Nissan Almera Tino: Olieverbruik almera tino + dop olie muurvast

Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.8

Ik heb sinds maart een almera tino uit 2000. de km stand is 160000. En het is het oude model. Hij verbruikt behoorlijk wat olie 1 liter op 2000 km en de dop voor het bijvullen zit muurvast als ik hem bij wil vullen. Heeft iemand enig idee wat er aan de hand kan zijn. Ik hoor het graag.

samtari

Geplaatst door samtari (0) , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Nissan Almera? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

19 Reacties

Neet (0), 12 jaar geleden

Het is voor dit model niet gebruikelijk dat je hele blok gereviseerd moet worden. Dat is alleen bij de nieuwere Renault modellen.
Vanaf 2002 dacht ik.

Hoe kan dat nou dat je vuldop zo vast zit? Misschien veel te heet geweest en zonder olie? Dan is het wel afgelopen natuurlijk....

Nu staat me iets bij dat als deze modellen wel wat veel gebruiken dat het simpel op te lossen was. Weet alleen niet meer wat.
Ik ga ook voor je zoeken.

Ik las iets over carterventilatie in het kleppendeksel? Weet iemand hier iets van?

hansfw (0) PRO, 12 jaar geleden

Er zit een rubber tussen de deksel en kop welke scheurt in een hoekje .oplossing rubber vervangen
m v gr hans

Nissanwielmonteur (0) PRO, 12 jaar geleden

Inderdaad het rubbertje van de carterventilatie zou ik maar eens mee beginnen. Een motor van een Almera/Tino/Primera van 2000 tot 8-2002 die heb ik nog nooit met olieverbruik meegemaakt. (Door mechanische slijtage dan)

Neet (0), 12 jaar geleden

Kijk, de vakmannen.
Mede door jullie rij ik al weer bijna twee jaar met veel plezier dit model Tino.

samtari (0), 12 jaar geleden

Nou heren bedankt voor alle antwoorden. De garage vertelde me wel meteen dat ik olie onder de auto zou moeten zien in dat geval maar dat zie ik dus nooit. Morgen gaat de garage kijken of het aan de rubbers ligt dus dan laat ik dat nog weten.

samtari (0), 12 jaar geleden

Vandaag bij de garage geweest. Deze heeft het blok bekeken en dat is kurkdroog. Volgens hemhad het geen enkel nut om het kleppendeksel eraf te halen. Vervolgens ben ik voor een second opinion bij de nissan dealer geweest. Deze vertelde me dat deze auto.s er toch wel bekend om staan qua olieverbruik en dateventueel het rubber van de carterventilatie het wat zou kunnen verbeteren maar nooit heel veel beter. Jammer. Geen echte oplossing dus.

paulmichiel (0) PRO, 12 jaar geleden

Luister naar Ton en vervang dat rubbertje.........

samtari (0), 12 jaar geleden

Vandaag heb ik klepdekselpakking en filter carterventilatie laten vervangen. Ik ben benieuwd en hou jullie op de hoogte of het probleem weg is.

arnold1970 (0), 12 jaar geleden

En?

Je kan ook een lange doorzichtige slang op je carterventilatie aansluiten. Deze leg je in een krul naar beneden. ga een stuk rijden en als je rubbertje niet goed zit, dan zie je olie onderin de slang.

samtari (0), 12 jaar geleden

Daarnet weer olie gepeild. Stond weer flink laag dus het probleem is niet weg. Blijf het raar vinden. Met zo'n hoog olieverbruik zou je toch blauwe wolken achter je auto moeten zien

arnold1970 (0), 11 jaar geleden

Is dit probleem wel al opgelost?
Bij het facelift model (vanaf 2003 met metalen kleppendeksel) is het olieverbruik wel bekend. Bij bij mij (mod jun 2003) met een dikke ton erop werd het verbruik 0,8 liter op 1000km. Alleen bij accelereren zie je hem dan wat walmen in de koplampen van auto's achter je (in het donker); echt roken doet ie niet, hij brandt alles schoon.
Het het carterventilatierubbertje zat niet goed en de zuigerveren zaten muurvast op de zuigers (vastgekoekt). Met nieuwe zuigerveren (betere uitvoering) is het verbruik nihil (laten oplossen bij revisiebedrijf).

samtari (0), 11 jaar geleden

Probleem is nog steeds niet opgelost nee. Gaat nog steeds over een tino met kunstof deksel. Het carterventilatierubber is vervangen er zit intussen 5w30 olie in en die stookt ie net zo vrolijk op als de dunnere olie dus helaas. Vraag me wel af wat die revisie ongeveer zou kosten en bij wie ik dat kan laten doen , maar kostentechnisch gezien denk ik dat het voor mij handiger is om olie bij te blijven vullen totdat ie er echt helemaal mee kapt.

Neet (0), 11 jaar geleden

5W30? Moet je nooit doen in de dergelijke oude auto. Daar is die motor helemaal niet op gebouwd.
Zeker niet nu die niet helemaal lekker is.
Gewoon dikkere halfsyntheet 10W40.

arnold1970 (0), 11 jaar geleden

Volgens veel 'lubematch' programma's van bekende oliemerken gaat er 5W30 in (zit ook de grootste winstmarge op). Het revisiebedrijf adviseert ook gewoon een 10W40 halfsyntheet.

samtari (0), 11 jaar geleden

Volgens de site van kroon olie zou 5w30 de beste zijn voor mijn auto. Voorheen zat er altijd 10w40 in maar bij de laatste olie wissel heb ik er 5w30 ingedaan.

Neet (0), 11 jaar geleden

Kroon olie + 5W30 = dwang reclame.

Ik denk dat je olieverbruik nu een stuk hoger ligt met deze 5W30.
Heb je dat al gemeten?
Wel vervelend, mijn 2001 Tino gebruikt haast niets en ik moet me er toe dwingen om uiterlijk minimaal 1 keer in de 1.5 jaar de olie te verversen.
(170.000 km)

samtari (0), 11 jaar geleden

Klopt Neet. Het verbruik is wel hoger geworden en heb zowiezo het gevoel dat ie er beroerder door loopt (minder power). Als deze olie op is ga ik er weer 10w40 ingooien. Het verbruik is dan nog steeds aanzienlijk maar 10w40 is zowiezo goedkoper als 5w30.

Neet (0), 11 jaar geleden

Waarschijnlijk kan er ook nog iets dikker in en ik zou gewoon goedkope halen als het instructieboekje dat aangeeft. (15W40 of 15W50) FF uitzoeken...
Gewoon bij de Action ofzo. Scheelt ook weer iets. In ieder geval goedkope olie kopen en regelmatig bijtanken. Dan valt het allemaal wel mee en blijft de smering optimaal.
Ook Action olie voldoet dan. Beter om het wel wat eerder te doen. Na de vorstperiode bijvoorbeeld. Alleen waarschijnlijk heb je er een volsyntheet in zitten en die moet
goed leeg voordat je weer halfsyntheet gaat gebruiken.

arnold1970 (0), 11 jaar geleden

Olie goed op peil houden i.v.m. de distributieketting. Tino's die lang met een te laag peil hebben gereden krijgen foutcodes i.v.m. een versleten nokkenasketting.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Nissan Almera of stel zelf een nieuwe vraag.