close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Nissan Micra: motorlampje

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.2 16V

Hallo allen,

Ik heb een heel raar probleem. Ik heb niet zo heel veel verstand van auto's. Ik zal de situatie even uitleggen, namelijk:

3-4 weken terug ging ik naar de Nissan dealer omdat het motorlampje ging branden. Daar hoorde ik dat de distributieriem uitgerekt was.
Ze hebben daar van alles en nog wat uitgelezen en het motorlampje ging uit.

Echter, ongeveer 2-3 weken later, sloeg de auto tijdens het wachten bij de verkeerslichten uit (Ik zag het lampje van accu 2x knipperen). En dan was het weer raak! Het lampje ging weer branden. Sindsdien zie ik het motorlampje branden. Nadat het lampje ging branden, ging ik naar een aantal autogarages en van iedereen heb ik te horen gekegen dat er niets aan de hand was met de distributieketting (ze gingen de motor afluisteren, achteraf heb ik te horen gekregen van de dealer dat ze het niet konden achterhalen of de ketting uitgerekt was). Ook heb ik van die garages te horen gekregen dat er een aantal beginnende symptomen zijn. Een garage gaf ook aan dat dit te herkennen was aan de uitlaat (aan de zwarte rook -heeft te maken met de smeermiddel zei hij- heeft dit wel met elkaar te maken vraag ik me af).
De auto is altijd netjes onderhouden, onderhoudsboekjes zijn aanwezig en zie dat de oude eigenaar de olie etc. om de 13-15.000km heeft ververst. De auto heeft 95.000km gereden.
De auto trekt uitstekend (ook als de motor koud is) en de toerenteller doet geen rare dingen.. Echter, gisteren wou ik de auto opstarten maar deze ging de eerste keer niet opstarten (het lampje van de accu ging weer 2x knipperen). De tweede keer ging de auto weer aan maar daarna weer direct uit. De derde keer heb ik drie keer op het gaspedaal ingedrukt en daarna de auto weer opgestart en sindsdien heb ik geen enkel problemen gekregen (zowel tijdens het rijden en opstarten etc.).

Komt dit incident bekend voor? Zou dit ook aan de startmotor kunnen liggen of aan de dynamo? Of is er toch sprake van een uitgerekte distributieketting?

Alvast bedankt allemaal!

Geplaatst door

fanmic (0)

al 11 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Weet je de exacte foutcode ook die uitgelezen is? Liefst compleet met nummer.

oldford 0
badge

11 jaar

Heb helaas niets meegekregen van de dealer! :(

fanmic 0

11 jaar

En al die andere garages die riepen dat er niets aan de hand was met de distributie?
Niemand de codes uitgelezen?

oldford 0
badge

11 jaar

Ze gingen alleen luisteren naar de motor. Hun conclusie was dat er niks was met de distributieketting, anders zou deze geluid maken zeiden ze. Maar een andere medewerker van Nissan dealer zei dat ik moest kijken of de motor zich inhield. Dit doet hij sowieso niet. Maar als er een probleem was met distributieketting, dan zou het motorlampje meteen gaan branden toch? Bij mij ging die 2-3 weken lang niet branden.

fanmic 0

11 jaar

Een opgerekte ketting is eenvoudig te constateren door het verwijderen van het dekseltje wat aan de zijkant van de cilinderkop zit. Daarvoor moet wel de kopkamp en de motorsteun verwijderd worden.
Als de plunjer van de kettingspanner meer als een centimeter uitsteekt dan is het foute boel.

Storingscodes die wijzen op nokkenassensor of nokkenasversteller zijn meestal het gevolg. Evenals inhouden, schokken en een zwabberende toerenteller.

Een andere veel voorkomende klacht is kortsluiting tussen de signaaldraad en verwarmingselement van de achterste lsmbdasensor. Eenvoudig te constateren door het sensor signaal van de voorste en achterste te vergelijken. Als je deze over elkaar legt en ze zijn nagenoeg gelijk in signaal t.o.v. tijd dan is de achterste sensor defect. Overigens is dit ook te constateren met een multimeter. Kijken of de twee deaden sluiting maken en he weet het.

Je kan luisteren naar de ketting tot je een ons weegt maar een rek van een ketting hoor je niet aan de distributie.

Zoals oldford al aangeeft is het makkelijker als je een code weet.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Nissan Micra of stel zelf een nieuwe vraag.