close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Nissan Almera: motorstoring p0171

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.8 16v

Het motormanagementlampje van mijn Almera brand. Na uitlezen bij de dealer kwam daar code P0171 uit. Volgens de Nissan dealer de Lambda sensor. Maar na wat lezen bij verschillende topics hier op problemcar las ik dat deze foutcode in de meeste gevallen te maken heeft met de LMM en dat bij vervanging van een nieuwe het probleem opgelost is.

Dus zojuist de oude LMM vervangen voor een nieuwe (besteld via ebay Duitsland bij teileportal24). Na een klein testritje brand het motormanagement lampje helaas nog steeds en houd de auto nog steeds een beetje in bij wat harder gasgeven. Motor loopt wel netjes stationair (deed ie bij de oude LMM overigens ook).

Ligt het probleem dus toch aan de Lambdas of moet ik de auto gewoon even opnieuw laten uitlezen? Of moet ik gewoon even wat kilometers maken totdat de nieuwe LMM is "ingelopen"?

Geplaatst door

Richie944 (0)

al 15 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Dat het motorlampje (MIL) nog brandt na een kleine testrit zegt helemaal niets.
Wettelijk gezien mag deze pas na 3 ritten (waarbij de motor koud gestart wordt en daarna warm genoeg wordt) uitgezet worden.
Als (grote ALS) de LMM inderdaad te ver verouderd is dan staan de leerwaardes nu misschien helemaal verkeerd.
Beter is het om na reparatie de foutcode te (laten) wissen.

Dan blijft ook nog de vraag of de LMM van ebay wel exact dezelfde is als die je had.
Anders kan ook die nieuwe LMM problemen veroorzaken.
Wat deed je benzineverbruik bij de oude LMM? Normaal, verhoogd?

oldford 0
badge

10 jaar

Bedankt voor je snelle reactie Oldford. Ik heb de LMM gekocht aan de hand van de OEM nummers van Bosch en Nissan. Zou de goede moeten zijn
Aan het verbruik was weinig te merken, zit gemiddeld rond de 7,5L/100 km. Is in ieder geval niet merkbaar meer gaan verbruiken sinds het lampje brand
Motorbwas overigens nog wel warm toen ik de LMM verving (kwam net van m'n werk)

Richie944 0

10 jaar

Wis de storingscode eens. Als het aan iets anders ligt zal de MIL weer aanspringen en kan het toch iets anders zijn. Een scheurtje of gat in het spruitstuk of deel voor de kat kan dit ook al veroorzaken.

Shadowranger 0

10 jaar

Ik zal deze week even de auto opnieuw laten uitlezen. Resultaat volgt..

Richie944 0

10 jaar

Ik de Almera opnieuw laten uitlezen. Storing p0171 is nog steeds aanwezig. En er kwam gezellig nog een nieuwe bij: p0110. Dat is de LMM toch? Maar zoals gezegd zit er dus een nieuwe in.
Beide storingen zijn niet te wissen en dienen nader onderzoek volgens de dealer. Wat raden jullie mij aan te doen voor ik zometeen de auto naar de Nissan dealer breng en honderden € lichter ben ?

Richie944 0

10 jaar

Hmm.. Dit is idd een code van de LMM, en dan specifiek de luchttemperatuur indicatie:

[quote]Possible causes
- Faulty Intake Air Temperature (IAT) sensor
- Dirty air filter
- Intake Air Temperature (IAT) sensor harness is open or shorted
- Intake Air Temperature (IAT) sensor circuit poor electrical connection

The Intake Air Temperature (IAT) sensor is built into mass air flow sensor or in some vehicles mounted to the air filter duct housing. The sensor detects intake air temperature and transmits a signal to the Engine Control Module (ECM). The temperature sensing unit uses a thermistor which is sensitive to the change in temperature. Electrical resistance of the thermistor decreases in response to the temperature rise. The Intake Air Temperature signal is used as an input for various systems in the vehicle.[/quote]
Weet je heel zeker dat je exact dezelfde LMM hebt gemonteerd? Aangezien er geschreven wordt dat :[quote]An excessively low or high voltage from the sensor is sent to ECM.[/quote]
. Dit kan alleen als er een niet specifieke LMM is gemonteerd oftewel een net ander type dan erin hoort.

Check dit nog even met je oude versie of de nummers overeen komen.

Shadowranger 0

10 jaar

Om precies te zijn heb ik deze besteld en zit er dus in: http://www.teileportal24.de/autoteile/kr...
Nummers uit de beschrijving zijn identiek aan de originele Bosch, maar staan dus niet op de LMM. Begin haast te denken dat deze dus toch niet goed is

EDIT: ik zag net dat het "gaas" een iets grovere structuur heeft en het lijkt van binnen net iets anders te zijn. Ik denk dat ik de lmm dus maar terug stuur

Richie944 0

10 jaar

Neem eens contact op met Van Deijne in Volkel. Dat is een Japannersloop, maar kan vaak deze onderdelen ook "nieuw" op het schap hebben liggen. De mijne komt daar ook vandaan en kostte 75 euro exclusief.

Vwb de gaasdiameter zou ik me niet teveel zorgen maken, dat heeft te maken met de luchtdoorlaat, maar die afwijking zal nauwelijks merkbaar zijn.. Wel van belang is dat wanneer je een Bosch hebt je ook een Bosch terugzet en geen aftermarket gelijk product, want dan gaat het meestal mis.

Shadowranger 0

10 jaar

Ik heb de LMM inmiddels teruggestuurd. Het was dus een immiatieding (er stond ook nergens Bosch op). Ik ga eens opzoek naar een Bosch exemplaar (even denken of het een nieuwe word, want sjonge wat zijn die krengen duur!). Van Deijne ken ik, die hebben héél veel voor Japanners. Overigens ben ik er ook achter dat m'n uitlaat niet meer helemaal gasdicht is, lijkt achter de pot kleine lek te zitten (maar dat mag toch niet dit probleem veroorzaken, eerder als het bij de lambdas in de buurt zit toch?). Anyway...ik ga eens een Bosch lmm proberen en anders toch maar de uitlaat inclusief lambdas vernieuwen :(

Richie944 0

10 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Nissan Almera of stel zelf een nieuwe vraag.