Nissan Primera: Verbruik/ vermogen??

Bouwjaar: 2000

Beste forumleden,

Ik heb een vraag over mijn Primera 1.8 sedan van 2000.

Ik heb deze auto recentelijk ingeruild voor mijn Opel Vectra (x1.8xe motor) sedan uit 1996. Nu valt het mij op dat de Primera (ook met 1.8 motor en deze zou nagenoeg hetzelfde vermogen moeten hebben) niet bijster vlot is met acceleratie en inhalen. In tegenstelling met mijn "oude" Vectra lijkt het wel of er een 1.6 motor in ligt. Niet vooruit te branden!

Daarnaast valt het hoge verbruik mij op. Ten tijde dat ik de auto heb opgehaald reed de Primera ongeveer 1:12-1:13. Nu enkele maanden later is dit gedaald (of kan ik beter spreken van gestegen?) naar amper 1:9-1:10. Dit terwijl ik niet anders rijdt als in mijn vorige auto en de airco niet gebruik. De auto heeft 95000 km gelopen.

Ik heb de afgelopen jaren nauwkeurig bijgehouden wat het verbruik van de Vectra is geweest. Als ik de periodes vergelijk met die van de Primera verbruikt de laatste fors meer. Voor de Primera wordt beweerd dat deze 1,1L per 100 km zuiniger moet zijn dan de Vectra!

Wat kan de oorzaak zijn voor deze stijging in het verbruik? Staat acceleratie en verbruik met elkaar in verband? Kan er een storing zijn in het MM die ik niet op het dashboard terug zie? Kan er een software-upgrade/-date gedaan worden vwb het vermogen/ verbruik?

Bij de aflevering heeft de auto een Quality-line onderhoudsbeurt gehad (ter waarde van ruim ¤1500). Ik heb nog 9 maanden garantie. Misschien hebben jullie nog enkele tips die ik kan nalopen.

MVG, Shadowranger

Shadowranger

Geplaatst door Shadowranger (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Nissan Primera? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

paulmichiel (0) PRO, 18 jaar geleden

Mijn Primera 2.0 2001 verbruikt nu ca 1:12 bij normaal rijden. Bij rustig rijden 1:13,5. Laat de auto dus even uitlezen op fouten.

primera p11 (0), 18 jaar geleden

mijn primera rijd met pijn en moeite 1 op 10/11.
Op gas 1 op8/9.
Dit betreft een 2 litermotor.
Toe je de auto ophaalde was het een stukje warmer dan nu.
Dat kan ook behoorlijke verschillen opleveren.
Wat de ene rijder rustig rijden vind vind een ander scheuren.
Dit zijn dingen die heel moeilijk te beoordelen zijn.

Shadowranger (0), 18 jaar geleden

Ik heb de auto terug gebracht bij de dealer. De auto is uitgelezen en er zijn geen noemenswaardige afwijkingen geconstateerd. Ze hebben de ECU gereset, waardoor het "leerproces" sneller op mijn rijstijl inprogrammeerd.

Ik moet toegeven dat dit wel degelijk wat heeft uitmaakt. De auto reageert nu veel beter op het gasgeven (voornamelijk het uit lagere toeren accelereren is aanmerkelijk verbeterd) en ook het vermogen is duidelijk terug. Nu nog maar afwachten of de verbruikscijfers idd stijgen met de temperatuur.

Bedankt voor de reacties :-)

Shadowranger (0), 17 jaar geleden

Ik heb nu enkele maanden gereden. Verbruik daalde niet met het stijgen van de temperatuur. Ik heb daarvoor opnieuw de dealer aangeschreven om het probleem nu definitief uit te zoeken. Anders moest de importeur er maar bijkomen.

Het probleem is inmiddels (onder garantie) verholpen. Bleek dat o.a. het staionair toerental te laag stond afgeregeld en een motorsensor vervuilt. De dealer heeft alles nu nagekeken en zegt dat alles weer als nieuw moet zijn.

Tevens zijn er nog enkele andere onderdelen vervangen en/of doorgesmeerd. De auto rijdt nu veel beter en trekt ook beter op. Verbruik zal ik maar voor lief moeten nemen. Ik heb inmiddels begrepen dat Jappen rijker staan afgesteld dan Europeanen.

Shadowranger (0), 15 jaar geleden

Een aanvulling: Nu 2 jaar later is het verbruik niet noemenswaardig beter geworden. Wel heb ik al langer last van koelvloeistofverlies., maar kon niet ontdekken waar.

Dit icm met een hoger verbruik ging ik vermoeden dat er iets in de motor mis moet zijn, aangezien ik nergens anders lekkage kan ontdekken (geen plas onder de auto). Ik ben inmiddels bij mijn reguliere garagist (niet dealer) geweest en het probleem voorgelegd. We hebben een compressietest gedaan, maar die bleek perfect! Nu zag hij wel lekkage bij de thermostaatdeksel (kunstof huisje waar de dikke radiatorslang op gaat) en zei dat daar een scheurtje in kan zitten. Door een zakkend koelvloeistofpeil kan een sensor in de motor "droog" komen te staan waardoor deze een te koude motor registreerd, wat weer kan leiden tot een rijkere inspuiting en dito verbruikscijfers.

Ik heb het onderdeel (huisje) besteld samen met een nieuwe thermostaat (koelslang bleef koud ondanks een forse snelwegrit) en pakking voor tussen kachel aftakking en motor hopend dat hiermee de verbruiksproblemen door een (te) laag vloeistofniveau tot het verleden gaan horen.

Wordt vervolgd.....

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Nissan Primera of stel zelf een nieuwe vraag.