet tot mijn beschikking... dus kan niet continu ermee aan de gang.
Ik kan hem kopen maar heb geen zin in een complete dure bak revisie.
Dus misschien hier hulp om te zien of de kosten een beetje mee zullen vallen.
Ik heb tijdens de proefrit tussendoor even de koolborstels nagekeken en daarvan was er
bij 1 borstel een stukje af gebroken.
Nu weet ik niet of dit hiermee te maken heeft.
De olie was op peil maar misschien wel aan vervanging toe.
De auto heeft 63000 kilometer gelopen origineel vanaf 1994.
Misschien is het poeder van de poederkoppeling aan het verklonten zoals wel hier gelezen.
Maar wat kost zo'n geintje misschien.
Graag hulp om te zien of het interessant is om deze auto te kopen.
Bedankt vast
Marcel
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Hallo. Ik heb het zelfde probleem gehad met een micra uit 1998. Deze auto had ook maar een beetje gelopen in al die jaren nl 43000 door een oude dame en was erg traag gereden. Heb deze nu ong een half jaar en het slippen is vanzelf over gegaan. Ik heb op advies van een nissan monteur de auto een tijdje stevig gereden waardoor het klonteren van de poederkoppeling weer over ging. Lange afstanden werken nog het beste was mijn ervaring waardoor de hele handel lekker warm wordt. Van het ene moment op het andere is het slippen over gegaan. Duurde ong. 500km. Is wel ff vervelend rijden omdat je een balans moet zoeken tussen max trekken en niet de motor erg veel toeren te laten maken. De koolborstels waren niet versleten trouwens en ook niet vet. Laat me ff weten wat het resultaat is. Gr Fred
Nog ff dit. Die monteur zei me ook dat het belangrijk was dat de olie op tijd ververst wordt. Elke 45000km. Kun je controleren door ff te ruiken aan de peilstok of deze verbrandt ruikt. Als dat zo is is deze aan vervanging toe.
Daar was ie weer.
Vandeweek maar eens even de versnellingsbak eruit gehaald en weggebracht naar een revisiebedrijf
om hem na te laten kijken.
Het eerste telefoontje van hun was met de vraag of ik de poederkoppeling erin geslagen had aangezien ze deze er niet uitkregen.
Nu had ik nergens aangezeten en weet zelf ook dat de koppeling gewoon los op de as geschoven zit.
Ze gingen hem er wel met geweld vanaf proberen te krijgen.
Toen kreeg ik telefoon dat de koppeling er met grof geweld vanaf gehaald was en het volgende kwam naar voren.
De bak schijnt zo ontzettend heet geweest te zijn van het slippen, dat de as die in de koppeling gaat zichzelf
vast gelast had aan de koppeling.
Het aluminium van de bak, waar de lagers van de as in draaien was aan het smelten geweest.
De poederkoppeling zelf is zo verbrand dat ie niet meer te reviseren is.
Het gekke is wel dat er geen bij of rare geluiden hoorbaar waren, en er was op lage snelheid ook nog aardig goed mee te rijden. De olie was ook op peil en stonk niet....heel vreemd allemaal.
Waarschijnlijk hadden de vorige eigenaars gedacht dat het hoorde om 120 te rijden met 265000 toeren.
Einde oefening voor de bak dus.
Dus nu maar eens gaan kijken wat de volgende stap gaat worden.
Revisie waarschijnlijk niet aangezien dat dat ontzettend duur gaat worden.
Ik weet nog een gebruikte bak met garantie te koop voor niet al te veel dus dat zal hem wel gaan worden.
Fred , heel erg bedankt voor je reactie maar wat jij gedaan had ging niet meer lukken.
Nog even een tip voor andere n-cvt bezitters.
Ik wilde de koolborstels van de borstelbrug als eerste op de gok vervangen aangezien het revisie bedrijf mij
vertelde dat deze een euro of 40 zouden kosten.
Bij navraag bij de dealer bleken deze 175 euro ex btw te kosten.
Dure grap voor iets wat niet helemaal versleten was.
Na goed bestuderen van het borstelbruggetje bleek dat het alleen een huis met een stekker en 2 draadjes te zijn die naar de borstels lopen.
Dus onzinnig duur voor zoiets simpels.
Nu kreeg ik de heldere ingeving om eens bij een startmotor en dynamo revisie bedrijf langs te gaan.
Hier konden ze alleen de borstels vervangen.
Dit geheel met inzetten koste 17 euro.....
dat is nogal een verschil.
Dus mochten de borstels versleten zijn doe dan dit .
Het revisie bedrijf had hier nog niet van gehoord en gaat dat nu ook tegen de klanten vertellen waarvan de borstels versleten zijn.
Spaart een heleboel geld uit bij iets wat schijnbaar nogal vaak versleten is.
Mvg groet Marcel
Das wel jammer dan. Wordt idd dan een duurdere grap. Gebruikte bak is de beste en goedkoopste oplossing dan. Ben trouwens maar blij dat je hem er zelf in kunt zetten. Scheelt ook weer wat centen.
Hoop dat je nog plezier aan je Micra kunt beleven. Mijn vrouw hier iig wel. Snel karretje dat nog relatief zuinig is. Haal altijd 1:15 gem. ermee ook als de airco gebruikt wordt. Voor een 1300 vind ik dat niet slecht, aangezien de vorige een 1000 handgeschakeld was en ong het zelfde deed. Het is een SE type dus van alle gemakken voorzien, zelfs ABS.
Die tip van die koolborstels is erg slim. Ik ga dat ook doen dan als ze versleten zijn. Er zit hier vlakbij een bedrijf die dat allemaal kan. 175 ex is erg veel geld als je alleen de borstels maar nodig hebt.
Laat ff weten hoe het verder gaat met de Micra. Ben erg benieuwd. Gr Fred
18 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Nissan Micra of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar