geachte heren,
Heb een primera staan, waarvan gezegd is dat het filter van de airco vol zit? pomp heeft niet genoeg capaciteit zou beschadigd zijn door te lang rijden zonder voldoende koudemiddel? auto heeft slechts 70.000 km gelopen, en nu zou er slijpsel in een filter zitten , waar zit zon filtertje? en iemand al vaker dit probleem gehoord, airco vullen en uitstroomtemp komt niet onder d 21 graden.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Primera 2003 airco.
Hij heeft een interieur filter achter het handschoenen kastje.
Deze kan dicht zitten.
De filter/droger zit langs de radiateur/condensor voor in een alu pot met twee leidingen eraan en soms een glaasje.
Deze kan men zo maar niet demonteren, moet eerst het gas verwijderen en dan gewoon vervangen.
Probleem zal daar niet zitten.
Ook niet telang draaien zonder freon, freon is een gas die onder druk een vloeistof wordt, kijk even naar gas waar de auto op rijdt, in de tank vloeibaar, door de leiding vloeibaar en voorin wordt deze gebracht naar gasvorming, laat men deze ontsnappen krijgt men een ijslaag.
Bingo net als een airco.
Er zit een speciaal soort olie in het arico systeem, daar wordt deze mee gesmeerd.
Pomp stuk dan geen olie aanwezig geweest, fout van nissan.
Naar waarschijnlijkheid werkt de pomp niet, deze zal niet inschakelen,kijk even als motor loopt en de pomp draaid.
Draaid deze niet en wel voldoende druk zal men het geheel verder moeten zoeken.
Fouten van airco kan men ook zoeken via het kachelpaneel.
Radio af, kachel af, knop info ingedrukt houden en de volume knop blijven draaien links of rechst om, komt men in een diagnose veld en volg de stappen.
Hopenlijk heb ik je voor uit geholpen.
Groetjes Harrie
hoi harry
allereerst wie heeft de diagnose van een verstopt filterdroger gesteld??? dealer of anders???
gezien het bouwjaar en km-stand kan ik mij niet voorstellen dat dit filter/droger element verstopt is.
Sheila heeft gelijk dat niet het koudemiddel (freon gebruiken we al jaren niet meer) maar speciale olie verantwoordelijk is voor de smeering z.g. pag-olie (poly alkaline glycol).
Als zich nooit een ernstige lekkage heeft voorgedaan bijvoorbeeld een steen door de condensor/radiateur kan deze bijna niet weglekken!! en een tekort aan koudemiddel kan niet leiden tot een tekort aan smering!!
Een airco werkt op het principe van 2 natuurkundige aggregatietoestanden (gasvormig=damp en vast=vloeistof) in combinatie met druk (voert te ver om uit te leggen)
Wel is er een overeenkomst tussen druk en temperatuur (hier zijn tabellen voor)
Je spreekt over een inblaastemp van 21 gradenC dat betekend dat de verdampertemperatuur ongeveer 18 graden is en de verdamperdruk ongeveer 4.5 bar moet zijn, en dat is veel te hoog om voor koude lucht te kunnen zorgen
De druk zou ongeveer 2.5 bar (komt overeen met 5 gradenC) moeten zijn om voor koude lucht te zorgen.
Als het filter/droger element verstopt zou zijn zou de zuigdruk (die bij jou dus ongeveer 4.5 bar is)
veel lager moeten zijn!!
Mijn vermoeden is dat het expansie-ventiel stuk is en ook hiervoor moet je naar de specialist omdat voor het vervangen ervan het koudemiddel verwijderd moet worden en dit is gebonden aan strenge millieu wetgeving!! een STEK erkend bedrijf kan je verder helpen.
Ik hoop je een beetje geholpen te hebben en dat het verhaal niet te ingewikkeld is groetjes
Mike.
Ministerie van VROM heeft volgens mij Stek afgeschaft i.v.m. europese regelgeving, mijnheer Hendrix!
Denk eerder dat je (te) weinig koudemiddel in je systeem hebt. Filter/droger zit nooit verstopt. Moet in 5 minuten duidelijk kunnen zijn wat er aan de hand is.
Lees dat je in friesland zit, rij anders ff bij me langs dan weet je meteen wat er aan de hand is. Kost je hooguit 5 tientjes voor een vulling.
Sytze
Hi sytse
Volgens mij wordt in juli 2007 pas de "Europese F gassen verordening" van kracht! (vervanger voor STEK)
Tot die tijd heeft het ministerie van vrom bepaald dat de huidige RLK en STEK regelgeving/certificering voor bedrijven en monteurs onverminderd van kracht blijft!
Ik heb e.e.a. getracht te vinden, maar alleen het persoonlijke deel blijft gehandhaaft zoals ik het begreep. Als je bij VROM zoekt wordt je geen ene draad wijzer. Op google staat wel iets, maar ook dat blijft beperkt tot: stek afgelopen? hoelang nog stek? Ik twijfel nu eigenlijk ook echter zoals ik het vernomen heb is stek reeds paséé. Vooruitlopend op juli 2007.
Sytze
Een aircospecialist (bedankt sytze voor je aanbod hoor, maar een vullinkje kost mij 29 ex :-), en dat gebeurt bij een goede kennis van mij erkend aircospecialist en die zij van nieuwe filterdroger kan je proberen misschien is het dan wat beter, maar dacht zelf bijna zeker te weten dat de pomp niet goed meer is, deze auto is altyd in onderhoud geweest bij een nissan dealer en de airco is in 4 jaar tyd nooit geserviced oid, de pomp slaat zeker wel aan, geeft ook wel koude lucht maar niet kouder dan 22 graden ongeveer, toen het laatst buiten zo heet was, en das te weinig, door te weinig gas die jaren gaat pomp dus kapot?
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Nissan Primera of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar