Ik heb een Primera 2.0 estate en heb al vanaf het begin last van een trillend stuur. De auto is diverse keren bij dedealer terug geweest. Talloze keren gebalanceerd, uitgelijnd etc. Uiteindelijk heeft de dealer de voor en achterwielen verwisseld. Helaas trilde de auto toen nog meer. Dus wielen weer op de oude plaats. Nu heb ik de auto laatst bij een ander bedrijf laten uitlijnen en de monteur zei dat de banden hoogteslag(?) hadden en hij kon de auto niet helemaal uitlijnen zoals de voorschriften waren. Volgens die monteur zou het euvel verholpen zijn met andere banden. Zou dat kloppen? Ik zou graag een goede oplossing willen krijgen van iemand. Momenteel trilt het stuur rond de 120 km/u en trekt de auto weer naar rechts.
Wie heeft de oplossing?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Ben,
NIET kunnen uitlijnen ivm hoogteslag.....!??! BULL.......
Als de band(en) echt hoogteslag hebben zou je ze bij een zeeer gespecialiseerd bedrijf de banden kunnen laten 'tyrematchen' :
dan 'schillen'ze de hoogteslag van de band af.Een andre oplossing is (inderdaad) evt banden vervangen, let wel je heb al 'vanaf het begin' last van dit euvel, hoe zit het met je garantie???
suc6 JEROEN
Hoi Jeroen,
Dank voor je reactie. Ik heb de auto 2e hands gekocht bij een Nissan dealer. Ze zijn er vanaf het begin mee bezig geweest. De laatste keer was het trillen vrijwel weg. Maar na een poosje is het dus weer begonnen. Het voelt alsof er een "hobbel" op de banden zit. Alleen kan ik niets ontdekken. Voor de dealer is de kwestie na de laatse keer afgedaan. Bovendien schiet ik er niets mee op. Inmiddels is de garantie ook reeds enige tijd verlopen. Heb mijn hoop gevestigd op een ander bedrijf. Als het euvel opgelost is met nieuwe banden zou ik al heel blij zijn. Begin zolangzamerhand te balen van die auto. Maar een andere kost nog veel meer. Ik ga binnenkort een bezoek brengen aan een goed bandencentrum om het probleem te laten verhelpen.
Groet,
Ben
18 jaar
Hallo Ben,
even ter info: klachten die BINNEN de garantietermijn ontstaan c.q. gemeld worden, dienen opgelost te worden. Het maakt dus niet uit of de garantiePERIODE dan verstreken is. Bedrijven houden dit misverstand maar al te graag in stand! Het is dan wel wat makkelijker indien je de klacht SCHRIFTELIJK hebt gemeld bij je garantiegevende dealer. Hou er WEL rekening mee dat je, wanneer je je tot een ander bedrijf hebt gewend en de dealer dit weet, hij vervolgens GEEN garantie meer hoeft te geven... Een hoogteslag in de banden geeft idd een vervelende trilling en is door balanceren van de wielen NIET te verhelpen maar ook een KARKASBREUK c.q. verschil in karkasstructuur van de banden kan voor veel ellende zorgen. Voorts schreef je dat een uitlijner de wielen niet volgens de opgegeven specificaties kon uitlijnen. Dat is vreemd, tenzij de wielophanging door een aanrijding of zo dermate vervormd is dat deze NIET meer binnen de fabrieksspecificaties te brengen is. Het naar 1 kant trekken kan duiden op een verkeerde uitlijning (kan ook in de achteras zitten!), maar ook op slepende remmen, ongelijke bandenspanning, etc. Eventuele SPELING in stuurinrichting/ophanging kan ook nog voor ellende zorgen.
Kortom, jouw auto moet NORMAAL uit te lijnen zijn, (maar dan wel een 4-wiel uitlijning en niet alleen de voorwielen!!) zoniet: dan is er een ernstig probleem. V.w.b. de banden is het handig om deze inderdaad om te wisselen met andere. Je kunt b.v. om te beginnen je reservewiel eens proberen. Beter nog is gewoon 2 andere velgen met banden te lenen (dealer) en deze op de vooras uit te proberen. Als het goed is, moet je dan verschil merken....
18 jaar
Dag Klaas,
Dank voor je antwoord. De auto is de laaste keer niet uitgelijnd op 4 wielen. Dat is wel een aantal keren bij de dealer gebeurd. De laaste keer heeft de uitlijner wel eerst de banden op spanning gebracht. Volgens hem hadden de banden hoogteslag. Terwijl de dealer de banden daarvoor had gecontroleerd op hoogteslag en niets gevonden heeft.Ik zal het eerst met andere voorbanden proberen en de auto op 4 wielen laten uitlijnen. Wat betreft het eventueel slepen van de rem(men) denk ik zelf dat dit niet het geval is. Een paar maanden geleden heeft de auto een grote onderhoudsbeurt en tevens APK gehad. Toen is niets gemeld. En dat trillen/naar rechts trekken had de auto toen ook al. Ik zal via dit forum berichten als e.e.a. verholpen is.
18 jaar
Ik had hetzelfde probleem. Bleek èn in de banden èn in de velg een hoogteslag te zitten. Is overigens netjes opgelost (onder garantie) door dealer, waarvoor hulde! Twee "nieuwe" velgen (staal) en 4 nieuwe rubberen sokjes en auto rijdt weer als op rails.
Vwb uitlijning heeft niets te maken met stuiteren of hobbelen. Als je verder geen klachten hebt over de stabiliteit, kun je overwegen om je velgen te laten kontroleren.
Suc6, Shadowranger
18 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Nissan Primera of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar