👉 Waarom lid worden?
Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!
Omdat mijn auto geen software upgrade ECM / controle katalysator heeft gehad (volgens het chassisnummer reeks zou wel moeten) en de dealer verzuimd heeft op aangeven van de motorstoringslamp volgens richtlijnen van de importeur te handelen is de katalysator door hete verbrijzeld. Stukken zijn de uitlaat terecht gekomen en in de motor. Hierdoor is het olieverbruik gigantisch gestegen en uiteindelijk stuk gegaan. Ik zit met een enorme kater en een hoge rekening voor een nieuwe motor en katalysator. Wie garandeert me dat dit niet wederom herhaald zolang betreffende update niet is uitgevoerd? Wie is nou aansprakelijk voor de ontstane schade?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Hoe kunnen stukken van een katilysator in de motor komen een katilysator zit in het uitlaatsysteem achter de motor en een motor blaast in de uitlaat dus zullen de stukken weggeblazen worden en kunnen mijn inziens noot in de moter worden gezogen
zou maar eens een expertische aanvragen vindt het een beetje vaag verhaal
tot horens jan
Jan5047, ik ben een leek op dit gebied en heb laten informeren door professionals. Tevens heb ik me laten vertellen dat een bekend probleem is voor (de eerste serie) X-Trail's en Premera's. Olie monsters bevestigen de verhaal van de genoemde professionals.
18 jaar
Beste Fiaz,
De verantwoordelijkheid van het al-dan-niet opvolgen van terugroep-acties ligt NIET bij de dealer, maar bij de eigenaar. MITS je de auto kort geleden (binnen 1-1,5 jaar)
gekocht hebt bij een dealer ( !! NISSAN dealer!! ), denk ik dat het voor jou echt helaas pindakaas is. Heb je 'em nl wel bij een NISSAN dealer vandaan dan zijn ze ,op z'n zachtst gezegt , slordig omgegaan met de voorhandezijnde informatie.
Ik controleer altijd of er niet nog een 'campagne' openstaat , al is de 3 jaar garantieperiode al verstreken,zeker bij deze motoren (QR20)
Ik hoop dat het je pleier van de auto niet wordt vergald door dit soort ingrepen in de portemonnai
SUC 6 Jeroen
Hoi Jeroen,
Dank voor je reactie. Ik heb deze auto 3 jaar geleden bij de Nissan dealer gekocht. De toenmalige eigenaar reed in deze auto en heeft mij als eerste eigenaar te boek gelegd. Noch van de dealer, noch van de importeur, heb ik geen terugroep oproep gehad. Althans niet voor de betreffende update, terwijl volgens de chassisnummer-reeks en de uiteindelijke storing wel had gemoeten. Bij geconstateerde storing (motorstoringslamp) is zelfs tot 3 keer toe niet volgens richtlijnen van de importeur gehandeld door de dealer. Zelfs dat had het uiteindelijke defect aan motor en katalysator kunnen voorkomen.
Ik hou sterk rekening mee dat het helaas pindakaas is en rekening voor mij.
18 jaar
Ik denk dat je, om eventueel nog IETS te vangen van NISSAN, het onder de aandacht brengen bij de klantenservice dmv een brief.
Als je in deze brief je situatie duidelijk in kaart brengt..... wellicht komt er dan nog een stuk vergoeding los bij NISSAN .
SUC 6, Jeroen
ps hou me op de hoogte,'k ben benieuwd
Jeroen, ik heb Nissan dealer inderdaad een brief geschreven waarin ik hen aansprakelijk stel voor onstane schade. Ik zal je op de hoogte houden van hun reactiie. Dank voor je reactie.
18 jaar
Lijkt mij ook dat Nissan hier volledig aansprakelijk voor is.
Al zullen ze dat niet toegeven, waarschijnlijk.
Ik vind , dat je in dit geval , te rade moet gaan bij een rechtswinkel , rechtsbijstand ,of zo.
Ik ben ook benieuwd hoe dit afloopt.
mvg,
Hans.
Niet nissan, maar de dealer is hierbij in gebreke gebleven, dus kostenpostje rekening garage, en niet nissan.
Dat je de importeur hiervan op de hoogte stelt is een wijs besluit, deze zullen verhaal gaan halen bij de desbetreffende dealer, en dus zul je je schade zeker vergoed krijgen.
wel eerst het antwoord van de importeur afwachten voordat je verdere stappen gaat ondernemen.
Groeten Marcel
Sorry Marcel, ik bedoelde ook de Nissan dealer.
mvg,
Hans.
Juliie praten me wel veel moed in, want dat heb ik echt nodig. Ik wacht de reactie af van de Nissan dealer eer ik rechtsbijstand inschakel. Maar ondertussen zit ik wel zonder vervoer. Overigens van een auto van zo een prijsklasse mag je zeker verwachten dat ie langer meegaat dan 5 jaren. Er is immers zoiets als productverantwoordelijkheid.
18 jaar
dit heeft niets met productverantwoordelijkheid/aansprakelijkheid of wat dan ook te maken.
Als ik je verhaal goed heb gevolgd, en je kunt een en ander hardmaken op papier, dwz oude reparatiebonnen, garantiebewijzen etc etc. dan kun je dus de dealer aansprakelijk stellen, omdat ze nalatig met JOUW eigendom zijn omgegaan. De dealer heeft verzuimd ( en of dit nou wel of niet expres is gedaan laten we even in het midden) om de reparatie / terugroepactie op jouw auto door te voeren. Wat ik dus begrijp is dat je met een waarschuwingslamp naar de garage bent gegaan, en daar een verkeerde diagnose/reparatie is uitgevoerd.
Je kunt dus de dealer hierop aansprakelijk stellen, en omdat je de importuer ook al op de hoogte hebt gesteld, zal deze je steunen. Niet om de dealer zwart te maken, maar om de Nissan-rijder dit voorval vlug te laten vergeten, zodat zijn volgende auto toch weer een Nissan wordt. Niet om het een of ander, maar ik heb dit al een paar maal aan de hand gehad, en mijn gevoel zegt dat de importeur hier veel waarde aan hecht.
Bijkoend voordeel, is dat de importeur dit alles niet hoeft te betalen, en dus met de vinger naar de dealer kan/mag wijzen.
Ik geef je vooralsnog grote kans dat je een heel eind uit de kosten komt.
Groeten Marcel
Lijkt mij van niet, ik rijd zelf een Nissan en Nissan Nederland stuurde aan elke XTRAIL bezitten een brief met daarin een uitnodiging en een waarschuwing.
De uitnodiging behelsde het maken van een afspraak voor de update, en de waarschuwing was dat indien de update niet uitgevoerd zou worden ernstige motorschade zou kunnen volgen. De update was overigens gratis. Een afspraak hiervoor moest je uiteraard zelf maken.
Zoals ik het zie is iedere XTRAIL rijder die ondanks deze duidelijke waarschuwing "gedupeerd" raakt dat zelf schuld, en treft zeker een dealer geen blaam.
17 jaar
Alle X-trail rijders hebben ook nog een oproep gehad voor modificatie van het hitteschild en de vulhals.
De dealers zijn er toen ook op gewezen te letten op nog openstaande campagnes.
Dus jou dealer is zeker in gebreken gebleven.
Tevens denk ik dat de dealer in contact moet treden met Nissan en daar vragen wat de mogelijkheden voor garantie zijn daar dit een bekend probleem is.
Met alle respect noem ik wat je stelt toch onzin, de importeur schrijft de klanten aan die zich weer met een dealer in verbinding moeten stellen om de modificaties uit te laten voeren.
Je hebt als klant/rijder ook een verantwoordelijkheid, namelijk die je dealer in de gelegenheid te stellen een en ander te laten uitvoeren. Ook is het je eigen verplichting de dealer te wijzen op berichten die je van de importeur ontving. Doe je dat niet is het een duidelijk geval van eigen schuld dikke bult.
Wachten tot de dealer aan je vraagt je auto asjeblieft in te leveren noem ik dom.
En vergelijkbaar met ziek zijn en niet naar de dokter gaan, want die heeft je niet uitgenodigd;-)))
17 jaar
Nee, meneer Kessen. De melding van Nissan is dat je als dealer bij elk garagebezoek even moet controleren of er nog campagnes 'openstaan'; Ditalles met het doel om je klant ( de Nissanrijder) te behoeden voor teleurstellingen zoals in dit topic benoemd.Er kleeft dus weldegelijk naltigheid aan de betreffende dealer.
Daar ben ik het dus niet mee eens, en een geschillencommissie (Bovag) zal daar zijn licht op moeten laten schijnen. Hoe dan ook is elke Nissan rijder op de hoogte gesteld van updates en het belang ervan.
De bal ligt dan in de hoek van de eigenaar, die moet de dealer in de gelegenheid stellen zijn werk te doen en niet andersom... Het lijkt erop alsof de klager een "zuinige" eigenaar is en de dealer vermijdt totdat de boel stuk is... Vergeet niet dat je maar een kant hoort, en dat is de zijne.
Als professional zou je daar doorheen moeten kunnen kijken.
17 jaar
Als het goed is , is de auto van deze meneer een aantal keer in de werkplaats geweest. Als er geen onderhoud is gepleegd en ook geen gehoor is gegeven aan alle oproepen ( hitteschild en daarna vulpijp) dan zal het voor deze meneer erg lastig worden om iets te verhalen. Dus daar ben ik wel erg benieuwd naar of dat ook gebeurd is.
Misschien kan de OP daar licht op laten schijnen ?
Verder zou ik graag van je willen weten wat dat hitteschild is ? Geldt dat mogelijk alleen voor benzine modellen of bepaalde bouwjaren ?? Ik heb namelijk nooit een oproep gehad daar iets aan te laten doen. Wel heb ik een nieuwe ECU en turbodruksensor gekregen alsmede een nieuwe vulpijp. Bij mij was ook vrij snel plm 90k/km de intercooler stuk (lek/gescheurd).
Overigens is het burgerlijk wetboek eenduidig , bij garantiegevallen heb je als consument de plicht de verkoper in de gelegenheid te stellen problemen te verhelpen. Verzuim je dat dan heb je elk verder recht op reclame verbeurd. Ik wens de OP dan ook veel sterkte maar vrees dat ie weinig kans maakt.
17 jaar
hier staat toch duidelijk dat de dealer de auto moet controleren op de betrokken onderdelen.
[quote=pkessen]Daar ben ik het dus niet mee eens, en een geschillencommissie (Bovag) zal daar zijn licht op moeten laten schijnen. Hoe dan ook is elke Nissan rijder op de hoogte gesteld van updates en het belang ervan.
De bal ligt dan in de hoek van de eigenaar, die moet de dealer in de gelegenheid stellen zijn werk te doen en niet andersom... Het lijkt erop alsof de klager een "zuinige" eigenaar is en de dealer vermijdt totdat de boel stuk is... Vergeet niet dat je maar een kant hoort, en dat is de zijne.
Als professional zou je daar doorheen moeten kunnen kijken.[/quote]
De dealer is VOLDOENDE op de hoogte gebracht, door met een brandend lampje de werkplaats binnen te rijden.
Op deze klacht is geen enkel gevolg genomen, door evt openstaande modificaties op te zoeken of door te voeren.
Derhalve is de dealer mijns inziens VOLLEDIG aansprakelijk voor de schade.
Groeten Marcel
Met een brandend lampje naar binnen rijden is voldoende???
Dat dacht ik niet, want zelfs wanneer de dealer een diagnose stelt is de klant altijd de persoon met het laatste woord. Wanneer de klant geen opdracht geeft, of de dealer niet wijst op ervaren/bemerkte problemen tijdens het rijden heeft de dealer geen verdere verplichting. Trouwens, is er ondertussen al iemand die meer kan vertellen over dat hitteschildje ? Overigens is er betreffende de catalysator nooit een terugroepactie geweest, wel betreffende de turboboost sensor en de ecu. Deze kunnen echter nooit de cat verneuken en de motor daardoor opblazen. Waarschijnlijk verkoopt de OP indianenvarhalen.
17 jaar
Dat hitteschild was voor de benzinemotoren, die schermde de lambdasonde te veel af m.a.g. dat het daar te heet werd en kongaan scheuren.De nieuwe hitteschilden hebben een hap uit het schild thv lambdasonde.
@pkessen.
Met alle respect, maar het begint erop te lijken dat je uit je nek begint te .....
Eerst vertel je zelf, dat alle Xtrail rijders een brief hebben gehad, en dat niet uitvoeren van de campagne motorschade tot gevolg zou hebben, en nu vertel je dat er geen campagne is geweest, althans, niet direct op de kat. Jij weet toch ook wel, dat een haperende motor katschade tot gevolg KAN hebben, en dat een ecu daar WEL DEGELIJK debet aan kan zijn ?????
Ook het neerplante van een auto bij de dealer, met een brandend motorstoringslampje is WEL DEGELIJK aanleiding om even terug te zoeken of er campagnes zijn geweest, en of deze al dan niet doorgevoerd zijn. Als dit niet is gebeurd, is de dealer in gebreke gebleven, en aanspakelijk voor de schade. Onafhankelijk, of de eigenaar dit nu wel of niet doorgeeft.
Jij hoeft toch ook niet bij je dealer te gaan vertellen wat de oorzaak van een storingslampje is, daar zijn ze voor, om dat uit te zoeken en te weten. Ze zijn toch per slot van rekening een dealer, die direct, en uit eerste hand informatie van de importeur/fabrikant krijgen.
Als ik bij elke storing aan mijn auto zelf erbij moet zeggen wat de mogelijke oorzaak zou kunnen zijn, omdat ze anders geen goede diagnose zouden kunnen stellen, zijn ze dat dealerschap nog voor geen stuiver waard, en kunnen ze beter SERVIES, dan SERVICE gaan verkopen.
Verder, ik reageer niet meer op dit topic, voordat de topicstarter meer licht hierop geeft. deze heeft inmiddels al anderhalve maand niet meer gereageerd.
Groeten Marcel
Je hoeft niet onbeleefd te worden hoor.
Ik lul allesbehalve uit mijn nek, de discussie gaat namelijk over de DCi motor en het spreekt dat je als eigenaar geen terugroepbrief krijgt om een modificatie voor benzine motoren te laten uitvoeren als dieselrijder.
Omdat de poster van die hitteschildopmerking verzuimde te vermelden dat dit alleen voor benzinemodellen gold
is mijn vraag logischer dan uw reactie.
Verder moet je bij het binnenrijden van je auto mijns inziens toch echt aangeven wat jij bemerkte, het sec laten zien van een brandend rood lampje leidt uitsluitend tot uitlezen en resetten met de mededeling "we hebben het uitgelezen en gereset kijk maar of het nu ok is".
Natuurlijk hoef ik niet aan de dealer te vertellen wat de oorzaak van een storingslamje is, maar het is wel een feit dat er aan het oplichten van dat lampje verschijnselen ten grondslag liggen. Het succes bij het oplossen van het probleem is "en dat is ervaring" meer gegarandeerd wanneer de eigenaar/gebruiker deze aan de dealer verteld. Je de garage uit laten sturen om het nog een keer te proberen staat gelijk aan je recht op reclame voor een groot deel opgeven.
Ik zei al eerder wanneer jij naar de dokter gaat en "pijn" zegt kan ie je ook niet helpen.
Je zal details en symptomen moeten geven zodat er een diagnose mogelijk is, eenieder die wel eens een MM uitgelezen heeft weet dat sec met die "wetenschap" zeker bij minder voor de hand liggende problemen weinig te beginnen valt. Weet je zeker dat je een pro bent ??
17 jaar
Of ik een pro ben, ga ik niet zelf vertellen, dat laat ik aan de mensen over die mijn reacties beoordelen. Ik ga geen veren in eigen kont steken.
Ten tweede, als ik met een brandend mm lampje in de garage kom, en er is geen indicatie dat er wat mis zou zijn met de motor, WAT zou ik dan moeten doorgeven. IK MERK NIETS, MAAR HET BRANDT WEL.
Als de motor daadwerkelijk zou inhouden, is het duidelijk dat je er dat bijvermeldt, maar dan wat.
De eerste actie van de receptionist/servicemanager zou moeten zijn om terugroepacties of modificaties op te vragen "EN DAT IS NIET GEBEURD", dus wat zanik je nou over wel of niet garantie, wegrijden, reclame, uitlezen, details, symptomen, etc.
De dealer is in de fout. KLAAR
pkessen schrijft : "Weet je zeker dat je een pro bent ??"
Met hatelijke opmerkingen komen we nergens meneer Kessen.
Je kunt een drukpers ook niet met een auto vergelijken.
Als er een lampje in de auto gaat branden , hoeft het niet perse merkbare gevolgen te hebben.
Je gaat naar de garage en zegt dat er een lampje brandt.
Het is aan de monteurs om uit te zoeken waarom het brandt en eventueel daarna te zien of er een campagne loopt ivm deze storing.
Als ik ergens pijn heb is dat ook een waarschuwings lampje en de dokter zoekt uit waarom het pijn doet.
mvg,
Hans.
pkessen schrijft : "Weet je zeker dat je een pro bent ??"
quote
MR p.kessen, nieuwe bezems vegen schoon, oude bezems kennen de hoekjes.......
paul,
Geachte Heer Kessen, met grote belangstelling volg ik deze topic en uw reacties in het bijzonder.
Uw aanhaling van het Burgerlijk Wetboek doet onwetenden denken dat u kennelijk behoorlijk onderlegd bent in de civiele wetgeving.
Een klant heeft idd "verplichtingen", zoals u reeds aangaf. U vergeet echter 1 heel belangrijke factor: de rechter.
Niet het Burgerlijk Wetboek bepaalt wie er in gebreke is gebleven, maar de rechter.
De rechter zal de zaak toetsen en zal kijken of alle betrokkenen aan hun verplichtingen hebben voldaan.
Van een klant, die zelf verder technisch NIET onderlegd is, mag je verwachten dat deze zijn auto dan door de dealer laat onderhouden op de door de fabrikant gestelde intervalstermijnen.
Indien een klant dan een afgestempeld onderhoudsboekje bij de rechter kan overleggen, zal deze geneigd zijn om te oordelen dat de klant aan zijn verplichtingen heeft voldaan.
De dealer is de partij met de specifieke kennis van het voertuig, althans, zo maken zij reclame. De dealer WEET dus WEL van die modificatie af..!
Van de dealer mag je DAN dus meer verwachten dan het opmaken van een rekening alleen.
Nu kunt u wel stellen dat iedereen een brief heeft gehad van de importeur, maar waren deze brieven aangetekend verzonden?
Indien u hierop negatief moet antwoorden, kan de klant dus middels zijn onderhoudsboekje aantonen dat HIJ in ieder geval aan zijn verplichting heeft voldaan door de auto keurig op tijd door de dealer te laten onderhouden.
Staan er in de onderhoudsboekjes geen lege bladzijden alwaar de dealer evt. modificatie-codes kan noteren en afstempelen?
Van Volkswagen weet ik dat wel. Daar staan keurig de stempels vermeld van bijv. draagarm modificaties.
Ik spreek uit eigen ervaring dat ook IK ten tijde van die terugroepactie GEEN schrijven heb ontvangen van de importeur of dealer. Kennelijk is verzending van brieven toch niet geheel waterdicht. Zelfs TNT-post garandeert niet voor 100% alle post op de plaats van bestemming af te leveren. Dat zegt dus iets.
Alhoewel ook ik mij afvraag hoe het mogelijk is dat er keramisch materiaal van de katalysator in de motor terecht kunnen komen, wil ik u er op wijzen dat DAT niet de zaak is waar het uiteindelijk om draait.
De rechter zal kijken of de klant heeft voldaan aan zijn verplichtingen.
De rechter zal ook bekijken of de dealer VOLDOENDE heeft voldaan aan de "service" die een klant van hem mag verwachten, in deze dus even simpel checken of de modificatie al is doorgevoerd bij de betreffende auto.
Uw stelling dat de Bovag Geschillencommissie zijn ligt hierop zal moeten werpen, bestrijd ik.
De uitspraak van deze commissie is namelijk bindend.
Persoonlijk zou ik de gang naar een civiele procedure maken en de rechter laten oordelen.
En inderdaad: ik vraag mij soms ook wel af: ben ik wel een particulier...??
17 jaar
[quote=fiazswaria]Hoi Jeroen,
Dank voor je reactie. Ik heb deze auto 3 jaar geleden bij de Nissan dealer gekocht. De toenmalige eigenaar reed in deze auto en heeft mij als eerste eigenaar te boek gelegd. Noch van de dealer, noch van de importeur, heb ik geen terugroep oproep gehad. Althans niet voor de betreffende update, terwijl volgens de chassisnummer-reeks en de uiteindelijke storing wel had gemoeten. Bij geconstateerde storing (motorstoringslamp) is zelfs tot 3 keer toe niet volgens richtlijnen van de importeur gehandeld door de dealer. Zelfs dat had het uiteindelijke defect aan motor en katalysator kunnen voorkomen.
Ik hou sterk rekening mee dat het helaas pindakaas is en rekening voor mij.[/quote]
als ik dit lees bent u eerste eigenaar
en dan geen oproep krijgen
het lijkt er op dat u dan geen (bekende)woon of verblijfplaats heeft ook dit had u aan de dealer moeten melden.
Jerry, als ik het goed heb, weet men ook altijd je adres te vinden voor reclame en zo, zelfs als je verhuisd bent.
Maar ja, adreswijzigingen doorgeven aan je dealer noodzakelijk?
Heeft met goed onderhoud en accuratesse niet veel van doen, lijkt mij.
17 jaar
Die Jongens Doen Geen Moeite Tenzij Ze Eurie S Ruiken Een Nwe Auto Aan Je Kunnen Verkopen.
Maar Dan Nog Idd Als Hij Vaker Is Binnen Geweest Dan Zal De Dealer Zeker Als De Eigenaar De Auto Als Demo Model Koopt
Toch Mogen Verwachten Dat Ze Dit Automatisch Doen
Kost Ze Geen Cent.
En Misschien Is Dit Juist T Probleem
Auto Geen Storing Wel Claimen ,strijk Op De Winst.
Wat Ik Zou Doen
Rij Naar Een Dealer Ergens 100 Km Verderop En Vraag Of Ze M Kunnen Uitlezen Ivm Update's
Weet Je Zo Of T Gedaan Is
Beste Hans, Naar mijn mening ben ik niet hatelijk maar jij begint met een zeer onbeleefde toon te antwoorden. Dat vind ik niet professioneel, en zeg ik dan ook. In dit antwoord ga je zelfs nog verder.
Moet jij weten. Met het onderwerp heeft een en ander al niet meer van doen.
In de tweede regel geef je precies weer waar het om gaat, de dokter kan je echter veel beter helpen als je zegt waar het pijn doet en welke pijn het is wanneer het begon en wat je historie voor die pijn is.
Zonder al die info kan de dokter alleen maar raden en is de diagnose en zijn bhandeling mogelijk helemaal fout. Word je daardoor doodziek of sterf je , is dan de dokter de schuldige, of jij die alle benodigde informatie niet verstrekte ???? Doei.
[quote=Hans4040]pkessen schrijft : "Weet je zeker dat je een pro bent ??"
Met hatelijke opmerkingen komen we nergens meneer Kessen.
Je kunt een drukpers ook niet met een auto vergelijken.
Als er een lampje in de auto gaat branden , hoeft het niet perse merkbare gevolgen te hebben.
Je gaat naar de garage en zegt dat er een lampje brandt.
Het is aan de monteurs om uit te zoeken waarom het brandt en eventueel daarna te zien of er een campagne loopt ivm deze storing.
Als ik ergens pijn heb is dat ook een waarschuwings lampje en de dokter zoekt uit waarom het pijn doet.
mvg,
Hans.[/quote]
17 jaar
In de boekjes van mijn Nissan worden alleen de beurten afgeschreven, modificaties worden waarin niet vermeld. Elke Nissan rijder krijgt van de importeur een briefje / bericht dat er een modificatie uitgevoerd moet worden en deze zich bij de dealer moet melden. Men gaat er bij Nissan van uit dat de klant dit ook doet. Het is de verantwoordelijkeid van de klant zich te melden en om de modificatie te vragen en niet andersom. Verzuimt de klant dit, of stelt deze de dealer niet in de gelegenheid is dat de verantwoordelijkheid van de klant en niet van de dealer.
De reschter spreekt recht op basis van de wetboeken weet je..
[quote=Santa]Geachte Heer Kessen, met grote belangstelling volg ik deze topic en uw reacties in het bijzonder.
Uw aanhaling van het Burgerlijk Wetboek doet onwetenden denken dat u kennelijk behoorlijk onderlegd bent in de civiele wetgeving.
Een klant heeft idd "verplichtingen", zoals u reeds aangaf. U vergeet echter 1 heel belangrijke factor: de rechter.
Niet het Burgerlijk Wetboek bepaalt wie er in gebreke is gebleven, maar de rechter.
De rechter zal de zaak toetsen en zal kijken of alle betrokkenen aan hun verplichtingen hebben voldaan.
Van een klant, die zelf verder technisch NIET onderlegd is, mag je verwachten dat deze zijn auto dan door de dealer laat onderhouden op de door de fabrikant gestelde intervalstermijnen.
Indien een klant dan een afgestempeld onderhoudsboekje bij de rechter kan overleggen, zal deze geneigd zijn om te oordelen dat de klant aan zijn verplichtingen heeft voldaan.
De dealer is de partij met de specifieke kennis van het voertuig, althans, zo maken zij reclame. De dealer WEET dus WEL van die modificatie af..!
Van de dealer mag je DAN dus meer verwachten dan het opmaken van een rekening alleen.
Nu kunt u wel stellen dat iedereen een brief heeft gehad van de importeur, maar waren deze brieven aangetekend verzonden?
Indien u hierop negatief moet antwoorden, kan de klant dus middels zijn onderhoudsboekje aantonen dat HIJ in ieder geval aan zijn verplichting heeft voldaan door de auto keurig op tijd door de dealer te laten onderhouden.
Staan er in de onderhoudsboekjes geen lege bladzijden alwaar de dealer evt. modificatie-codes kan noteren en afstempelen?
Van Volkswagen weet ik dat wel. Daar staan keurig de stempels vermeld van bijv. draagarm modificaties.
Ik spreek uit eigen ervaring dat ook IK ten tijde van die terugroepactie GEEN schrijven heb ontvangen van de importeur of dealer. Kennelijk is verzending van brieven toch niet geheel waterdicht. Zelfs TNT-post garandeert niet voor 100% alle post op de plaats van bestemming af te leveren. Dat zegt dus iets.
Alhoewel ook ik mij afvraag hoe het mogelijk is dat er keramisch materiaal van de katalysator in de motor terecht kunnen komen, wil ik u er op wijzen dat DAT niet de zaak is waar het uiteindelijk om draait.
De rechter zal kijken of de klant heeft voldaan aan zijn verplichtingen.
De rechter zal ook bekijken of de dealer VOLDOENDE heeft voldaan aan de "service" die een klant van hem mag verwachten, in deze dus even simpel checken of de modificatie al is doorgevoerd bij de betreffende auto.
Uw stelling dat de Bovag Geschillencommissie zijn ligt hierop zal moeten werpen, bestrijd ik.
De uitspraak van deze commissie is namelijk bindend.
Persoonlijk zou ik de gang naar een civiele procedure maken en de rechter laten oordelen.
En inderdaad: ik vraag mij soms ook wel af: ben ik wel een particulier...??[/quote]
17 jaar
Die nieuwe auto verkopen levert ze niet echt de hoofdprijs op hoor, het onderhoud en verkoop van accessooires en dergelijken moet dat aanvullen. Aangezien aleen tevreden klanten terugkomen weet de dealer als geen ander waar zijn prioriteiten liggen.
Aan uitlezen ven het mm systeem kan je niet zien of er modificaties gepleegd werden, de importeur heeft die gegevens echter wel.
[quote=CARS&MOTORS]Die Jongens Doen Geen Moeite Tenzij Ze Eurie S Ruiken Een Nwe Auto Aan Je Kunnen Verkopen.
Maar Dan Nog Idd Als Hij Vaker Is Binnen Geweest Dan Zal De Dealer Zeker Als De Eigenaar De Auto Als Demo Model Koopt
Toch Mogen Verwachten Dat Ze Dit Automatisch Doen
Kost Ze Geen Cent.
En Misschien Is Dit Juist T Probleem
Auto Geen Storing Wel Claimen ,strijk Op De Winst.
Wat Ik Zou Doen
Rij Naar Een Dealer Ergens 100 Km Verderop En Vraag Of Ze M Kunnen Uitlezen Ivm Update's
Weet Je Zo Of T Gedaan Is[/quote]
17 jaar
Geachte heer Kessen, uw vergelijking tussen een auto met een brandend storingslampje EN een patient die met lichamelijke klachten bij een dokter komt, gaat in het geheel niet op. Bij lichamelijke klachten kan een patient volstaan met het mededelen van zijn gevoel (pijn) en waar hij dit gevoel ervaart. De dokter zal dan vervolgens vragen gaan stellen en zijn medische kennis gebruiken om uiteindelijk de juiste diagnose te stellen.
Auto's kunnen nu eenmaal hun gevoel niet kenbaar maken aan hun berijder en omgekeerd kan de berijder niet zien en voelen wat er allemaal intern in een auto afspeelt.
De auto kan inmidels echter WEL middels het DIAGNOSE lampje laten weten dat er iets aan de hand is (geweest). Voor de klant is het dan noodzakelijk om een garage op te zoeken, zoals de auteur ook heeft gedaan.
Het is dan aan de DEALER (zeg maar de auto-dokter) om de "patient" te onderzoeken en een juiste diagnose te stellen. Historie voor pijntjes van een automobiel worden opgeslagen in de ECU. Die kennis acht ik wel degelijk aanwezig bij dealers. Daar wordt hij ook voor betaald en van een dealer mag men nu eenmaal MEER specifieke kennis van zijn eigen produkt verwachten dan van een "vreemd" merk.
Uw drang om de schuld (en alle kosten) af te schuiven naar de auteur interesseert mij.
Het lijkt er in eerste instantie op dat u redeneert vanuit een positie als dealer omdat dezen ook overwegend in eerste instantie de boot afhouden.
Echter, u heeft zich geregistreerd als zijnde PARTICULIER en derhalve zou u geen dealer kunnen zijn.
Blijft over dat u de indruk wekt (of wilt wekken) kennis van zaken te hebben betreffende het Nieuw Burgerlijk Wetboek, consumentenrecht en civiele partijstellingen.
Uw wat vreemde vergelijking tussen een auto met storing en een patient met klachten/pijn doet daarom in mijn ogen op zijn zachtst gezegd simpel en oordeelONkundig over en roepen bij mij twijfels op betreffende uw wetenschap op het gebied van uitspraken van rechters in civiele zaken.
Mocht u evenwel een wat duidelijkere en beter onderbouwde en ter zake dienende uitleg van uw standpunt kunnen produceren schroom dan niet om die met iedereen alhier te delen.
17 jaar
Ben ik vandaag aan de beurt meneer Kessen?
Je kunt wel door blijven typen tot je gelijk krijgt, maar dat krijg je niet van mij.
Ik blijf er bij , dat de dealer in dit geval in gebreke is gebleven
en verder zeg ik mijn abonnement op dit topic op.
Ik wordt een beetje moe van al die mensen die denken het beter te weten , zonder dat ze de vraagsteller er mee helpen.
De vraagsteller in dit verhaal , fiazswaria, heeft namelijk op 8 december al afgehaakt en zal wel denken "zoeken jullie het maar uit" .
En wat mij betreft heeft ie gelijk.
Prettige dag verder,
mvg,
Hans.
Een ieder heeft nu zijn mening wel geventileerd,zo heeft de topicstarter er niets meer aan.Topic gesloten.
Gr Hans
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Nissan 0 of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar